آوارگان سوری ابزار فشار بیشتر آمریکا به لبنان

در حالی که شرایط امنیتی سوریه به برکت مجاهدت‌های رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه که منجر به شکست گروه تروریستی داعش در سال ۱۳۹۶ و شمار دیگری از گروه‌های مشابه تأمین شده و شرایط برای بازگشت آوارگان مهیا گردیده، اما کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا نمی‌گذارند آن‌ها به کشورشان بازگردند.
کد خبر: ۵۶۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ - 10December 2022

آوارگان سوری ابزار فشار بیشتر آمریکا به لبنان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، از حدود دو ماه پیش که اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری از لبنان وارد فاز اجرایی شده و طی آن ۲ گروه از آن‌ها به کشورشان بازگشتند، سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان مانع از تکمیل این طرح شده اند و نمی‌گذارند آوارگان سوری به وطن خود بازگردند.  

با توجه به این که در چند سال گذشته بسیاری از مناطق تصرف شده از سوی تروریست‌ها در سوریه توسط ارتش این کشور و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و کمک روس‌ها آزاد شده و این مناطق امن گردیده است، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بار‌ها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند.

متاسفانه غربی‌ها و در راس آن آمریکا و سازمان‌های مدعی حقوق بشری از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ با موضوع پناهندگان سوری به عنوان یک عملیات اطلاعاتی- سیاسی علیه دولت سوریه برخورد کرده و رشته‌های مدیریت پرونده این آوارگان تاکنون در دست کشور‌های غربی و ایالات متحده بوده است. در این میان لبنان یکی از بارزترین کشور‌هایی است که گروه بزرگی از آوارگان سوری را در خود جای داده و البته برخی طرف‌های وابسته به محور غربی – عربی نیز از این مسئله حمایت کرده‌اند، موضوعی که کاملا به ضرر دولت و ملت لبنان و همچنین آوارگان سوری می‌باشد.

هم اکنون شرایط اقتصادی لبنان بسیار بحرانی بوده و حضور آوارگان سوری نیز در این کشور بر شدت این بحران افزوده است و بازگشت آن‌ها می‌تواند شرایط لبنان را تا حدودی بهبود ببخشد.

تاکید برخی مقامات لبنانی بر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان  

شماری از مقامات لبنانی به ویژه "میشل عون" رییس جمهور سابق این کشور و برخی دیگر از مقامات لبنان به دلیل خوب شدن اوضاع امنیتی سوریه بار‌ها خواستار بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شده اند و در این مسیر مساعدت‌های خود را نیز انجام داده اند، ولی افرادی همچون "نجیب میقاتی" نخست وزیر دولت پشبرد امور لبنان همانند آمریکایی‌ها و سازمان‌های مدعی حقوق بشری مخالف بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می‌باشند.

"عباس ابراهیم" مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که برخی با دروغ پراکنی و ارعاب، مانع بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان هستند و به دنبال نابودی جامعه لبنان می‌باشند.

به گفته ابراهیم، مدتی است که برخی طرف‌ها (آمریکایی‌ها و عوامل آنها) شایعاتی منتشر کرده‌اند با این مضمون که آوارگان سوری که به شکل داوطلبانه و طبق طرح اداره امنیت عمومی لبنان به کشور خودشان برگشته‌اند مورد تعرض و بازداشت و ناپدید شدن اجباری قرار گرفته‌اند؛ کسانی که چنین شایعاتی را منتشر کرده‌اند اهدافشان کاملا روشن است.

مدیرکل امنیت عمومی لبنان می‌افزاید، «هربار که دولت لبنان با مقامات سازمان ملل و جامعه بین‌المللی جهت یافتن راهکاری برای حل بحران آوارگان سوری که تبدیل به بار بزرگی بر دوش لبنان شده‌اند، تماس گرفته یا دیداری ترتیب داده است، یک کمپین سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده از سوی برخی سازمان‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای مانع‌تراشی در این روند به راه می‌افتد که هدف آن ناکام گذاشتن تلاش‌های دولت لبنان و ممانعت از اجرای تصمیمات حاکمیتی جهت یافتن راه حلی برای معضل آوارگان است».

وی تاکید کرده که «این طرف‌ها با نام‌های مختلف و بر اساس برنامه‌هایی فعالیت می‌کنند که ادعا‌های آن‌ها هیچ ربطی به واقعیت ندارد. آن‌ها به دنبال ایجاد ترس و تردید در دل پناهجویانی هستند که قصد بازگشت به کشورشان را دارند و به این پناهجویان می‌گویند اگر تصمیم به بازگشت بگیرید با سرنوشت نامعلومی مواجه می‌شوید. واقعا این طرف‌ها چه می‌خواهند و برای چه کسانی کار می‌کنند؟ آن‌ها چرا می‌خواهند سوری‌ها را از سرزمین خودشان دور نگه دارند؟ این رفتار‌های مخرب به منزله جنگ با لبنان و ارعاب همه کسانی است که در روند بازگشت آوارگان سوری سهیم هستند. آن‌ها مانع اجرای تصمیماتی می‌شوند که درد و رنج سوری‌ها را با بازگشت آن‌ها به کشورشان کاهش دهد، اما با این وجود دولت لبنان از ادامه فعالیت‌های خود برای بازگرداندن داوطلبانه آوارگان سوری دلسرد نخواهد شد».

"عصام شرف الدین" وزیر امور مهاجرت و پناهندگان در دولت پیشبرد امور لبنان نیز با انتقاد از سیاست‌های دولت موقت این کشور اعلام کرده که «نجیب میقاتی از مسائل بشردوستانه و نیاز‌های مردم برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند و وی تمایلی به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ندارد».

وی در یک گفت وگوی رادیویی اظهار داشت که، نجیب میقاتی مایل به همکاری در هیچ پرونده جدی مانند پرونده آوارگان سوری یا حتی پرونده اقتصادی کشور نیست و تلاش دارد از آنچه که جریان آزاد ملی در پرونده بازگرداندن آوارگان سوری انجام داده، بهره‌برداری کند.

شرف‌الدین همچنین تصریح کرده که، «از نظر میقاتی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به معنای محروم شدن لبنان از مبالغی است که کشور‌های کمک‌کننده می‌پردازند و به همین دلیل او هیچ مشکلی با حضور آوارگان سوری در کشور ندارد».

چندی پیش نجیب میقاتی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بیروت با "عبدالله الوردات" نماینده برنامه جهانی غذا، اعلام کرد که شورای اجرایی برنامه جهانی غذا در نشست اخیر خود تصمیم گرفته تا ۵.۴ میلیارد دلار به لبنان طی ۳ سال آینده کمک کند که این مبلغ به طور مساوی میان شهروندان لبنانی و آوارگان سوری تقسیم می‌شود؛ سخنانی که نشان داد مخالفت‌های میقاتی با بازگشت آوارگان سوری به خاطر چیست.

تاکید مسئولان سوری بر آماده بودن شرایط برای بازگشت آوارگان

"فیصل المقداد" وزیر خارجه سوریه طی سخنانی با اشاره به مانع تراشی‌های غرب در روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید کرده که دولت دمشق همه شرایط لازم برای استقبال از شهروندان خود را فراهم کرده و در‌های این کشور به روی آوارگانی که وطن خود را ترک کرده‌اند باز است.

وی با اشاره به اینکه صدور احکام عفو عمومی، بازگشت آوارگان به کشورشان را بدون هیچگونه مشکل قانونی تسهیل می‌کند، گفته که «دولت سوریه بر رویکرد آشتی ملی برای بازگشت اوضاع به وضعیت عادی تمرکز کرده است».

وزیر خارجه سوریه تاکید کرده که همه مقامات مربوطه در سوریه با همه توان خود برای استقبال از آوارگان و بازگرداندن آن‌ها به کشور تلاش می‌کنند تا این شهروندان سوری به مکان زندگی خود که از شرّ تروریست‌ها پاکسازی شده است برگردند. تلاش‌های سوریه و کشور‌های دوست در بحث بشردوستانه به طور کلی و موضوع بازگشت آوارگان به طور خاص ادامه دارد. این درحالی است که برخی کشور‌ها و طرف‌ها در فکر سوءاستفاده از پرونده آوارگان در راستای منافع سیاسی برای خود بوده و اقدامات آن‌ها هیچ ربطی به تامین منافع مردم سوریه ندارد.

"بشار اسد" رئیس جمهور سوریه نیز در ابتدای مرداد ماه سال گذشته در دیدار با نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه گفته بود که دمشق در تلاش برای فراهم کردن شرایط بازگشت پناهجویان است.

اسد تاکید کرده بود که سوریه به صورت مداوم در راستای بازگرداندن پناهجویان از طریق بازسازی زیرساخت‌هایی که تروریست‌ها ویران کردند، تلاش می‌کند. دولت سوریه به دنبال بازگرداندن امنیت و ثبات در مناطق آزاد شده بوده تا پناهجویان سریعتر بتوانند به شهر‌ها و روستا‌های خود بازگردند.

بر اساس برخی آمار‌ها هم اکنون بیش از یک میلون آواره سوری در لبنان حضور دارند که ۸۳۰ هزار نفر از آن‌ها در سازمان ملل ثبت نام شده‌اند.

بنابر اخبار اعلامی، با آغاز بحران سوریه و تبدیل آن به جنگ بین المللی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳ میلیون و پانصد هزار نفری آن زمان سوریه آواره شدند که از این میان شش میلیون و پانصد هزار نفر به خارج این کشور رفتند و پنج میلیون و پانصد هزار نفر دیگر هم در داخل این کشور آواره شدند.

شماری کمی از این افراد توانستند خود را از مسیر ترکیه، لبنان و اردن به غرب برسانند؛ بخشی از این افراد که دارای پول و سرمایه بودند با رساندن خود به کشور‌های یاد شده و گرفتن ویزای کشور مورد نظر به غرب مهاجرت کردند و برخی از آوارگان نیز مجبور شدند با رساندن خود به ترکیه و زدن به دل دریا به طور غیرقانونی راهی غرب شوند که در این مسیر هزاران نفر جان خود را در دریا و سرما از دست دادند.

داستان آوارگان سوری روایت غم انگیزی است که بخش زیادی از این قصه پرغصه به دلیل کشته شدن شمار زیادی از آن‌ها در دریا و سرما با خود آن‌ها دفن شده، ولی با بازگشت آوارگان بازمانده به کشورشان و انتشار خاطرات این افراد در آینده مطمئنا بخش‌هایی از این داستان منتشر خواهد شد و چهره واقعی غرب نیز بیشتر رسوا خواهد گردید.

هرچند شرایط پناهجویان سوری در داخل این کشور نیز به دلیل شدت جنگ مناسب نبود، ولی این پناهجویان حداقل در داخل کشور خود و در مناطق امن سکنی داشتند و بسیاری از مدارس شهر‌های سوریه و یا مراکز تعبیه شده برای پناهجویان از سوی دولت دمشق، محل اقامت آن‌ها بود، اما در خارج از سوریه اوضاع بسیار فرق دارد و پناهجویان مجبور هستند تا در اردوگاه‌هایی که دولت‌های همسایه سوریه تاسیس کرده اند، اقامت کنند.

در سال‌های اخیر داستان‌های و حکایت‌های وحشتناکی از اردوگاه‌های پناهجویان سوری به ویژه در ترکیه، هرچند به صورت محدود منتشر شده که نشان دهنده اوضاع اسفبار این پناهجویان به ویژه زنان و دختران دارد.

پناهجویان سوری در لبنان نیز وضعیت اسفباری دارند؛ بنا بر نتیجه تحقیقات جدید «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل) که سال گذشته منتشر شده، در مجموع ۷۷ درصد خانوار‌های لبنانی (به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب و اوضاع بد اقتصادی) غذا و یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند و این رقم در بین پناهجویان سوری که شمار آن‌ها به بیش از یک میلیون نفر در لبنان می‌رسد، به ۹۹ درصد رسیده است.

افشای چهره مزورانه غرب

چهره مزورانه و ضدانسانی غربی‌ها در اقصی نقاط جهان هر روز بیشتر رخ نمایان می‌کند و سوریه نمونه‌ای بارز از آن است، که یکی از اقدامات ضدانسانی غربی‌ها جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به وطن خود می‌باشد و این در حالی است که امنیت در بسیاری از مناطق سوریه تامین شده است.

در حالی که شرایط امنیتی سوریه نسبت به چند سال گذشته که اکثر مناطق آن در تصرف تروریست‌های تکفیری بوده، با شکست گروه‌های تروریستی همچون داعش به شرایط خیلی خوبی رسیده و مقامات دمشق بار‌ها اعلام کرده اند که آماده پذیرش و بازگشت آوارگان سوری می‌باشند، اما آمریکا و کشور‌های غربی و حتی سازمان ملل، سدّی شده اند در مقابل بازگشت این افراد به کشورشان.

در زمان کنونی که شرایط امنیتی سوریه به برکت مجاهدت‌های رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه که منجر به شکست گروه تروریستی «داعش» در سال ۱۳۹۶ و شمار دیگری از گروه‌های مشابه تامین شده و اکثر مناطق تصرف شده نیز آزاد شده و شرایط برای بازگشت آوارگان مهیا گردیده، اما کشور‌های غربی به ویژه آمریکا نمی‌گذارند آن‌ها به کشورشان بازگردند.
غرب و در راس آن آمریکا و عواملش در لبنان بسیار تلاش می‌کنند تا آوارگان سوری به وطن خود باز نگردند، چرا که با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان چند مساله هویدا می‌شود.

اول آنکه، دست برخی از مقامات لبنانی و غربی از پول‌های اهدایی سازمان ملل و برخی کشور‌ها کوتاه می‌شود.

دوم آنکه، بسیاری از جنایت‌های اعمال شده به آوارگان سوری در سال‌های اخیر افشا می‌شود.

سوم آنکه، با بازگشت آوارگان سوری از لبنان، بار این کار از دوش این کشور برداشته شده و شرایط اقتصادی و اجتماعی لبنان در شرایط بحرانی فعلی بهتر می‌شود.

چهارم آنکه، تبلیغات دروغین مداوم آمریکا و عوامل آن در نبود امنیت در سوریه افشا می‌شود.

پنج آنکه، آوارگان سوری هر چقدر زودتر به کشور خود باز گردند، زودتر می‌توانند اوضاعشان را سر و سامان دهند و خانه و کشور خود را آباد کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها