دبیر جشنواره سینما حقیقت:

۱۹ درصد فیلم‌های جشنواره حقیقت به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پرداخته است/ تحریم جشنواره مستند ایران ضدفرهنگی است

حمیدی‌مقدم با بیان اینکه ۱۹ درصد فیلم‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت به موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پرداخته است، گفت: تحریم جشنواره یک حرکت ضدفرهنگی است؛ چراکه جشنواره‌ها محل زندگی و تقابل آراست و باید مسائل اجتماعی را در این فضا نقد کرد.
کد خبر: ۵۶۰۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ - 08December 2022

۱۹ درصد فیلم‌های جشنواره حقیقت به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پرداخته است/ تحریم جشنواره مستند ایران ضدفرهنگی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند ایران سینما حقیقت و شانزدهمین جشنواره شهید آوینی صبح امروز (پنج‌شنبه) با حضور «محمد حمیدی‌مقدم» دبیر جشنواره برگزار شد.

حمیدی‌مقدم در این نشست به تشریح روند جشنواره پرداخت و با بیان اینکه فراخوان جشنواره امسال ۲۶ تیر منشر شد و مهلت دریافت اثر تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ بود که سپس ۱۵ روز تمدید شد، اظهار داشت: در نهایت امسال ۶۱۴ فیلم فرم ثبت‌نام پُر کردند، اما حدود ۷۶ فیلم حذف شد؛ چراکه این فیلم‌ها تکراری بودند؛ لذا ۵۸۷ اثر در دبیرخانه ثبت شد. این مسئله در بخش شهید آوینی نیز وجود داشت و مسئله حذف آثار تکراری را داشتیم.

وی با بیان اینکه تعداد فیلم‌های انصرافی امسال ۲۵ اثر بوده است، گفت: البته پنج فیلم از این آثار مشکل حقوقی و هشت فیلم مشکل فنی داشتند و تهیه‌کنندگان ۹ فیلم هم مایل به حضور نشدند؛ همچنین سه فیلم در اعتراض به شرایط کنونی انصراف دادند.

دبیر جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: از میان ۵۱۱ فیلم که شرایط حضور در جشنواره را دلشتند امسال ۱۰۱، در بخش نیمه بلند ۱۲۶ فیلم، ۲۷۴ فیلم کوتاه و ۱۸۸ فیام متقاضی بخش شهید آوینی بودند.

حمیدی‌ مقدم از افزایش ۱۶ درصدی آثار رسیده به جشنواره خبر داد و افزود: در نهایت در بخش مسابقه بلند ۱۶ فیلم، ۱۵ فیلم نیمه‌بلند و ۲۰ اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند. امسال در یک اتفاق جذاب در بخش شهید آوینی نگاه گزیده‌ای اعمال شد؛ لذا در نهایت ۱۲ فیلم در این بخش را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بخش استان‌ها روند حمایت، تولید صورت گرفت و ۲۸ فیلم در نقاط مختلف کشور تولید شده و لذا آثاری از ۱۶ منطقه کشور به جشنواره رسید، تأکید کرد: امسال جشنواره میزبان ۱۴۰ فیلمساز مستعد مناطق مختلف کشور خواهد بود.

دبیر جشنواره سینما حقیقت به تصویب طرح حمایت از آثار مستند اشاره کرد و با بیان اینکه مستندسازی وارد طرح‌های ملی می‌شود، درباره تحریم جشنواره از سوی برخی فیلم‌ها گفت: امسال یک سال نوزایی و جدید برای جشنواره حقیقت است، اما تحریم جشنواره یک حرکت ضدفرهنگی است؛ چراکه جشنواره‌ها محل زندگی و تقابل آراست و باید مسائل اجتماعی را در این فضا نقد کرد و به گفت‌وگو پرداخت. جشنواره سینما حقیقت به راه خودش ادامه خواهد داد و مهم توده اصلی برای دیدن فیلم است. امسال ریل مخاطب و بیننده و تماشاگر مستند عوض خواهد شد.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر اینکه جشنواره سینماحقیقت امسال کاملاً دموکراتیک، واقعی و آزاد عمل کرد، افزود: ما امسال فیلم‌سازان را کاملاً مختار قرار دادیم تا در هر شرایطی بتوانند فیلم‌شان را از جشنواره خارج کنند؛ اما گعده‌های زیادی شکل داده می‌شد و فیلم‌ساز را تحت فشار قرار می‌دادند تا فیلم‌ها را از جریان جشنواره خارج کنند.

وی با تاکید بر اینکه فیلم‌سازان ما تحت فشار‌های صورت گرفته بسیار آزرده شده‌اند، افزود: به‌لطف خداوند و همراهی فیلمسازان و کسانی که شجاعانه، واقعی و حقیقی آمدند، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه ما می‌توانیم مخالف باشیم، اما حرف‌مان را مطرح و گفت‌وگو کنیم، تصریح کرد: فشار‌های امروز به فیلم‌سازان از سال‌های ۸۸ و ۹۷ بیشتر است، اما تیم جشنواره یک تیم محکم بود و معتقد بودیم که مرکز گسترش یک مرکز سیاسی نیست، بلکه یک مرکز فرهنگی است و باید به تولید فکر کمک کند.

حمیدی‌مقدم با بیان اینکه موزه سینما میزبان علاقه‌مندان آزاد و عموم مردم خواهد بود، عنوان کرد: برخی از فیلم‌های جشنواره بعد از برگزاری سینماحقیقت وارد چرخه نمایش عموم خواهند شد و در گعده‌های دانشجویی و فرهنگی مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت؛ لذا بحث نمایش آثار دنبال می‌شود و اگر امکان بلیط‌فروشی برای جشنواره ایجاد شود، حتماً تخفیف خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه همه جشنواره‌های سینمایی دنیا دولتی و تحت کنترل شهرداری‌ها هستند، افزود: جشنواره‌ها باید در گسترش سینما اثرگذاری کنند و جشنواره حقیقت این روند را دنبال می‌کند؛ درحالی معتقدم که این جشنواره بار روانی زیادی را متحمل می‌شود؛ چون تنها مکان عرضه حرفه‌ای فیلم مستند است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها