اعلام آمادگی کی‌یف برای حمله به خاک روسیه

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین شب گذشته گفت: این کشور آماده حمله به خاک روسیه است.
کد خبر: ۵۶۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ - 11December 2022

اعلام آمادگی کی‌یف برای حمله به خاک روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» (The Independent) درخواست‌های روسیه در زمینه امنیت بین‌المللی که دلیل آغاز حمله این کشور به اوکراین بود، را مشروع و منطقی دانست.

مفسر این روزنامه در تحلیلی می‌نویسد: «این یک واقعیت است که تنها زمانی که روسیه در مرز‌های پس از شوروی سابق خود احساس امنیت کند، همسایگانش نیز در داخل مرز‌های خود احساس امنیت خواهند کرد».

این مطلب یادآور شده که برای حصول اطمینان از امنیت و ثبات در قاره، لازم است مکانیسم‌های جدید پیشگیری از درگیری نظامی شکل گیرد. آن‌ها باید با اصول مربوط به کنترل تسلیحات تقویت شوند و تا زمانی که چنین شرایطی ایجاد نشده باشد، خطر بروز درگیری‌های جدید، از جمله جنگ هسته‌ای در اروپا باقی خواهد ماند.

پیش از این، برخی کارشناسان سیاسی آمریکایی نیز ابراز عقیده کردند که مبنای پایان دادن به درگیری اوکراین را به طور خلاصه - ارائه تضمین امنیتی برای هر دو طرف روسی و اوکراینی است. به گفته آنها، کشور‌های غربی با ارائه تضمین امنیتی لازم به روسیه به راحتی می‌توانند به درگیری کنونی در اوکراین پایان دهند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز هفته گذشته در پایان سفر خود به ایالات متحده و اظهار نظر در خصوص مناقشه روسیه و اوکراین، یادآور شده بود که در ساختار امنیتی آینده اروپا باید ملاحظات روسیه در این زمینه نیز در نظر گرفته شود. این دیدگاه از سوی برخی سیاستمداران دیگر کشور‌های اروپایی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

آلکسی پوشکوف، سناتور روسی بامداد امروز، یکشنبه، در کانال تلگرامی خود هشدار داد که اقدامات تهاجمی و نسنجیده آمریکا و متحدانش می‌تواند عواقبی داشته باشد که برای چندین دهه ادامه خواهد داشت.

وی توضیح داد: «پیامد‌های اقدامات تهاجمی و نسنجیده ایالات متحده و متحدانش ممکن است برای چندین دهه برای خود آن‌ها ادامه داشته باشد: از حملات تروریستی داعش و گروه‌های طرفدار آن علیه کشور‌های اروپایی گرفته تا موج عظیم پناهندگان از لیبی، عراق، سوریه، افغانستان به این قاره.»

به گفته این مقام پارلمانی، در حال حاضر «استهلاک» کشور‌های غربی در زمینه انرژی نیز به چنین پیامد‌هایی اضافه شده است. این سناتور اذعان کرد که تاکنون غرب به خوبی توانسته نتایج بحران انرژی را جبران کند و فرسوده شده و توان بالقوه تدابیر موقت بی نهایت نیست.

پوشکوف بدین ترتیب در مورد مطلب منتشره در روزنامه هیل اظهار نظر کرد که نوشته بود جلوگیری از نشت تسلیحات آمریکایی از اوکراین به کشور‌های ثالث غیرممکن است. به عقیده چند محقق آمریکایی، این سلاح‌ها در حال حاضر نیز به کشور‌های دیگر گسترش یافته است، علیرغم اینکه در ماه اکتبر ایالات متحده از اقداماتی برای جلوگیری از این اتفاق خبر داده بود.

در همین راستا روز گذشته، ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که کشور‌هایی که از اوکراین حمایت نظامی می‌کنند باید با دقت اطمینان حاصل کنند که سلاح‌های ارسال شده آن‌ها به دست اشخاص ثالث نیفتد.

در همان روز، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، از افزایش عرضه غیرقانونی تسلیحات به مقصد اوکراین خبر داد. به گفته وی، تجهیزات قاچاق نه تنها در اروپا، بلکه در خاورمیانه و آفریقا نیز در "بازار سیاه" ظاهر شده اند.

زلنسکی: نروژ ۱۰۰ میلیون دلار برای بازسازی اوکراین اختصاص داده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، شنبه اعلام کرد که کشور نروژ ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی سیستم انرژی اوکراین اختصاص داده است.

وی در پیام تصویری خود در تلگرام گفت: «ما از نروژ هم حمایت‌های دفاعی، اقتصادی و سیاسی و هم کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کنیم. نروژ حتی در خرید گاز به ما کمک می‌کند.»

پیش از این، مشخص شد که شورای اتحادیه اروپا وام ترجیحی به ارزش ۱۸ میلیارد یورو به اوکراین را تصویب کرده است. از جمله اهداف این وام، تامین مالی نیاز‌های فوری این کشور و احیای شرایط بحرانی در زیرساختار‌های انرژی آن است.

زلنسکی: بیش از ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان منطقه اودسا بدون برق هستند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بادآور شد که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه اودسا بدون برق مانده اند. به گفته وی، در حال حاضر فقط زیرساختار‌های حیاتی منطقه به برق متصل هستند.

زلنسکی تاکید کرد که حملات به زیرساختار‌ها بسیار شدید بوده و چند روز طول می‌کشد تا برق دوباره برقرار شود. به گفته زلنسکی، کمبود قابل توجهی در سیستم تامین برق وجود دارد.

در اوکراین، وضعیت تامین انرژی در نتیجه حملات گسترده هوایی روسیه به زیرساختار‌های این کشور در وضعیت بسیار دشوار و بحرانی قرار گرفته است. در برخی از مناطق، به عنوان مثال، در اودسا، مشخص نیست که چه زمانی می‌توان وضعیت را کنترل کرد، در حالی که خاموشی‌های اضطراری نامحدود است.

رئیس شورای امنیت ملی اوکراین از آمادگی کی‌یف برای حمله به خاک روسیه خبر داد

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین شب گذشته اعلام کرد که این کشور آماده حمله به خاک روسیه است. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما قادر به انجام هر کاری خواهیم بود. بنابراین، اگر چیزی به منافع ما مربوط می‌شود، از کسی نخواهیم پرسید که کجا باید به دشمن ضربه بزنیم. برای اینکه خاک دشمن از قلمرو مرز‌های ما شروع شده و به منطقه ولادی واستوک ختم می‌شود.

در عین حال، نیرو‌های مسلح اوکراینی همچنان به حملات گسترده به سرزمین دونتسک ادامه می‌دهند. گلوله باران از جمله با استفاده از سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه غربی انجام می‌شود و در نتیجه گلوله باران هر روز تلفات و ویرانی جدیدی برجای می‌ماند.

دو روز قبل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که این کشور در پاسخ به حمله تروریستی به پل کریمه و تخریب خط انتقال برق به نیروگاه‌های هسته‌ای در منطقه کورسک، به زیرساختار‌های انرژی اوکراین حمله کرده است.

گروسی: مهاجمان به نیروگاه زاپروژیا دقیقاً می‌دانند دارند چکار می‌کنند

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه، اعلام کرد که ایجاد یک منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا این شرایط را فراهم خواهد کرد که دیگر نتوان به این تاسیسات حمله کرد. ضمن اینکه، به گفته وی، کسانی که این کار را انجام می‌دهند "دقیقا می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند.

گروسی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «این یک درک پیچیده است، زیرا هیچ مذاکرات آتش‌بس یا غیرنظامی سازی وجود ندارد. اجازه دهید به زبان ساده توضیح دهم: نباید به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شلیک کرد یا از قلمرو آن شلیک شود.»

او معتقد است که با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد فنی می‌توان به این مهم دست یافت. مدیر آژانس تاکید کرد، هیچ تیراندازی به سمت این نیروگاه «نه از بالا، نه از پایین و نه از زیر زمین» نباید انجام شود. گروسی افزود: «افرادی که این کار را انجام می‌دهند دقیقاً می‌دانند دارند چه کار می‌کنند.»

روز گذشته گروسی یادآور شده بود که ایجاد یک منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا می‌تواند در آینده قابل پیش بینی سازماندهی شود. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که البته نباید دیگر تاسیسات هسته‌ای در خاک اوکراین را فراموش کرد.

در اوایل ماه دسامبر، گروسی اعلام کرد که خروج نظامیان از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بخشی از توافق کلی بین مسکو و کی‌یف برای حفاظت از آن خواهد شد. به گفته وی، هر دو طرف توافق کردند که این تاسیسات را گلوله باران نکنند و از قلمرو آن شلیکی انجام نشود.

صربستان: سخنان مرکل درباره توافقات مینسک نگرش نسبت به اتفاقات اوکراین را تغییر می‌دهد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان روز شنبه در سخنرانی خطاب به ملت خود اعلام کرد که اعتراف آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان مبنی بر اینکه کی‌یف از ابتدا قرار نبوده توافقات مینسک را اجرا کند، یک واقعیت تلخ تاریخی است و نگرش نسبت به آنچه از سال ۲۰۱۴ تا به امروز در اوکراین روی داده را تغییر خواهد داد.

چند روز قبل، صدراعظم سابق آلمان گفت که امضای توافقات مینسک صرفاً تلاشی برای دادن فرصت کافی به اوکراین بود تا کی‌یف از آن برای تقویت خود استفاده کند.

ووچیچ گفت: اظهارات خانم مرکل چیزی است که به طور چشمگیری همه چیز را به معنای واقعی کلمه تغییر می‌دهد و در وهله نخست از لحاظ سیاسی. این مسئله برای من، یک سیگنال واضح است که دیگر به هیچ کس و هیچ توافقی نمی‌توان اعتماد کرد. در اینجا این سوال پیش می‌آید که بر سر ما کوچکتر‌ها چه خواهد آمد، وقتی آن‌ها با کشوری که بسیار قوی‌تر از ما است، اینطور بازی کرده و قامات مسکو را فریب داده تا برای تهیه سلاح و تجهیزات و آماده سازی اوکراین برای رویارویی با روسیه فرصت ایجاد کنند.

رهبر صربستان همچنین این موضوع را عجیب دانست که چگونه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه از این موضوع اطلاع نداشته و برای مقابله با آن آمادگی نداشتند.

روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر خود به بیشکک، پایتخت قرقیزستان در مورد اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در خصوص هدف پشت پرده کشور‌های غربی در امضای توافقات مینسک، گفت: «راستش این سخنان برای من کاملا غیرمنتظره و ناامید کننده است. صادقانه بگویم، من انتظار نداشتم چنین چیزی را از صدراعظم سابق فدرال بشنوم. من همیشه استنباط کرده‌ام که رهبری جمهوری فدرال با ما صادقانه رفتار می‌کند.»

پوتین افزود: سخنان مرکل ثابت کرد که مسکو در آغاز عملیات ویژه درست عمل کرده و این تصمیم بجا بوده است، زیرا احتمالاً هیچ کس قرار نبود به توافقات مینسک عمل کند. رهبر روسیه ادامه داد: «اکنون بحث اعتماد مطرح شده است. مطمئناً اعتماد تقریباً به حد صفر رسیده است، مسلماً پس از اظهاراتی از این قبیل، البته، این سؤال مطرح می‌شود: چگونه می‌توان در مورد چیزی مذاکره کرد؟ و آیا اصلاً امکان مذاکره با کسی وجود دارد؟ چه ضمانتی برای توافقات وجود دارد؟»

تاکید روسیه و ترکیه در خصوص اجرای کامل توافق غلات

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز شنبه رایزنی‌های مفصلی را با سادات اونال، همتای ترکیه‌ای خود انجام داد و طرفین، در خصوص مسائل مهم منطقه، از جمله در خصوص توافق غلات گفتگو و تبادل نظر کردند.

در جریان این مذاکرات، طرفین بر لزوم اجرای کامل و صادقانه توافقات صورت گرفته در استانبول که به کشور‌های نیازمند کمک کرده و امنیت غذایی جهانی را تضمین می‌کند، تاکید کردند.

پیش از این مقامات مسکو تاکید کردند که روسیه آماده است تا به کشور‌هایی که بیشترین نیاز را دارند، غلات را به صورت رایگان ارسال کند و همچنین به طور کامل قادر به جایگزین کردن غلات اوکراین برای همه کشور‌های علاقه‌مند است.

لاوروف: غرب به خاطر صبر در خرابکاری در توافقات مینسک از روسیه انتقام بگیرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی قزاقستانی اعلام کرد که غرب نمی‌خواهد با روسیه به صورت مساوی تعامل داشته باشد و در واقع تصمیم گرفته از این کشور، حداقل به این دلیل که مسکو سال‌های متمادی بی تفاوتی و خرابکاری اوکراین در توافق‌های مینسک را تحمل کرده، انتقام بگیرد.

وزیر خارجه تاکید کرد که روسیه تلاش‌های خود را در جهت گیری‌های دیگر متمرکز خواهد کرد. در عین حال، لاوروف اشاره کرد که غرب از تلاش برای درگیر کردن فدراسیون روسیه با همسایگان خود دست بر نخواهد داشت. لاوروف یادآور شد که به عنوان مثال، تلاش برای ایجاد یک تصور تحریف شده از روس‌ها در قزاقستان یا قزاق‌ها در روسیه متوقف نخواهد شد.

تجمع مردم صوفیه با درخواست بی طرفی بلغارستان و دوستی با روسیه

طبق گزارش رسانه‌های محلی، بعد از ظهر روز شنبه راهپیمایی و تظاهراتی با شعار‌های صلح طلبانه، لزوم بی طرفی بلغارستان و دوستی این کشور با روسیه در مرکز صوفیه برگزار شد.

در این تجمع اعتراض آمیز حداقل چند صد تن شرکت کرده بودند. آن‌ها در امتداد خیابان مرکزی صوفیه - از دفتر ریاست جمهوری تا ساختمان پارلمان این کشور - با در دست داشتن پرچم‌های ملی بلغارستان و روسیه با ترانه‌های میهن پرستانه قدم زده و شعار‌های صلح طلبانه سر دادند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار