رویترز با توصیه به خرابکاری و بمب‌گذاری:

در صورت نقض «برجام»، دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شوند

خبرگزاری انگلیسی در گزارشی اتکای تنها به گزینه‌های اقتصادی و تهدید جنگ برای تضمین اجرای «برجام» از سوی ایران را ناکافی دانسته و خواستار توجه به گزینه‌های دیگر از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور شده است.
کد خبر: ۵۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ - 27October 2015

در صورت نقض «برجام»، دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شوند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، رسانه انگلیسی رویترز روز دوشنبه در گزارشی نوشته اجرای موثر توافق هستهای بین ایران و گروه 1+5 کماگان معما است.

«رویترز»، ماده بازگشتپذیری خودکار تحریمها یا «مکانیسم ماشه»، در صورت نقض توافق از سوی ایران را از جمله ابزارهای تعبیه شدهای در این توافقنامه دانسته که با توجه به هجوم شرکتهای اروپایی، روسی و چینی به سمت بازار ایران پس از رفع تحریمها عملاً کارآمدی خود را از دست میدهد.
 
این رسانه انگلیسی، بر همین اساس نوشته، مقامهای آمریکایی در ماههای گذشته با آگاهی از اینکه فشارهای اقتصادی نمیتوانند تنها ابزار بازدارنده باشند، بر گزینههای نظامی تأکید کردهاند.
 
بیشتر مقامات آمریکایی، از ارائه جزئیات درباره این گزینهها خودداری کردهاند، اما در ماههای گذشته سخنهایی درباره استفاده واشنگتن از بمبهای بتنشکن مظرح شده است. به نوشته رویترز، اینگونه صحبتها به این گمانهزنیها منجر شده که واشنگتن، در صورت تخطی ایران از «برجام»، به حملات هوایی متوسل خواهد شد.
رویترز در ادامه میافزاید: «با این وجود، تاریخ نشان میدهد که گزینههای مبتنی بر زور، یا کارآمد نیستند و یا بیش از اندازه خطرناک و هزینهبر هستند.»
 
این رسانه انگلیسی، بر همین مبنا، خواستار توجه تصمیمگیران سیاسی به گزینههایی که واشنگتن قبلاً آنها را مورد استفاده قرار داده، مانند ترور دانشمند هستهای، شده است: «علاوه بر این، حملات هوایی قبلی، غیرقابل اعتماد بودهاند. بنابراین، سیاستگذاران بایستی در واقع تمامی گزینهها را مد نظر قرار دهند. تاکتیکهای قبلی، اعم از ترور، کارشکنی با نیروهای ویژه، خرابکاریهای تکنولوژی، بسیج نیروهای مسلح، بمبگذاریهای گسترده و جنگ،  شایان بررسی دوباره هستند.»
 
رویترز در ادامه به تشریح تک تک این گزینهها پرداخته و ترور دانشمندان هستهای ایران، حمله با ویروس استاکسنت به تأسیسات هستهای نطنز، تهدید به حمله نظامی و موارد دیگر را اقداماتی دانسته که قبلاً هم علیه ایران یا کشورهای دیگر به کار گرفته شدهاند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار