به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری آغاز دهمین دوره آموزشی شعر جوان کشور (آفتابگردانها) با حضور علیمحمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب، میلاد عرفانپور، مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب و علی داوودی، نماینده اساتید دهمین دوره شعر آفتابگردان صبح امروز در دفتر این مؤسسه برگزار شد.
دوره آموزشی شعر جوان کشور، استعدادیاب و پرورشیاب است
در ابتدای برنامه میلاد عرفانپور، شاعر و مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب در خصوص طرح آفتابگردانها اظهار داشت: دهمین دوره طرح آفتابگردانها در هفته آینده با برگزاری ۲ اردو برگزار خواهد شد. دوره آموزشی شعر جوان کشور از سال ۸۹ آغاز به کار کرد که هدف از برگزاری این طرح، استعدادیابی و پرورش استعدادهای شاعران جوان و نوجوان برتر کشور است و در هر فراخوان از کل کشور مخاطبانی شرکت میکنند. در این طرح، برای نوجوانان و جوانان زمینهای را فراهم میکنیم تا استعدادهایی را که تا حدی رشد کردهاند در این فراخوانها شرکت کرده تا پلههای دیگر را طی کنند.
وی در ادامه افزود: فرآیندی که در این دوره صورت میگیرد، متفاوت است از دورههای مشابه؛ چرا که در این دوره استعدایابی صورت میگیرد و نه صرفاً یک داوری. در انتخاب، شاخصهای مختلفی داریم مانند کیفیت شعر، سن شاعر، مطالعات وی و جدیت در مسیر شاعری حتی به شهر سکونت شرکتکننده هم توجه خاصی داریم؛ چرا که فردی که در تهران پا به عرصه ادبیات میگذارد با فردی که در یک شهرستان وارد این عرصه میشود، متفاوت است. در هر دوره حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ نفر شرکت میکردند و در طول یکسال برنامههای مختلف و متعددی برگزار میکردیم که موفق به انتخاب اعضای نهایی میشدیم. اردوهای آموزشی فشرده و مؤثری هم از سال ۸۹ تا به امروز برگزار شده است.
حتی ۲ اردو را به دلیل کمبود منابع مالی به ناچار برگزار نکردیم
عرفانپور در خصوص فارغالتحصیلان این طرح گفت: سه اردو برای خانمها و سه اردو برای آقایان و همینطور برنامههای متعدد، کارشناسی و نقد ادبی مستمر شعر اعضای دوره را داشتیم و چهرههای بنام و برجسته شعر کشور طی این یک سال به صورت مشاور در کنار اعضاء بودند. همچنین یک هزار و ۲۰۰ شاعر نوجوان و جوان از ۹ دوره قبلی فارغالتحصیل شدند. مؤسسه شهرستان ادب یک مجموعه خصوصی است که در هر دوره سعی میکند هزینه اردوها را تأمین کند و این اتفاقی پرزحمت و سخت است و حتی ۲ اردو را به دلیل کمبود منابع مالی ناچار شدیم برگزار نکنیم.
در این طرح سه نسل مختلف درگیر هستند
وی تصریح کرد: در این طرح سه نسل مختلف درگیر هستند؛ نسلی که عضو میشوند و میانگین سنی ۲۲ سال دارند و نسل پیشکسوتان و شاعران باتجربهای که مدتهاست از محافل ادبی دور بوده و به حیات ادبی خود بازگشتهاند و نسل جوان ما که به عنوان کارشناس در کنار اعضای جدید هستند. در دهمین دوره آفتابگردانها از همه استانهای کشور شرکتکننده داشتیم که از این بین ۸۶ عضو گرفتیم. تعداد خانمها و آقایان برابر است و این دوره از دورههای قبل پختهتر و نوآورتر خواهد بود. همچنین سعی میکنیم این دوره به لحاظ کمی و کیفی روزآمدتر شود و مطابق سالهای گذشته در این دوره ۶ دوره اردو برگزار خواهیم کرد که ۲ اردو در هفته آینده در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
شهرستان ادب را معمولاً با اعضای آفتابگردان میشناسند
علی داوودی، شاعر و نماینده اساتید در دهمین دوره آموزشی شعر آفتابگردانها در خصوص جایگاه شعر بیان کرد: ۲۰ نفر از اساتید برجسته در این دوره همراه خواهند بود. شعر، زبان پنهان انسان است و حرفهایی که شاید در روزمره نتوان گفت با زبان شعر میتوان بیان کرد. در جامعه و تمدن ایران که سرزمین گل و بلبل و سرزمین شعر است، پس صحبت کردن از شعر و اجرای برنامهای از شعر نباید خیلی عجیب باشد، اما در این فرصت وقتی که بنیادی در شعر کار میکند، افق ویژهتری در شعر درنظر گرفته میشود و شهرستان ادب به آموزش شعر در دورهای که مغفول مانده پرداخته است و بسیاری شهرستان ادب را با اعضای آفتابگردان میشناسند.
وی در ادامه افزود: ویژگیای که این طرح دارد، این است که هر دوره نسبت به دوره قبل فرآیند تکمیلی داشته تا از شیوههای آموزشی جدید استفاده کند و حاصل این دیدگاهها جامعه ادبی پویاست و شاعران جوان امروز از خروجیهای آفتابگردان بودهاند. در این طرح فقط آموزش مطرح نیست؛ طوری که در این دوره شعر و شاعری آموزش داده میشود؛ طوری که بحث مهارت شاعری و آموزش سلوک و سبک زندگی شاعرانه یاد داده میشود.
ادبیات، رسانه ابدیت است
علیمحمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب با اشاره به جایگاه شعر و شاعری در جامعه بیان کرد: ادبیات، رسانه ابدیت است. ما در زمانی قرار داریم که رسانهها به ویژه شبکههای اجتماعی تهدیدها و فرصتهایی را ایجاد میکنند و میدان دادن به گمانها و ایجاد فضای تازهای که که ما را در معرض گمان و بارش احساسات قرار میدهد، وضعیتی را ایجاد کرده است که بخشی از نسلهای ما در معرض بیذهن شدن قرار گرفتهاند. سالهای پیش نوشتم که با ماشینی و هوشمند شدن ماشینها، مهارت انسان در حوزه عمل غایب میشود. وقتی که بهروزرسانی جای آگاهی را گرفت ما به ابعاد مختلف این پدیدهها فکر نکرده بودیم. وقتی که به نرم افزارها اعتماد کردیم به روزرسانیها به مرور به ما توهم آگاهی و قدرت دادند و وقت ما را خالی کرد؛ طوری که ما را معرض مصرف و لذت قرار دارد. وضعیت بیذهنی که امروز یک خطر جدی در جامعه است، نتیجه غفلت ما از شناخت درست وضعیت جدید است.
ادبیات ما را به هویتمان برمیگرداند
وی در ادامه بیان کرد: اما ادبیات ما را به هویتمان برمیگرداند و از هجوم لشکرهای اوهام نجات میدهد. امروز ما از گفتوگو میگوییم؛ طوری که ادبیات، میدان گفتوگو بوده و میدان داری میکند. ادبیات، مرزبان ادب و هویت ما هم هست و در زمانهای که بیادبی به سرعت دارد میدانهای رسمی را فتح میکند بیش از هر روزگار نیازمند ادبیات هستیم. یکی از مهمترین فرصتهای قائله اخیر این است که به ادبیات برگردیم. چرا که ادبیات میدان همه آزادیهاست.
آموزش و پرورش مدرن، قرآن و ادبیات ما را از جایگاه خود انداخت
مؤدب در خصوص جایگاه ادبیات در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش مدرن، قرآن و ادبیات ما را از جایگاه خود انداخت و پس از آموزش مدرن، انسانهایی در تراز رجال در روش تربیت سنتی تربیت نکردیم. باید در آموزش و پرورش هم اهمیت ادبیات را درک کرد. مهمترین نکته در آموزش کودکان این است که با ادبیات آشنا شوند. فنلاند چقدر ادبیات دارد که باید بالاترین نمره را در آزمون ادبیات بگیرید تا بتوانید به کودکان درس بدهید؟ ما با این همه مواریثی که از فرهنگ ایران و قرآن به جای مانده چقدر به این ادبیات ظلم کردهایم.
امروز به فردوسیها و شاعران تازه نفسی نیاز داریم
وی درخصوص طرح آفتابگردانها تصریح کرد: دوره آفتابگردانها نهال تنومندی است. شاعران آفتابگردانها اولین کسانی بودند در قائله اخیر با زبانی فصیح حوادث را بیان کردند و به جامعه برای عبور از این قائله یاری رساندند. با وجود همه بحرانهای کشور تلاش میکنیم سازمان آفتابگردان کار خودش را منظم انجام دهد چرا که امروز به فردوسیها و شاعران تازه نفسی نیاز داریم که روایتگر وضعیت امروز ما باشند.
انتهای پیام/ 121