کارشناس مسائل دینی مطرح کرد؛

جایگاه «عفت» در سیره تربیتی حضرت زینب (س)

حجت‌الاسلام احمدی گفت: حضرت زینب (س) عفت در نگاه، گفتار، پوشش، رفتار و کردار را به‌خوبی از مادر خود حضرت زهرا (س) آموخت و شاهد هستیم عفت را در همه زوایا حتی در سخت‌ترین شرایط یعنی واقعه عاشورا و پس از آن اسارت رعایت می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱ - 26November 2022

جایگاه «عفت» در سیره تربیتی حضرت زینب (س)

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «ابوالفضل احمدی» کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگویی پیرامون سیره تربیتی حضرت زینب (س) با اشاره به موضوع «عفت»، اظهار داشت: یکی از نکاتی که از سیره زندگانی حضرت زینب (س) انسان می‌تواند برداشت و الگوی خودش قرار دهد موضوع عفت ایشان است. این بانو به عنوان یک بانوی عفیف شناخته می‌شدند که این ویژگی را از سیره تربیتی مادرشان حضرت زهرا (س) آموخته بودند.

وی ادامه داد: عفت به عنوان افضل عبادات انسان شناخته شده است، در روایتی داریم که انسانی که مطالبه خیر می‌کند و به دنبال خیر است بداند که عفت در راس و پایه همه خیرات است. این عفت که در روایات ما زیاد بیان شده تنها مختص موضوع حجاب نیست بلکه یک خصلت وجودی در انسان و از منظر قرآن هم بالاترین خصلت انسان به شمار می‌رود.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: عفت از جمع روایاتی که به دست ما رسیده است به پنج دسته یعنی عفت در نگاه، گفتار، پوشش و حجاب، کردار و رفتار انسان تقسیم می‌شود و تمامی این ویژگی‌ها در سیره زندگانی حضرت زینب (س) متبلور است. البته این سیره تربیتی برگرفته از تربیت مادر ایشان حضرت زهرا (س) بود.

وی افزود: عفت در گفتار در سیره تربیتی این بانو بزرگ به وضوح دیده می‌شود و می‌بینیم که ایشان در مواردی به اضطرار لب به سخن گشوده است، همانطور که مادر ایشان در تمام طول عمر خود یکبار به اضطرار در بین عموم مردم حاضر شد و آن هم برای ایراد خطبه و حمایت از ولایت امام علی (ع) بود. حضرت زینب (س) هم یکبار در بین عموم قرار گرفت آن هم در حالت اسارت و بدون اختیار بود و به اضطرار ایراد سخن کردند که آن هم برای احقاق حق و نشان دادن راه هدایت به عموم مردم در مجلس یزید در شام بود.

حجت‌الاسلام احمدی ابراز کرد: عفت در پوشش موضوع دیگری است که باید رعایت کرد، در روایات داریم که عفت در پوشش حتی در زمان اسارت توسط حضرت زینب (س) رعایت می‌شد، حتی زمانی که پوشش صورت ایشان به غارت رفته بود آن حضرت آستین در مقابل صورت می‌گرفت.

وی اظهار کرد: عفت در کردار نیز مهم است. حضرت زینب (س) نیز در این زمینه الگوی خوبی است، ایشان تحت هر شرایطی حق همسر یا حق دیگران را ضایع نکرد، این خصلت باید از سیره زندگانی اهل‌بیت (ع) آموخت و سر رشته زندگی خود قرار دهیم.

کارشناس مسائل دینی در پایان گفت: عفت فقط مختص بانوان نیست. ما وقتی در مورد عفت زنان و پوشش آن‌ها صحبت می‌کنیم در مقابل حتما آقایان هم باید عفت در گفتار، رفتار و کردار را داشته باشند؛ بنابراین در این راستا الگو گرفتن سیره اهل‌بیت (ع) بسیار مهم است، زیرا باید از آن‌ها در جهت چگونگی رعایت عفت در نگاه، گفتار، رفتار، کردار و پوشش را در ارتباط با خانواده آموخت.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها