حجت الاسلام ابوالقاسمی؛

امام سجاد(ع)‌ واقعه نگار و مبلغ پیام عاشورا بود

حجت الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به مسئولیت اخلاقی خبرنگاران گفت: خبرنگار مومن باید به جا و به موقع حرف بزند و دارای خصائص اخلاقی باشد و هدف یک خبرنگار مؤمن این است که با ارسال خبرش در جامعه امید را در دل مخاطبان زنده کند، حتی خبری که انتشار آن ناراحت کننده است باید مخاطب را به سمت پروردگار بکشاند.
کد خبر: ۵۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸ - 26October 2015

امام سجاد(ع)‌ واقعه نگار و مبلغ پیام عاشورا بود

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی از اساتید اخلاق در حضور دانشجویان با تبیین اجر تسلی دادن به مصیبت دیدگان در پیشگاه خداوند گفت: هر مصیبت زدهای در نزد خداوند دارای اجری است و کسی که مصیبت دیدهای را تسلی بدهد متناسب با اجر آن مصیبت زده در پیشگاه خدا پاداش خواهد داشت و در این ایام نیز که ایام شهادت حضرت اباعبدالله(ع) است، چه مصیبت دیدهای بالاتر از حضرت ولیعصر(عج) است و بنابراین لازم است که ما به حضرت صاحب الزمان سر سلامتی بدهیم تا از اجر این تسلی بخشیدن بینصیب نمانیم.
این استاد اخلاق با بیان اینکه تبلیغ با گفتن تفاوت دارد خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر فرمود آنچه ما بر تو نازل کردهایم را تبلیغ کن، یعنی آن پیام را به مخاطبان و مردم برسان و باید در نظر داشت که کار رسانه تبلیغ است و در واقع پیامبر اسلام نیز همچون اهالی رسانه تبلیغ کرده است.
این کارشناس مسائل مذهبی با استناد به آیه 67 سوره مائده خطاب به پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: گفتیم که پیامبر اکرم(ص) تبلیغ کرد و اگر این تبلیغات را انجام نمی داد رسالتش تکمیل نمی شد، در این آیه کلمه بلغ آمده است و بلوغ و ابلاغ همگی از ریشههای کلمه بلغ هستند، بلوغ به معنای رسیدن است یعنی استعدادهای درونیاش قابل استفاده میشود و مثل میوه کالی است که هنگام رسیدن قابل خوردن میشود.
وی با اشاره به واژه قصه در قرآن کریم گفت: قصه از واژههای قرآنی است و در قصه فرد و مخاطب را در قالب داستان و تخیل میبریم تا فضا را برای او مهیا کنیم تا آنچه را که می خواهیم در ذهن مخاطب جا بیاندازیم. به این معنا که با قصه در ذهنش تبلیغ کرده ایم.
وی با تاکید بر نقش تبلیغی امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا متذکر شد: ما انزل الیک من ربک همچون مواد خامی است که اگر پخته نشود فایده ای ندارد. مثلا اگر مردم بدون امام به سراغ قرآن بروند فایده ندارد و اگر بعد از کربلا تبلیغ نمیشد الان این رخداد به دست ما نمیرسید و در واقع حضرت سجاد(ع) مسئول تبلیغ واقعه کربلا بود.
ابوالقاسمی تاکید کرد: امام سجاد (ع) واقعه کربلا را ظرف مدت 40 سال با تبلیغهای متعدد به ما رساندند، ایشان با دیدن کودک و یا نوجوانی اشک میریختند و قصه شهادت مظلومانه علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) را نقل میکردند این حرکت حضرت تاثیر ویژه وعجیبی در مردم میگذاشت.
این معلم اخلاق با بیان اینکه برخی از حضرت می پرسیدند که خاندان شما با شهادت مانوس است چرا اینقدر گریه میکنید گفت: امام سجاد(ع) در جواب این دسته از افراد فرمودند خاندان ما با شهادت مانوس است اما با اسارت مانوس نیست و این مسئله امام را بیش از پیش مصیبت زده واقعه جانسوز کربلا کرده بود.
وی تصریح کرد: استفاده از بحث رسانه برای خبرنگاران میتواند با امر تبلیغ گره بخورد و گفت و گو یکی از ابزارهای تبلیغ است. وقتی صحبت می کنید در مخاطب حرکت ایجاد می کنید. به همین دلیل در اسناد اسلامی سفارش شده که در حرف زدن مراقب باشید و به فرموده معصوم، کلام چون تیری است که تا وقتی در نزد شماست صاحب آن هستند و وقتی رها شد دیگر او صاحب شماست.
 
حجت الاسلام ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به مسئولیت اخلاقی خبرنگاران گفت: خبرنگار مومن باید به جا و به موقع حرف بزند و دارای خصائص اخلاقی باشد و هدف یک خبرنگار مؤمن این است که با ارسال خبرش در جامعه امید را در دل مخاطبان زنده کند، حتی خبری که انتشار آن ناراحت کننده است باید مخاطب را به سمت پروردگار بکشاند.
وی با اشاره به نقش تبلیغی خبرنگاران در دیدگاه مقام معظم رهبری افزود: خبرنگار مومن باید در جهت ترویج شعائر اسلامی قدم بردارد. در موارد بسیاری حضرت آقا به زنده نگه داشتن یاد شهدا تاکید داشتهاند و یا تعابیر دیگری که ایشان درباره واقعه کربلا به کار برده اند که اگر امام سجاد (ع) و نسل های بعدی شیعیان مبلغ قیام عاشورا نبودند امروز نهضت عاشورا و معارف آن به ما نمی رسید.
 
وی در ادامه گفت: خبرنگار میتواند در جامعه اثر گذار باشد و در واقع قصه غمانگیز کربلا را خبرنگاران کربلا به ما انتقال دادند و اگر جزییات این واقعه به دست ما نمیرسید مقدمه ظهور حضرت ولیعصر (عج) فراهم نمی شد، به طوری که در روایات گفته اند وقتی حضرت ظهور می کند به کسانی که ایشان را نمی شناسند می گویند من فرزند همان کسی هستم که لب تشنه سرش را بریدند.
 
حجتالاسلام ابوالقاسمی در پایان گفت: امام سجاد (ع) واقعه نگار کربلا بود و گریه و اشک و ابراز احساسات ایشان نگذاشت تا واقعه کربلا به فراموشی سپرده شود و حرکت ایشان مقدمه انتقال پیام عاشورا به نسل های دیگر بود.

 
منبع:فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار