اختتامیه صحنه‌ای تئاتر مقاومت در مشهد برگزار شد؛

فخر موسوی: تئاتر مقاومت هنرمند انصرافی نداشت/ قاصی‌زاده هاشمی: بودجه‌های فرهنگی ۱۴۰۲ افزایشی است

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت نسبت به تعریف موجود از عدالت فرهنگی انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه فرار از تهران به‌معنی عدالت فرهنگی نیست، گفت: علی‌رغم هجمه‌های صورت گرفته، از بین ۵۰۰ هنرمند جشنواره مقاومت هیچ انصرافی وجود نداشت.
کد خبر: ۵۵۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ - 06December 2022

فخر موسوی: تئاتر مقاومت هنرمند انصرافی نداشت/ چهار نمایش مقاومت در فجر/ قاصی‌زاده هاشمی: بودجه‌های فرهنگی ۱۴۰۲ افزایشی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بخش صحنه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت صبح امروز (سه‌شنبه) در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد.

محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت، محمد حبیبی رئیس انجمن هنر‌های نمایشی، فرهاد قائمیان، آزیتا ترکاشوند، جهانگیر الماسی و حسین مسافر آستانه در این مراسم حضور داشتند.

فخرموسوی: عدالت فرهنگی فرار از تهران نیست/ بودجه کم جشنواره مقاومت

سید وحید فخرموسوی، دبیر جشنواره در این مراسم با بیان اینکه این اولین‌بار است که یک جشنواره در چهار فصل برگزار می‌شود که اتفاق منحصربه فردی است، اظهار داشت: بخش ابتدایی جشنواره در گرمای تابستان کربلا و در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) و سپس در شیراز و یزد دنبال شد و اما امروز در جوار حرم امام رضای رئوف (ع) با برف زمستانی در مشهد این اختتامیه را برگزار می‌کنیم.

وی از هنرمندان حاضر در این جشنواره قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه هنرمندان ما امروز صبورانه و مظلوم کنار ما ایستاده‌اند، افزود: در طول این جشنواره که در چهار بخش برگزار شد، علی‌رغم هجمه‌هایی که وارد شد، بیش از ۵۰۰ هنرمند حضور داشتند که در بخش‌های مختلف حتی یک هنرمند انصرافی نداشتیم و سالن‌های اجرای ما مملو از جمعیت بود.

دبیر جشنواره با تقدیر از مسئولین استانداری و سپاه خراسان رضوی و تاکید بر اینکه همه همکاران همت کردند تا این جشنواره در کنار مرقد حضرت ثامن الحجج (ع) به‌خوبی برگزار شود، خطاب به مسئولین گفت: ما در بحث عدالت فرهنگی و تمرکززدایی برادری‌مان را ثابت کردیم، اما عدالت‌ فرهنگی صرفاً فرار از تهران نیست و این عدالت نیست که کار‌های سفارشی با بودجه‌های میلیاردی در تهران اجرا و مورد حمایت باشند و ما در این جشنواره با ۵۰۰ هنرمند، یک‌چهارم آن‌ها بودجه داشته باشیم.

وی به شرایط هنرمندان عرصه هنر‌های نمایشی پرداخت و با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته اخیر عنوان کرد: با وجود فشار‌های موجود، عزیزانی چون جهانگیر الماسی، فرهاد قائمیان، کوروش زارعی، حسین مسافرآستانه و آزیتا ترکاشوند داوری این ۱۲ اثر را برعهده داشتند و همکار ما بودند.

فخر موسوی از راهیابی مستقیم دو نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر داد و گفت: دو نمایشِ «به حق چیز‌های ندیده و نشنیده» به کارگردانی سمیه آباده و نمایش «هاراگیری» به کارگردانی اصغر گروسی به‌صورت مستقیم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی جشنواره تئاتر مقاومت پذیرفته شدند و دو اثر «شیموئید» و «شت و شوط» پی از بازبینی به جشنواره فجر راه خواهند یافت.

پذیرایی زنده‌یاد «علی سلیمانی» از پدران و مادران شهدا

در ادامه و در بخش بزرگداشت‌ها کلیپی از علی سلیمانی هنرمند فقید هنر‌های نمایشی پخش شد و سپس همسر مرحوم سلیمانی و «حاجتمند» از همکاران این هنرمند فقید به روی صحنه آمدند.

حاجتمند در سخنان کوتاهی به ذکر خاطره‌ای از کارگردانی علی سلیمانی در فیلم سینمایی اشنوگل پرداخت و بیان اینکه بعد از فوت علی سلیمانی در هیچ مراسمی سخنرانی نکرده‌ام، افزود: «اشنوگل» فیلمی درباره شهدای غواص بود که او با تمام وجود آن را کارگردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: پنج‌شنبه‌ها ما در گلزار شهدای تهران در جوار مزار شهید آوینی برای شهدا قرآن قرائت می‌کنیم و دوستان عکس علی سلیمانی را نیز در کنار شهدا قرار داده‌اند که امیدوارم در این روزگار که عاقبت‌بخیری سخت است، عاقبت‌بخیر شویم.

همسر مرحوم سلیمانی در تکمیل سخنان حاجتمند گفت: علی سلیمانی دقیقاً در همان مکان و قطعه هر پنج‌شنبه خادم‌الشهدا بود و به پدران و مادران شهدا چای می‌داد.

کاسبی: تا وقتی کودکان ایران «یا حسین» می‌گویند با مستکبر می‌جنگیم و مقاومت داریم

در ادامه بخش بزرگداشت‌ها از «محمد کاسبی» تقدیر شد؛ وی که به‌صورت تلفنی با اختتامیه در ارتباط بود، گفت: دو سالی است در بستر بیماری هستم و چندباری تحت عمل قلب قرار داده شده‌ام و از آقا امام رضا (ع) که از کودکی موی سرم نذر ایشان بوده، تقاضای کمک دارم؛ همانطور که کمک‌های زیادی از ایشان گرفته‌ام.

قاضی‌زاده: مجلس از بنیاد روایت فتح حمایت می‌کند

در ادامه، «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از دبیران، برگزارکنندگان و متولیان جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در بنیاد روایت فتح قدردانی کرد و با بیان اینکه روایت فتح بنیاد ترویج هنر انقلاب اسلامی است، افزود: یاد و خاطره استاد هنرمند شهید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم که در بنیاد روایت فتح حقیقتاً روایت صحیح و درستی از انقلاب اسلامی و جنگ ارائه داد و در ادامه آرزو می‌کنم که گروه‌های نمایشی جشنواره مقاومت در جشنواره تئاتر فجر نیز بدرخشند.

وی از حمایت مجلس شورای اسلامی از بنیاد روایت فتح خبر داد و با بیان اینکه در حوزه پشتیبانی مادی و معنوی از فعالیت‌های هنری در وزارت ارشاد حامی موسسات فعال مثل روایت فتح و حوزه هنری خواهیم بود، گفت: تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مورد حمایت مادی و معنوی مجلس است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی را برای کمک به بنیاد روایت فتح و دستگاه‌های هنری پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم منجر به تولید اثار جدید و فعالیت‌های سینمایی، نمایش و تجسمی شود.

قاضی‌زاده هاشمی تخصیص کامل اعتبارات فرهنگی در بودجه ۱۴۰۱ را ضروری دانست و گفت:  حمایت مجلس در سال ۱۴۰۲ از موسسات به‌خصوص روایت فتح ادامه خواهد داشت تا کار‌های شاخص و کیفی در عرصه هنر‌های نمایشی، سینمایی و مستند داشته باشند.

در ادامه، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از همکاری و اهتمام آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و حوزه هنری برای برگزاری این رویداد قدردانی و سپس متنی در وصف مقاومت مردم ایران در طول تاریخ را قرائت کرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها