فرانسه در مدار نقض حقوق بشر

نگاهی به وضعیت حقوق بشر در فرانسه، استاندارد‌های دوگانه این کشور را بیشتر آشکار می‌کند.
کد خبر: ۵۵۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ - 26November 2022

فرانسه در مدار نقض حقوق بشر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، طی ماه‌های اخیر خیابان‌های فرانسه بار دیگر شاهد حضور گسترده معترضان از بخش‌های مختلف این کشور است و اتحادیه‌های مختلفی از این اعتراضات حمایت کرده‌اند؛ اخیرا معترضان جلیقه زرد نیز بار دیگر به خیابان‌‎ها رفتند.

بار دیگر و همزمان با بالا گرفتن اعتراضات در فرانسه، پلیس این کشور برای متفرق کردن این اعتراضات، دست به خشونت برده است.

جلیقه زرد‌ها از سال ۲۰۱۸ اعتراضات خود را در فرانسه شکل داده و به صورت هفتگی در خیابان‌ها تجمع می‌کردند.

تنها در سال اول این تظاهرات، مستند شد که دستکم ۳۱۵ فرانسوی از ناحیه سر آسیب دیدند که منجر به شکستگی جمجمه یا فک برخی از آن‌ها شد.

 دستکم ۲۵ معترض یک چشم خود را از دست دادند و یک زن بر اثر جراحات ناشی از نارنجک جان خود را از دست داد.

همچنین تنها در سال اول تظاهرات جلیقه زردها، از نوامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹، در مجموع، ۸ هزار و ۴۰۰ مورد دستگیری توسط پلیس فرانسه انجام شد؛ ویدیو‌های زیادی در فضای مجازی منتشر شد که ماهیت خشونت آمیز دستگیری‌ها را نشان می‌داد.

بر اساس آمار‌های دولتی، هزار و ۷۰۰ معترض در سال اول تظاهرات زخمی شده‌اند؛ فعالان حقوق بشر می‎گویند که تعداد واقعی بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است.

اما اقدام دیگری از سوی فرانسه که نگرانی نهاد‌های حقوق بشری را به همراه داشته، ارسال غیرمسئولانه تسلیحات به کشور‌هایی است که از ناقضان اصلی حقوق بشر به شمار می‌روند.

سازمان‌های حقوق بشری برای اطمینان از شفافیت و دسترسی به اطلاعات مربوط به انتقال تسلیحات از فرانسه به عربستان سعودی و امارات که خطر قابل‌توجهی مبنی بر ارتکاب یا تسهیل نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی یا موارد بشردوستانه را داشت، اقدامات قضایی را آغاز کرده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنان به گزارش ادعا‌های مربوط به نژادپرستی توسط پلیس در فرانسه ادامه می‌دهند.

علاوه بر این مقامات فرانسه با تصویب قوانین مختلفی، مسیر را برای تبعیض و خشونت علیه گروه‌های اقلیتی در این کشور هموار کرده‌اند.

از جمله گروه‌هایی که در فرانسه هدف خشونت و تبعیض گسترده‌ای قرار دارند، مسلمانان در این کشور هستند؛ فرانسه در سال‌های اخیر با تصویب قانون موسوم به «ضد جدایی‌طلبی»، عرصه را برای مسلمانان در این کشور بسیار تنگ کرده است.

مساجد و سازمان‌های متعلق به مسلمانان در این کشور طی سال‌های اخیر همواره هدف اقدامات خشونت‌بار قرار گرفته و در ده‌ها مورد بسته شده‌اند.

مقامات فرانسه به بازگرداندن اجباری مهاجران از مرز‌های این کشور، علیرغم خطرات زیاد ناشی از نقض جدی حقوق بشر ادامه می‌دهند.

مهاجران و پناهجویان همچنان رفتار تحقیرآمیز را تجربه می‌کنند؛ به‌ویژه در اردوگاه کاله که پلیس و مقامات محلی دسترسی آن‌ها را به کمک‌های بشردوستانه محدود کرده و آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

در ۲۴ نوامبر سال گذشته، دستکم ۲۷ نفر در تلاش برای رسیدن به انگلیس با قایق از اردگاه پناهجویی کاله غرق شدند.

تلاش برای ورود به گذرگاه‌های مرزی فرانسه در غیاب دسترسی مؤثر به رویه‌های پناهندگی در این کشور و همچنین در چارچوب موانع برای پیوند مجدد خانواده و عدم وجود راه‌های امن و قانونی دیگر برای درخواست پناهندگی در انگلیس، افزایش یافته است.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار