بین الحرمین کوچه عاشقی / از «جان» سخن می گویند

تعبیر رسانه‌های غربی از ماجرای کربلا: «عاشورا؛ مصداق قدرت نرم شیعه »

مدیر گروه نقد عرفان‌های نوظهور مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه، گفت: اخیراً یکی از نشریات غربی با اشاره به ماجرای اربعین درباره امام حسین(ع) تیتر زد: «مردی که بعد از قرن‌ها رکورد می‌زند». آن‌ها عاشورا را مصداق قدرت نرم شیعه می‌دانند.
کد خبر: ۵۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ - 26October 2015

تعبیر رسانه‌های غربی از ماجرای کربلا: «عاشورا؛ مصداق قدرت نرم شیعه »

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، حجتالاسلام وحید حاجی آقازاده در گفتگویی با اشاره به اینکه ماجرای عاشورا مصداق قدرت نرم جامعه شیعه است، اظهار داشت: ما امروزه کلیدواژه مهمی به نام جنگ نرم داریم. کلیدواژه مقابل جنگ نرم، قدرت نرم است، یعنی هر اندازه قدرت نرم یک کشور بیشتر باشد، آسیبپذیری جنگ نرمش کمتر است، ماجرای امام حسین (ع) و عاشورا نیز مصداق قدرت نرم شیعه است.

وی افزود: پروفسور مولانا همراه با مجموعه خود طیَ یک بررسی میدانی که در سطح جهان انجام داد، اذعان داشت بزرگترین قدرت نرم دنیا در تمام فرهنگ و ملل، هیئتهای عزاداری امام حسین (ع) است. با یک ساز و کار اداری نمیتوان جریانی مشابه جریان عاشورا ایجاد کرد.
حاجی آقازاده ادامه داد: با یک ساز و کار اداری نمیشود مردم را به میدان کشاند. اخیراً تیتری که یکی از نشریات غربی نسبت به ماجرای اربعین زد با این عنوان بود: «مردی که بعد از قرنها رکورد میزند». تمام این شواهدِ ملموس نشاندهنده این است که ماجرای امام حسین (ع) قدرتی است که برخاسته از جاذبه حب ایشان و ماجرایی الهی است.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ماجرای امام حسین (ع) و قدرت کشش ایشان، ظرفیتی کاملاً ملموس برای همگان است، طوری که میبینیم در ایام ماه محرم کشورهایی از جمله هندوستان این ایام را به عزاداری میپردازند.
حاجی آقازاده افزود: کنگرهای در آمریکا برگزار شد، آنهایی که خواستند درباره لطمه به ایران به جمعبندی برسند، تمام گزینهها را مورد بررسی قرار دادند، در آخر به این نتیجه رسیدند، تنها راه به زمین زدن حکومت ایران، از بین بردن مذهب در ایران است. حال ما بهترین شکل حضور مذهبی شیعیان و مخصوصاً ایرانیان را در ایام ماه محرم میبینیم.
وی ادامه داد: اینکه حضرت امام (ره) فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته»، ناظر بر نگاهی کاملاً عمیق و صحیح است. بنابراین دشمن وقتی قصد داشته باشد مهندسی معکوس انجام دهد، از محرم و صفر شروع میکند و سعی در تحریف یا کمرنگ کردن ماجرای امام حسین (ع) خواهد داشت.
حاجی آقازاده تصریح کرد: وقتی یک موضوع مثبت دینی پررنگ شود، قطعاً دشمنانش زیاد میشود. با توجه به اینکه بحث محبت خیلی زیاد شکل گرفته، شبکه استکبار توسط شاخههای خود از جمله وهابیت، به طرق مختلف سعی در کنترل این جریان مثبت الهی دارد؛ به عنوان مثال در مداحیها تغییر ذائقه ایجاد میکند تا شعرها و سبکهای نامناسب را به جامعه القاء کند.
وی با اشاره به اینکه منظور ما از وهابیت، تمام شاخههای این فرقه نیست، تأکید داشت: اگر بخواهیم بگوییم وهابیت، طبیعتاً طیفبندیهای مختلف دارد. به عنوان مثال «بِریلوی»ها که جمعیتی از وهابیت هستند، در مواجهه با اهلبیت (ع) مهربانتر و ملایمتر هستند، اما «دیوبندی»ها گروههای خبیثی هستند. بنابراین روی سخن ما با افراطیانِ از وهابیت است. ساختار فکری و سیاسی این گروههای افراطی بر مبنای نظام تفکری داعش است.
حاجی آقازاده افزود: از سوی دیگر شاهد هستیم که تکفیریهای داعش برنامه اصلیشان تمرکز بر تخریب و از بین بردن تشیع است تا جایی که قویترین حربه شیعیان را ماجرای امام حسین (ع) و عاشورا میدانند. آنها میدانند اصلیترین نرمافزار ما شیعیان، امام حسین(ع) است، بنابراین به طور حتم برنامههای تخریبی نسبت به این مسأله دارند و خواهند داشت.
کارشناس عرفانهای نوظهور اظهار داشت: در حمله تروریستیِ تکفیریها که در زاهدان انجام شد، به هیئات عزاداری حمله کردند. از سوی دیگر در عربستان شاهد هستیم که به دستههای عزاداری هجوم بردند. چون میدانند کسی که مراسم عزاداری میرود، شخصی است که هم به دنبال محبت است و هم به دنبال معرفت. یعنی متوجه هستند شخصی که در هیئات مذهبی حضور مییابد، بیشتر به درد امام زمان (عج) میخورد.
حاجی آقازاده با انتقاد از برخی شیوههای انحرافی عزاداری در ایام محرم خاطرنشان کرد: از جمله حربههای دشمنان این است که ذائقه سنتی حاکم بر هیئت را جهت منفی میدهند. از جهتی کارشناسان به شدت تأکید دارند ذائقه سنتی باید محفوظ بماند. شیوههای انحرافی عزاداری باعث کمرنگ شدن روشهای سنتی شده و آسیبهایی را نیز متوجه جامعه شیعه کرده است.
وی با اشاره به اینکه نسبت به عزاداری اهلبیت (ع) نگاهی افراطی و تفریطی داریم، اظهار داشت: عدهای هستند که همه چیز را میخواهند با عقل و منطق خودشان منطبق کنند و این موضوع را مطرح میکنند که اصلاً عزاداری و اشک بیمعناست. در پاسخ باید گفت از اهلبیت (ع) سفارشات مکرر نسبت به عزاداری بر سیدالشهداء (ع) و دیگر اهلبیت (ع) داریم. حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده که فرمودند: روز حسین (عاشورا)، چشمانمان را زخم کرده و اشکمان را جاری کرده.
این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به نگاه تفریطی داشتن به ماجرای عزاداری اهلبیت (ع) اذعان داشت: نگاه تفریطی به عزاداری بر مصائب اهلبیت (ع) این است که فقط به جنبه محبتی ایشان توجه داشته باشیم. باید گفت ماجرای اهلبیت (ع) به محبت ختم نمیشود، بلکه ما باید عقبه ماجرای امام حسین (ع) را متوجه شویم.
وی افزود: ما باید پیام حرکت امام حسین (ع) را متوجه شویم، حرکت ایشان حتماً پیامی دارد که پیامش تنها گریه نیست. قطعاً اباعبدالله (ع) برای گریه ما قیام نکرد، بلکه جهت اصلاح امت رسولالله (ص) قیام کردند. بنابراین نسبت به ماجرای امام حسین (ع) و عاشورا باید «شور و شعور» و «محبت و معرفت» در کنار یکدیگر قرار گیرند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار