کارشناس مسائل بین‌الملل:

رسانه‌های معاند بنگاه نظامی-امنیتی هستند

عابدینی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را بنگاه امنیتی-پروپاگاندا خواند و گفت: کار این شبکه‌ها دستکاری در افکار عمومی است و باید با استفاده از شیوه‌های مختلف و هوشمندی افراد مانع از تأثیرگذاری این شبکه‌ها روی ذهن نوجوانان و جوانان شویم.
کد خبر: ۵۵۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ - 06December 2022

رسانه‌های معاند بنگاه نظامی-امنیتی هستند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن عابدینی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره جنگ تروریسم رسانه‌ای، اظهار داشت: در دهه سوم قرن ۲۱ جنگ ابزار به جنگ افکار تبدیل شده است و در این چارچوب رسانه‌ها تجهیزات و مولفه اصلی در جنگ افکار هستند.  

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: رسانه‌ها در این مقطع می‌توانند دو کارکرد داشته باشند، نخست بحث عملیاتی روانی یا مدیریت ادراک مردم و افکار عمومی و دوم دستکاری روی دستگاه محاسباتی مسئولان است و رسانه‌ها این دو کارکرد را انجام می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران در این مورد به دلیل اینکه طی ۴۳ سال گذشته هموارده مورد تهدید‌های نظامی بوده و به گفته دوست و دشمن، ایران به مصونیت راهبردی دست پیدا کرده است بنابراین موضوع روی میز بودن گزینه نظامی علیه کشورمان، عملا فاقد کارآیی است.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در دولت سیزدهم با در پیش گرفتن راهبرد‌هایی مانند گسترش روابط اقتصادی با همسایگان، شرکت کردن یا عضویت در پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای مانند پیمان اقتصادی شانگ‌های یا اورآسیا یا حتی بحث مربوط به بریکس، زمینه برای ناکارآمد شدن تحریم‌ها را فراهم کرده‌اند.

عابدینی عنوان کرد: این موضوع دیگر چندان محلی از اعراب ندارد یا بهتر بگوییم با ایجاد بِلوک موسوم به گروه تحریمی‌ها شامل ایران، روسیه، چین و چند کشور دیگر و استفاده از پول‌های ملی خودشان که برای مبادلات تجاری، زمینه‌ای فراهم شده تا نیاز چندانی به غرب وجود نداشته باشدو تحریم‌ها موثر واقع نشود بنابراین گزینه دوم آمریکا و کشور‌های غربی که همان تحریم‌ها بوده هم به‌تدریج در حال ناکارآمد شدن است.

وی با اشاره به موضوع تحریف از سوی رسانه‌های فارسی زبان علیه ایران تصریح کرد: موضوع بعدی مساله مربوط به تحریف است. تحریف به معنای زمینه‌سازی برای دستکاری افکار عمومی و دستگاه محاسباتی مسئولان که از طریق رسانه‌هاب فارسی زبان معاند صورت میگیرد لذا ائتلاف موسوم به قرارگاه شرارت‌پیشه نفوذ شامل رژیم سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا، تلاش می‌کنند تا همه توان خود را روی موضوع تحریف متمرکز کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: موضوع تحریف به سه طریق انجام می‌شود؛ نخست تحریف رویداد‌ها و تصویرسازی رویداد‌های ایران برای خارج از کشور که از طریق رسانه‌های خارج از کشور مانند، سی ان ان، بی‌بی سی، یا خبرگزاری‌هایی مانند رویترز و اسوشیتدپرس، آ اس پ و ... صورت می‌گیرد.

عابدینی ادامه داد: دوم تحریف رویداد‌های خارج برای داخل کشور است که از طریق تزریق شبکه‌های مجازی و برخی از رسانه‌هایی که به زبان فارسی برنامه پخش می‌کنند اتفاق می‌افتد که تصویری که از غرب نشان می‌دهند تصویری رویایی، آرمانی است گویی در کشوری مانند آمریکا، اروپا، فرانسه هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در فرانسه بیش از دو ساله و نیم شاهد هستیم که جلیقه زرد‌ها تظاهرات می‌کنند و تاکنون چندین نفر کشته شده و یا چشم‌های خود را از دست داده‌اند، اما این موضوعات برجسته‌سازی نمی‌شود. در آمریکا براساس آمار‌های رسمی منتشر شده از سوی محافل این کشور، سالانه هزار نفر با تیراندازی که میان خود مردم صورت می‌گیرد جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: هرازگاهی وقتی شخصی، دانش‌آموزان یا دانشجویان را به گلوله می‌بندد، فقط یکبار منتشر می‌شود و از کنار آن عبور می‌کنند درصورتی که در بقیه سال، به‌طور دائم این وضعیت وجود دارد و روزانه تعداد زیادی توسط سلاح‌هایی که در آمریکا مجاز است و خرید و فروش می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند، اما کسی نسبت به این قضایا حساسیت نشان نمی‌دهد.

عابدینی گفت: همچنین تعداد افرادی که توسط گلوله مستقیم پلیس کشته می‌شوند رقم بسیار بالای چندهزار نفر است، اما در این زمینه هم شاهد هستیم که هیچگونه خبر جدی منتشر نمی‌شود. البته گاهی اوقات موضوع تبعیض نژادی که در قبال جورج فلوید بود رسانه‌ای می‌شود، اما صرفا این یک مورد نیست و موارد متعددی وجود دارد بنابراین یکسری از رسانه‌ها تلاش می‌کنند تصویرسازی دروغینی از کشور‌های غربی برای مردم ایران یا مردم کشور‌های دیگر ارائه دهند.

وی افزود:، اما جنبه دیگری که وجود دارد و از این طریق جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین، پیچیده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین عملیات روانی تاریخ قرار دارد، استفاده از رسانه‌های فارسی‌زبان است که به شکلی رویداد‌های داخل کشور را برای خود ایرانی‌ها تحریف می‌کنند.

عابدینی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۲۹۰ شبکه فارسی‌زبان وجود دارد، مانند شبکه‌هایی که جنبه‌های مذهبی را دنبال می‌کنند که شاید بتوان گفت که برخی از شبکه‌ها شیعه انگلیسی و برخی نیز وهابیت را به زبان فارسی ترویج می‌دهند، برخی از این شبکه‌ها فیلم و سریال و برخی از این‌ها موارد مستهجن و برخی هم موسیقی پخش می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از این شبکه‌ها مانند شبکه منافقین اقدامات تروریستی را ترویج می‌دهند برخی دیگر مانند شبکه بی‌بی سی فارسی، ایران اینترنشنال سعودی و من و تو طرفدار بقای رژیم پهلوی یا voa وابسته به آمریکا هم تلاش می‌کنند تا رویداد‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد را قلب کنند و به حدی پخش این رویداد‌ها را تکرار می‌کنند که مردم باور کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به عنوان مثال شما می‌بینید که در حرم حضرت شاهچراغ در شیراز، تروریستی که در حرم مطهر اقدام به قتل مردم بیگناه می‌کند و خود داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده می‌گیرد، اما این شبکه‌ها عنوان می‌کنند که کار خود دولت ایران است. تعدادی هم در داخل کشور به این شبهات دامن می‌زنند. این نشان می‌دهد که تا چه اندازه این جو مسموم و عملیات روانی روی ذهن برخی از افراد تاثیر گذاشته است.

عابدینی خاطرنشان کرد: بنابراین امروزه یکی از کارکرد‌های شبکه‌های فارسی‌زبان این است که گسل‌های قومیتی، مذهبی و نسلی را برجسته کنند و به این مسائل دامن بزنند آن‌ها می‌دانند که در ایران طی ده‌ها قرن، افراد از مذاهب مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز دارند، اما شاهد هستیم که آن‌ها روی این موضوع کار می‌کنند. همچنین قومیت‌ها در ایران هزاران سال است که در ایران زندگی می‌کنند، اما روی این موضوع در جهت جنگ مذهبی و یا جنگ قومیتی کار می‌کنند.

وی درخصوص موضوع سبک زندگی مردم کشور یادآور شد: مردم ایران در جا‌های مختلف، انسان‌های باحیایی هستند، اما تلاش می‌کنند از طریق تصاویری که منتشر و بحث‌هایی که مطرح می‌کنند، زمینه بی‌حیایی را در جا‌های مختلف از طریق فیلم‌های سینمایی و دیگر اقداماتی که انجام می‌دهند، ترویج دهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: زمانی که شخصی خود را در مقابل دیگران برهنه می‌کند و یا خانمی رکیک‌ترین الفاظ را به‌کار می‌برد مشخص است که ذهن وی از طریق عملیات روانی حک شده است و حک فقط ویژه کامپیوتر نیست و این فرد مسخ شده و در چارچوب همان مسیری که این رسانه‌های می‌خواهند حرکت می‌کند.

عابدینی اظهار کرد: به عنوان مثال عنوان می‌کنند که پلیس، شخصی را کشته است، اما زمانی که حتی پدر آن شخص عنوان می‌کند که این شخص جای دیگری بوده، در کما بوده و خودکشی کرده و اسناد بیمارستان را نشان می‌دهند، اما این رسانه‌ها عنوان می‌کنند که این پدر یا خانواده تحت فشار قرار گرفته و این صبحت‌ها را بیان کرده‌اند. متاسفانه تعدادی افراد هم این را باور می‌کنند این باور کردن از منظر استدلال و منطق نیست بلکه از جهت حک شدن ذهن افراد از طریق عملیات روانی مستمری که صورت می‌گیرد، است.

وی افزود: بنابراین رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشال، بی‌بی سی فارسی و رسانه‌هایی از این قبیل را باید یک قرارگاه سیاسی امنیتی برای دستکاری در ذهن افراد در نظر بگیریم. چگونه ممکن است رسانه وابسته به سعودی که خود سعودی بدوی‌ترین و قبیله‌ای‌ترین حکومت عصر حاضر در دنیا است، دغدغه آزادی را داشته باشد؟ چراکه در این کشور انتخابات برگزار نمی‌شود، قانون اساسی ندارند و حقوق زنان هم به رسمیت شناخته نمی‌شود، با این وجود چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و ممکن است برخی هم آن را باور کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ما بیش از اینکه این شبکه‌ها را رسانه تلقی کنیم، باید آن‌ها را بنگاه امنیتی - پروپاگاندا بدانیم که کار آن‌ها دستکاری در افکار عمومی است که باید با استفاده از شیوه‌های مختلف و هوشمندی افراد مانع از تاثیرگذاری این شبکه‌ها روی ذهن نوجوانان و جوانان شویم.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار