پایگاه خبری-تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

پرونده سیاسی سوریه همزمان با پیشروی‌های ارتش در مناطق مختلف

همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف پرونده سیاسی این کشور به رهبری روسیه در حال پیگیری است.
کد خبر: ۵۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ - 28October 2015

پرونده سیاسی سوریه همزمان با پیشروی‌های ارتش در مناطق مختلف

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پایگاه خبری- تحلیلی الوقت طی یادداشتی نوشت: ارتش سوریه در روزهای اخیر پیشرویهای چشمگیری در نبرد با گروههای تکفیری داشت، تا جایی که طبق آخرین اخبار رسیده از سوریه ارتش این کشور توانسته است طی عملیاتی که در دو استان حلب و قنیطره انجام دادهاست، محدوده سیطره خود بر بسیاری از مناطق استراتژیک را افزایش دهد؛ این پیشرویها با فعالیت گسترده نیروی هوایی روسیه در آسمان حومه ادلب، حماه و لاذقیه همراه بود.

ارتش سوریه به کمک نیروهای دفاع ملی و مقاومت اسلامی لبنان توانسته است، روستای «الجبول» را در حومه شرقی استان حلب به کنترل کامل خود در آورد و آخرین مرکز تجمع داعش را در این روستا منهدم کرد.

این پیشرویها بعد از اینکه ارتش سوریه و نیرویهای دفاع ملی سیطره خود را بر روستاهای «الحویز»، «العماره»، «تلة المهدیة» و «القراصی» در ریف حلب جنوب غربی گسترش دادند، صورت گرفتهاست.

همچنین امروز درگیری شدیدی بین ارتش سوریه و داعش در جاده حلب به «خناصر» بود تا جاییکه داعشیها تلاش میکردند این جاده را به کنترل خود درآورند، چون این راه ارتباطی از لحاظ امداد رسانی به ارتش سوریه از دو محور جنوبی و شرقی از اهمیتزیادی برخوردار است.

از سوی دیگر منابع نظامی از انهدام مخفیگاهها و سنگرهای جبهه النصرة و داعش در اطراف فرودگاه نظامی «النیرب» و روستاهای «شربع» و «رسم الغزال» در ریف جنوب شرقی استان حلب خبر دادند.

کما اینکه نیروی هوایی ارتش سوریه پایگاههای متعلق به «جیش الفتح» را در شهر«التمانعة» و «خان شیخون» واقع در جنوب ادلب هدف قرار دادند که بنا به گزارش پایگاههای خبری وابسته به نیروهای مسلح این حمله منجر به هلاکت سه تن از سران «جبهه النصرة » شده است.

همچنین جنگندههای سوریه چندین مرتبه پایگاهها و تجهیزات گروههای تکفیری را در اطراف روستای «معرکبة» در حومه شمالی حماه هدف قرار دادند.

براساس گزارش منابع خبری طی عملیاتهایی که ارتش سوریه و دفاع ملی و مقاومت اسلامی انجام دادهاند 110 نفر از اعضای گروه تروریستی جبهه النصره در حومه شمالی لاذقیه کشته و زخمی شده اند.

همزمان با این عملیاتها جنگندههای ارتش سوریه نیز حملات گستردهای را علیه پایگاههای تروریستها صورت دادهاند که منجر به انهدام انبار مهمات تروریستها در منطقه «سلمی» و روستایهای «بشرفه» و «ترتیاح» و «عکو» و «المغیریه» شد.

** پیشروی در جبهه جنوب

از آخرین تحولات جبهه جنوبی سوریه مخصوصا قنیطره می توان به آزاد سازی «السریه الربعه» معروف به سریه شعبان توسط ارتش سوریه اشاره کرد. این پیروزی بعد از درگیری شدید بین ارتش سوریه و جبهه النصره بدست آمد. همچنین ارتش سوریه به محدوده سیطره خود در پایگاه «ضهره الکساره» در حومه قنیطره شمالی توسعه داد و چند روز پیش نیز ارتش سوریه عملیاتی منحصر به فردی که در اطراف روستاهای «عین البیضا» و «جبتا الخشب» و «طرنجة» علیه عناصر تروریستی جبهه النصره انجام داد که طی این عملیات انبارها و سنگرهای زیادی از تروریستها منهدم شد.
 
** پیگیری پرونده سیاسی سوریه به رهبری روسیه

وزیر امور خارجه روسیه «سرگئی لاوروف» چند روز گذشته با وزیر امور خارجه آمریکا جان کری در وین پایتخت اتریش دیدار و در باره از سرگیری روند سیاسی حل بحران سوریه گفتگو کردند؛ این دیدار دو جانبه به دنبال مذاکره چهار جانبه بین وزرای خارجه روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه در خصوص بحران سوریه صورت گرفت.

لاورف در این گفتگو با تاکید بر اینکه سرنوشت بشاراسد را ملت سوریه از طریق گفتگو مشخص میکنند، خواستار افزایش مشارکت نهادهای بینالمللی مخصوصا مشارکت جمهوری اسلامی ایران، مصر و دولتهای دیگر درحل بحران سوریه شد.

وی در ادامه افزود: بشار اسد در خلال سفری که به روسیه داشت، با «ولادیمیر پوتین» در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گفتگو کرد.

این دیدار همزمان با سفر هئیت پارلمانی روسیه به دمشق بود که این سفر سومین سفر هیئت پارلمانی روسیه به سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور است.

در این دیدار «جهاد اللحام» رئیس پارلمان سوریه ضمن اینکه نقش ایران و روسیه را در حل بحران این کشور را مهم شمرد، گفت: سوریه باهمکاری متحدان خود همزمان که با تروریستها مبارزه میکند مذاکرات سیاسی را با مخالفانی که تروریست و دخالت خارجی را رد میکنند ادامه می دهد.

** آخرین اخبار عملیات روسها در سوریه

براساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، جنگندههای این کشور در چند روز گذشته 53 سورتی پرواز علیه 72 موضع تروریستها در حومه استان حماه، ادلب، لاذقیه، دمشق، حلب و دیرالزور انجام دادهاند.

وی افزود: جنگندههای روسیه مراکز اداری، انبار مهمات، کارگاههای ساخت سلاح و تجهیز عناصر انتحاری تروریستها را هدف قرار میدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: واشنگتن در راستای تعمیق همکاری با مسکو در مبارزه با تروریستها  تلاش نمیکند و این با ادعای آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم در خاورمیانه تناقض دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار