وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد؛

فیلم، اثرگذارترین ابزار انتقال پیام/ آثار جشنواره در معرض رای مردمی قرار گیرد

نوری با تاکید براینکه فیلم، اثرگذارترین ابزار انتقال پیام گفت: آثار جشنواره در معرض رای مردمی قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ - 28November 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد ظهر امروز در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد.

کلاکت آغاز جشنواره به صورت همزمان به دست یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و دانش‌آموزان مدرسه شهدای شوش شیراز، محل تحصیل شهید آرشام سرایداران، از شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ، زده شد.

فیلم‌ها در معرض رای مردمی قرار گیرند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد دانش‌آموزان، معلمان و هنرمندان شهید اظهار کرد: یکی از برکات نهاد مقدس بسیج زنده کردن هنر مکتبی بود که شهید آوینی پرچمدار این موضوع بود.

وی با اشاره به حضور مجازی دانش‌آموزان مدرسه شهدای شوش شیراز در این مراسم اضافه کرد: یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز در شیراز و ایذه را گرامی می‌داریم و برای خانواده آنان طلب صبر و اجر داریم.

نوری به اهمیت سینما اشاره کرد و گفت: سینما آن قدر مهم است که در هالیوود یا بالیوود برای تحکیم سلطه یا هویت به کار گرفته شده است، در نظام تعلیم و تربیت هم برای ارتقای یادگیری و تنوع بخشیدن به محیط یادگیری، به عنوان اثرگذارترین ابزار انتقال پیام، می‌توان آن را به کار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشنواره فیلم رشد یکی از پرسابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی به حساب می‌آید.

فیلم، اثرگذارترین ابزار انتقال پیام/ آثار جشنواره در معرض رای مردمی قرار گیرد

نوری گسترش جشنواره به استان‌های کشور را رویدادی مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: باید در درجه اول سوژه‌یابی و حساس شدن به موضوعات و مساله دانستن آن‌ها، به دانش‌آموزان آموزش داده شود، در کنار آن آموزش نوشتن سناریو و استفاده از اوج و فرود در داستان‌پردازی هم مورد توجه قرار گیرد.

وی استمرار در آموزش را سومین لازمه اثرگذاری در حوزه فیلم آموزشی معرفی کرد و گفت: علاوه بر رایی که داوران به فیلم‌ها می‌دهند، بهتر است رای مردمی هم به فیلم‌ها داده شود تا رقابت اوج بیشتری بگیرد.

لزوم تقویت سینمای آموزشی

حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی جشنواره فیلم رشد را فرصتی برای جمع شدن معلمان و هنرمندان خواند و اظهار کرد: ترکیب هنر و تربیت، هم هنر را موثرتر و هم تربیت را اثربخش‌تر می‌کند.

وی با بیان این که معلم در عمیق‌ترین لایه‌های فعالیت خود یک هنرمند است اضافه کرد: هر هنرمند هم در خلق اثر هنری خود مانند یک معلم می‌اندیشد و به دنبال آموختن به دیگران است.

لطیفی عنوان کرد: باید اعتراف کنیم که در حوزه فیلم آموزشی ضعف‌های زیادی داریم و فیلم آموزشی در کشور ما جایگاه مناسبی ندارد.

وی جشنواره فیلم رشد را فرصتی برای پر کردن خلأ‌های موجود دانست و خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت انتقاد‌هایی که به متون درسی صورت می‌گیرد، صرفا با متون درسی برطرف شود، بلکه دانش‌آموزان باید با مواد و منابعی مثل فیلم که کشش و گیرایی بیشتری دارند با موضوعات درگیر شوند.

فیلم، اثرگذارترین ابزار انتقال پیام/ آثار جشنواره در معرض رای مردمی قرار گیرد

لطیفی به نقش معلمان در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: در فرهنگ‌های دیگر توجه به نقش معلم بسیار بیشتر است و فیلم‌های زیادی برای نشان دادن این جایگاه ساخته می‌شود، ولی در جامعه ما توجه کمتری به این موضوع صورت می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با ریل‌گذاری‌های جدیدی که در ساختار مدیریت آموزش و پرورش و خصوصا جشنواره رشد صورت می‌گیرد شاهد هم‌گرایی بیشتر هنرمندان و معلمان باشیم و نتایج خوبی از این همگرایی بگیریم.

حضور ۱۰۴ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل

صادق یزدانی، دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و پیروزی شادی‌آفرین تیم ملی فوتبال ایران عنوان کرد: این جشنواره یک جشنواره قدیمی است که هر سال افراد فراوانی برای آن زحمت کشیده و تلاش کرده‌اند قدمی رو به جلو بردارند.

وی دانش‌آموزان فیلمساز، معلمان فیلمساز و بین‌الملل را به عنوان سه بخش اصلی جشنواره معرفی کرد و گفت: همچون سال‌های گذشته فیلم‌های داستانی، مستند و پویانمایی به جشنواره رسیده است، ولی امسال برای نخستین بار با توجه به گسترش فیلم‌های چند قسمتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، بخش «وب‌سری» و برای حمایت هر چه بیشتر از تولید آثار، بخش «فیلمنامه» اضافه شده است.

یزدانی به ارسال دو هزار و ۴۷۳ اثر خارجی و ۹۸۷ اثر داخلی به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: ۵۳ فیلمنامه هم در بازه زمانی شروع فراخوان تا ۱۹ آبان‌ماه به دبیرخانه رسید و در اختیار هیات انتخاب قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ۱۰۴ اثر در بخش بین‌الملل به مسابقه جشنواره راه پیدا کردند، همچنین شش فیلمنامه و ۳۰ اثر از دانش‌آموزان و معلمان برای داوری به مرحله رقابتی راه یافته‌اند.

فیلم، اثرگذارترین ابزار انتقال پیام/ آثار جشنواره در معرض رای مردمی قرار گیرد

یزدانی با بیان این که از فردا اکران فیلم‌ها در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام خواهد شد خاطرنشان کرد: در اکران‌های نوبت صبح که مخصوص دانش‌آموزان ابتدایی است، علاوه بر اکران فیلم، فضایی برای بازی و سرگرمی نیز فراهم شده است.

وی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها در کنار اکران فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: فیلمنامه‌نویسی با تاکید بر فیلم‌های آموزشی، آموزش تکنیک در سینما، آموزش نقد فیلم و آموزش ضبط مصاحبه در تاریخ شفاهی موضوعات کارگاه‌هایی است که در جشنواره امسال برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: امسال «مدرسه» به عنوان محور جشنواره رشد انتخاب و در انتخاب آثار تلاش شده فیلم‌هایی که رنگ و محتوای فیلم‌ها با فضای مدرسه مرتبط باشد.

یزدانی اضافه کرد: با همکاری سیمافیلم، قرار است حمایت‌هایی برای تولید فیلمنامه‌های برتری که به دست ما رسیده است، صورت گیرد.

پنجاه ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برپا خواهد بود. اطلاع‌رسانی خبر‌ها و رویداد‌های مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها