دبیر طرح حمایت از پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلامی:

یادمان‌‎های دفاع مقدس اولویت پژوهش معماری ایرانی‌اسلامی/ جایزه دستاورد پژوهشی معماری اهدا می‌شود

حسینی با تاکید براینکه یادمان‌‎های دفاع مقدس اولویت پژوهش معماری ایرانی‌اسلامی خواهد بود، گفت: برای پژوهشگران طرح حمایت از پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلامی سه نوع حمایت پیش‌بینی شده است که جایزه دستاورد پژوهشی معماری یکی از این جوایز خواهد بود.
کد خبر: ۵۶۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹ - 11December 2022

یادمان‌‎های دفاع مقدس اولویت پژوهش معماری ایرانی‌اسلامی/ جایزه دستاورد پژوهشی معماری اهدا می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری طرح حمایت از پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلامی با حضور «مصطفی مومنی‌راد» مدیر مرکز معماری اسلامی و «سید امیر حسینی» دبیر این رویداد در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

مومنی‌راد: مرکز معماری به دنبال رغ مشکلات
در ابتدا، مصطفی مومنی‌راد به تشریح فعالیت‌های مرکز معماری حوزه هنری پرداخت و با بیان اینکه مرکز معماری حوزه هنری با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که برای خودش تعریف کرده است، از ابتدای امسال با یک بازتعریف و بازنگری در فعالیت‌ها انجام وظیفه می‌کند، افزود: در ارتباط با فضای دانشگاهی کشور با انتشار فراخوان پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلام به دنبال اهداف مشخصی هستیم؛ مشخصاً در حوزه معماری ایرانی‌اسلامی شاید در مراکز مختلف فعالیت‌های پژوهشی مختلفی صورت گرفته باشد اما تفاوت و نگاه خاصی که ما در این فراخوان پی گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم به‌ثمر برسانیم این است که حتماً پژوهش‌ها در عین‌حالی که روشمند و دارای ابعاد علمی و پژوهشی است، حتماً نسبت مستقیمی با نظام مسائل و مشکلات کشور در حوزه معماری و شهرسازی داشته باشند و این خط و مشی اصلی ما در حمایت از پژوهش‌هاست.

وی با بیان اینکه حوزه هنری و مرکز معماری در فعالیت‌های گذشته خود توجه به نسبت داشتن فعالیت‌ها با مشکلات و مسائل داشته است، افزود: مرکز معماری فراخوان دیگری را در آینده برای طرح‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه معماری و شهرسازی خواهد داشت که تمرکز آن بر نسبت گرفتن معماری با مسائل مردم و کشور خواهد بود. فضای آکادمیک و علمی ما به واسطه‌ی اینکه دغدغه پیشرو بودن و حضور در عرصه‌های جدید و نو را دارید، مقداری از مسائل و مشکلات مدیریت اجرایی کشور فاصله گرفته است و در معماری نیز مسائلی که دانشجویان به‌عنوان طرح درسی با آن درگیر هستند فاصله زیادی با آن‌چیزی دارد که در واقعیت در کشور با آن رو برو هستیم.

مدیر مرکز معماری اسلامی با تاکید براینکه به‌دنبال ارتباط‌گیری با مجموعه‌ها و ارگان‌های مختلف حوزه معماری و شهرسازی هستیم تا نیازهای آن‌ها را بشناسیم و مسائل حل نشده کشور را به اشتراک بگذاریم و در یک فرایند که به‌عنوان تسهیل‌گر برای خودمان ترسیم کرده‌ایم، تاثیرگذار باشیم، عنوان کرد: به‌واسطه‌ی ارتباط گذشته مرکز معماری با فضاهای دانشگاهی داشتیم در این زمینه نیز می‌توانیم کمک کننده باشیم و ما برای این رویداد از «مهدی خاک زند» معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت به‌عنوان مسوول علمی فراخوان دعوت کرده‌ایم که ایشان نیز این مسوولیت را پذیرفته است.

حسینی: یادمان‌‎های دفاع مقدس اولویت پژوهش معماری ایرانی‌اسلامی
در ادامه، سید امیر حسینی دبیر اجرایی پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلامی درباره این رویداد عنوان کرد: مرکز معماری برای خودش یک نقش میان نقشی تعریف کرده است چراکه در سطح کشور رساله و طرح‌های دانشگاهی زیادی نوشته می‌شود و مرکز معماری قرار است زنجیره‌ای از پژوهش تا کار و عملیات میدانی را برعهده بگیرد.

وی درباره موضوعات مورد تاکید فراخوان گفت: موضوعات این فراخوان بیشتر از اینکه جنبه نظری داشته باشند، کاربردی است چراکه معتقدیم در این حوزه خلا نظری داریم و مثلا در طراحی یادمان‌های شهدا و امکان دینی خلا نظری داریم چراکه گفتمان پژوهشی درباره آن‌ها تولید نشده است.

دبیر اجرایی پروژه‌های علمی و پژوهشی معماری ایرانی‌اسلامی درباره موضوعات این فراخوان اظهار داشت: موضوعات ما در این فراخوان دو دسته است که دسته اول مربوط به هویت و سبک زندگی، مسکن و شهرهای جدید مربوط می‎شود که مورد علاقه مرکز معماری حوزه هنری خواهد بود تا دانشجویان، دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی به آن بپردازند. دسته بعدی با توجه فعالیت‌های مرکز معماری دارای اولویت بیشتری است چراکه مرکز معماری امسال طی یک عملیات قصد دارد درباره بافت‌های فرسوده فعالیت داشته باشد لذا از پایان‌‎نامه‌های پژوهشی و کتب و دیگر دستاوردهای پژوهشی که منجر به رفع مشکلات بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی شود، استقبال می‎کند.

حسینی خاطرنشان کرد: موضوع اولویت‎‌دار دیگر برای ما بحث پرداختن به یادمان‌‎های دفاع مقدس، آرام‌گاه‌‎ها و یادمان‌های مختلف است چراکه این یادمان‌‎ها نقش بسزایی در فرهنگسازی و زنده نگه داشتن فرهنگ بومی کشورمان و کشورهای منطقه داشته باشند لذا این مسئله موضوع و اولویت مرکز معماری است.

وی درباره حمایت‌هایی که از طرح‌های پژوهشی خواهند داشت، گفت: مرکز معماری خیلی ساده از طرح‎هایی که در دانشگاه‌ها تولید شده اما شنیده نشده است، حمایت می‌کند تا ضریب پیدا کنند و فرصت مطرح شدن بیشتری داشته باشند تا منجبر به گفتمان‌سازی بشود. همچنین در طول تحقیق که دانشجو پژوهش را آغاز می‌کند، حمایتی را خواهیم داشت و سومین مرحله یک جایزه نهایی دستاوردهای پژوهشی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار