پولشویی ورزشی ابزار جدید عربستان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات

رژیم آل سعود با حمایت کشور‌های غربی و از خلال پولشویی ورزشی به سرکوب منتقدان و مخالفان ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴ - 12December 2022

پولشویی ورزشی ابزار جدید عربستان برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر کنفرانسی را با عنوان «قربانیان تجاوزات آل سعود، پولشویی ورزشی ابزار سعودی برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات است» برگزار کرد که در آن میزبان تعدادی از حقوقدانان و فعالان سیاسی، خانواده‌های بازداشت شدگان و افراد ناپدید شده اجباری در زندان‌های آل سعود بود.

به گزارش مرآة الجزیره، «احمد الوداعی» فعال حقوق بشر، در سخنرانی خود گفت: «اعدام دسته جمعی ماه مارس سال جاری یک روز تاریخی بود. روزی که ۸۱ نفر اعدام شدند. عواقب این کار چه بود؟ «بوریس جانسون» نخست وزیر پیشین انگلیس چند روز بعد به عربستان سفر کرد.

احمد الوداعی در ادامه تاکید کرد: چند روز پس از اعدام دسته جمعی در ماه مارس، مسابقه فرمول یک آغاز شد. آل سعود از خلال برگزاری چنین رویداد ورزشی تلاش می‌کرد تا به چهره جنایت‌کار خود مشروعیت بخشد.

وی تاکید کرد: پس از مسابقات فرمول یک، یکی از مهمترین رانندگان به نام «لوئیس همیلتون» به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت: او در عربستان احساس راحتی نمی‌کند».

الوداعی افزود: فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی مسابقه فرمول یک را که در روسیه برگزار می‌کرد به دلیل جنگ با اوکراین لغو کرد، اما این مسابقه را در عربستان سعودی برگزار کرد؛ این امر ریاکاری غرب است».

این فعال حقوق بشری تاکید کرد: بسیاری در مقابل پول سست می‌شوند، حتی «فیلیپ هاموند» در پارلمان انگلیس، بود که عربستان توانست آن را بخرد و امروز مشاور رسمی دولت عربستان است. آن‌ها توانستند با پول ورزش و سیاستمداران را بخرند و این واقعیت سختی است که ما باید از آن آگاه باشیم تا بتوانیم روش‌های خود را تقویت کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: عربستان میلیارد‌ها دلار برای بهبود وجهه خود هزینه می‌کند؛ اما صدای حقیقت قوی‌تر است و اراده افراد آن‌ها را سرنگون می‌کند.

«زینه العیسی» محقق سعودی به نقش سیاسی شرکت‌های خارجی در عربستان پرداخت و گفت: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در چشم انداز ۲۰۳۰ در تغییر عربستان سعودی تأثیر می‌گذارند. وقتی در مورد شرکت‌های تجاری صحبت می‌کنیم، از فعالیت آن‌ها در حمایت از روایت آل سعود مبنی بر اینکه کشوری مدرن و نمونه است، صحبت می‌کنیم. برای مثال، پروژه «نئوم» منجر به جابجایی اجباری بسیاری از افراد قبایل شد. وقتی شرکتی به فکر سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها است، باید از تخلفاتی که در حاشیه این پروژه صورت گرفته، آگاه باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: گوگل کلود قصد دارد منطقه ابری جدیدی را در عربستان سعودی ایجاد و اداره کند تا راهکار‌های ابری را فراهم کرده و برای مشتریان در این کشور خدمات رسانی کند. علیرغم تضمین‌های این شرکت، برنامه‌های گوگل ممکن است تهدیدی برای زندگی مخالفان و منتقدان در عربستان باشد.

زینه العیسی اعلام کرد: این شرکت‌ها می‌توانند در کاهش یا افزایش سطح تخلفات در عربستان سعودی نقش داشته باشند.

وی در پایان گفت‌وگوی خود گفت که سازمان‌های جامعه مدنی باید تمرکز خود را بر شرکت‌های سرمایه‌گذار در عربستان بیشتر کنند و بدانند که این شرکت‌ها با سیاستمداران سعودی در ارتباط هستند.

«زکی صراف» محقق سازمان حقوق بشری «ریبریف» تاکید کرد: اعتمادی به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیست؛ چرا که وی پیش از این مدعی شد که عربستان سعودی در اجرای اعدام‌های دسته جمعی بر اساس قوانین حقوق بشر عمل می‌کند، سپس از توقف مجازات اعدام صحبت کرد. بعد وعده‌های محمد بن سلمان، اعدام دسته جمعی در ماه مارس سال جاری انجام شد. بیشتر قربانیان به اتهامات غیر جدی و به دلیل مشارکت در اعتراضات مسالمت آمیز اعدام شدند.

وی در ادامه افزود: عربستان سعی دارد با دروغگویی وجهه خود را بهبود بخشد و مدعی توقف مجازات و کاهش آن است و این درحالی است که تعداد اعدام‌ها در این کشور افزایش یافته است.

«الیاس ژیفر» مدیر پروژه و مدافع خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان فرانسوی Acat، گفت: فرانسه با عربستان سعودی در بیش از یک پروژه اقتصادی به ویژه با راه‌اندازی چشم انداز ۲۰۳۰ مشارکت داشت، تا جایی که شرکت‌های فرانسوی بسیاری از فعالیت‌های تجاری و معاملات به ویژه در زمینه صادرات تسلیحات را به دست آوردند.

وی در ادامه افزود: «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، پس از قتل «جمال خاشقجی» ممنوعیت دیپلماتیک بن سلمان را شکست و این یکی از نشانه‌های نقش فرانسه در سفید کردن وجهه مخدوش عربستان سعودی است.

پسر «احمد مزید» مهندس لبنانی که به زور ناپدید شده است، اعلام کرد: وی و خانواده‌اش از آگوست ۲۰۲۱ حتی از طریق سفارت عربستان در این کشور قادر به ارتباط با پدرش نبوده‌اند. سفارت لبنان در ریاض، به ما هیچ اطلاعاتی در مورد پدرم نداده‌اند. چرا لبنانی‌ها در عربستان سعودی از آزار و اذیت رنج می‌برند و چرا برخی از شهروندان به این شکل بازداشت می‌شوند؟ ما حق محاکمه عادلانه و داشتن وکیل داریم.»

وی افزود: پدرم به اجبار بازداشت شده، او از بیماری دیابت و از سرطان پروستات رنج می‌برد. ما نمی‌دانیم حتی پدرم زنده است یا نه».

فرزند این بازداشت شده سعودی تاکید کرد: عربستان سعی می‌کند به دستاورد‌های خود در زمینه ورزش و جشن‌های مختلط و سرگرمی‌ها افتخار کند، اما به چه حقی پدرم را در آنجا بدون هیچ اتهامی بازداشت می‌کند؟»

«دعاء الدهینی» مسئول بخش اسناد و تحقیقات سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر نیز به نوبه خود اعلام کرد: مشارکت سعودی‌ها در شورای حقوق بشر امکان پذیر نیست. رژیم سعودی رویکرد خود را در برخورد با سازوکار‌های سازمان ملل تغییر داده است، زیرا اکنون به نامه‌های گزارشگران پاسخ می‌دهد، اما شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها صرفاً بازخوانی قوانین هستند».

مقامات سعودی بطور مستمر صد‌ها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان ومنتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

بر اساس گزارش ناظران، عربستان سعودی قبل از ولیعهدی محمد بن سلمان یک کشور سرکوب‌گر بود؛ اما پس از به قدرت رسیدن او سرکوب‌گری به طور بی‌سابقه‌ای تشدید شده است به گونه‌ای که هرکسی از حکومت انتقاد یا از حقوق خود دفاع کند، بازداشت می‌شود و تحت شکنجه‌های شدید و حبس‌های طولانی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار