تلاش بازیگران خارجی برای انتخاب فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئیس جمهور

درحالی که بازیگران خارجی در عرصه لبنان سیگنال‌هایی برای حمایت از فرمانده ارتش این کشور برای رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌اند، نبیه بری در تلاش برای انجام گفتگو میان نیرو‌های سیاسی در جلسه روز پنجشنبه است.
کد خبر: ۵۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ - 12December 2022

تلاش بازیگران خارجی برای انتخاب فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئیس جمهوربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بعد از دیدار «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ریاض و سفر «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به عنوان یکی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری این کشور به قطر، به نظر می‌رسد که پرونده سیاسی لبنان وارد مرحله جدیدی شده است.

روزنامه الاخبار با انتشار یادداشتی در این زمینه اعلام کرد، تصاویر حضور ژوزف عون در دوحه و میقاتی در ریاض موجب شده تا حمایت خارجی‌ها از فرمانده ارتش لبنان برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری تنها در حد تحلیل باقی نماند. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که سعودی‌ها دریچه‌ای برای گفت‌وگو با فرانسه درباره پرونده لبنان باز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش عربستان در گفت‌وگو‌هایی که با فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها داشته سیگنال‌هایی برای حمایت از ژوزف عون جهت رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری لبنان ارسال کرده است. فرمانده ارتش لبنان که شب گذشته از دوحه به بیروت برگشت تاکنون با هیچ یک از نزدیکان خود درباره فضای دیدار‌هایی که با مقامات قطری داشت صحبت نکرده است.

در حال حاضر بعد از تحولات اخیر، ژوزف عون بیش از قبل در معرض توجهات قرار گرفته و یکی از بارزترین نامزد‌های ریاست‌جمهوری لبنان و رقیب جدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده محسوب می‌گردد. سفری که دو روز قبل ژوزف عون به دوحه داشت در چارچوب حمایت قطر از موسسه نظامی لبنان نبود، بلکه قطری‌ها به دنبال آشنایی بیشتر با فرمانده ارتش لبنان جهت ورود به پرونده ریاست‌جمهوری این کشور و حمایت احتمالی از عون در این پرونده بودند.

هم‌زمان با آن اعلام خبر دیدار نجیب میقاتی و بن سلمان طی چند هفته گذشته در اجلاس مصر که به دور از چشم رسانه‌ها انجام شد نشان می‌دهد که عربستان بعد از تحرکات گسترده سفیر خود در بیروت برای مداخله در پرونده سیاسی لبنان تصمیم گرفته این بار مستقیما وارد خط ریاست‌جمهوری این کشور شود. نخست‌وزیر دولت موقت لبنان و ولیعهد سعودی شنبه شب نیز در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عربی و چین در ریاض با یکدیگر دیدار و درباره مسئله انتخاب رئیس جمهور لبنان گفتگو کردند.

منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که استقبال محمد بن سلمان از نجیب میقاتی به درخواست «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه انجام شده؛ به ویژه اینکه میقاتی همچنان در اولویت فرانسوی‌ها بود و آن‌ها سعی دارند سعودی‌ها را برای ابقای وی در پست نخست‌وزیری لبنان متقاعد کنند.

اما حمایت عربستان از نجیب میقاتی همچنان مشروط به پایبندی وی به سیاست‌های ریاض در قبال لبنان است و این همان چیزی است که در بیانیه اخیر اجلاس ریاض به آن اشاره شد و میقاتی تاکید کرد که لبنان همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب و توهین به عربستان انجام خواهد داد.

منابع آگاه لبنانی معتقدند که نجیب میقاتی از حضور خود در ریاض برای ارتقاء جایگاهش در میان کشور‌های عربی استفاده کرد. میقاتی در حاشیه این سفر با مقامات کویتی و الجزایری و عراقی نیز دیدار و گفتگو کرد.

ابتکار دوباره نبیه بری برای گفتگوی سیاسی جهت انتخاب رئیس جمهور
از طرف دیگر محافل پارلمانی لبنان گزارش دادند که «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در صدد انجام گفتگو میان نمایندگان و نیز روسای فراکسیون‌های پارلمانی بوده و در صورتی که فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی این مسئله را نپذیرد گفتگو‌ها نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

به گفته این محافل، بری از طریق این گفتگو در تلاش برای کاهش تنش‌ها و پر کردن شکاف‌های موجود بین احزاب مختلف است. بر این اساس اکثریت نمایندگان پارلمان موافقت خود را با درخواست نبیه بری مبنی بر اینکه جلسه روز پنجشنبه برای انتخاب رئیس جمهور تبدیل به یک جلسه گفتگو شود اعلام کرده‌اند تا روزنه‌ای برای خروج از بن‌بست پیچیده کنونی باشد.

یک منبع برجسته پارلمانی لبنان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد، نبیه بری منتظر واکنش حزب نیرو‌های لبنانی و جریان آزاد ملی مانده تا مقدمات برگزاری جلسه گفتگو را فراهم کند. اما هرگونه مخالفت با این ایده به معنای ادامه جلسات بی‌نتیجه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور و تشدید بی‌اعتمادی مردم و نیز جامعه بین‌المللی به طبقه سیاسی لبنان می‌شود.

منبع مذکور اظهار داشت، ساعات آینده بسیار تعیین کننده خواهد بود تا مشخص شود که آیا امکان تبدیل نشست پارلمان به یک جلسه گفتگو وجود دارد یا اینکه جلسات تکراری پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور ادامه خواهد داشت. اما باید توجه کنیم که هیچ جایگزینی برای گفتگو وجود ندارد و چه نمایندگان مخالف و چه نیرو‌های مستقل در پارلمان با ایده گفتگو موافق هستند؛ به جز جریان آزاد ملی و حزب نیرو‌های لبنانی.

وی ادامه داد، اما این بار جلسه گفتگو با گفتگو‌های قبلی که صرفا منجر به صدور پیشنهاداتی روی کاغذ می‌شد متفاوت بوده و بسیاری از طرف‌های شرکت‌کننده قول داده‌اند که گام عملی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بردارند. شرایط سیاسی فعلی کشور با شرایط قبلی متفاوت است؛ به ویژه اینکه هیچ‌کس علاقه‌ای به گسترش بحران‌های فاجعه‌بار لبنان ندارد.

منابع همچنین درباره سازوکاری که نبیه بری برای برگزاری جلسه گفتگو در روز پنجشنبه در نظر گرفته اعلام کردند، نبیه بری به دنبال آن نیست که ابتدا جلسه ویژه رای گیری برگزار شده و بعد از آن گفتگو‌ها آغاز گردد؛ چرا که چنین چیزی ممکن نیست و اگر همه طرف‌های مربوطه موافق باشند جلسه رو پنجشنبه ابتدا به گفتگو میان نمایندگان و احزاب سیاسی اختصاص می‌یابد و سپس رای‌گیری آغاز می‌شود. به این معنا که پارلمان یک جلسه طولانی خواهد داشت؛ البته بدون اینکه اخلالی در روند رای‌گیری و معرفی گزینه‌ها ایجاد گردد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار