یادداشت/ روزبه قمصری

حمایت از اغتشاشات ایران با چاشنی تحریم

وضع تحریم‌های جدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران، آن هم اندکی بعد از تحریم آمریکا علیه کشورمان به دلیل واهی حمایت از اغتشاشگران و سرکوب معترضان، نشان از خوی استعماری و تجاوزکارانه آن‌ها دارد.
کد خبر: ۵۶۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۷ - 14December 2022

حمایت از اغتشاشات ایران با چاشنی تحریمگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ اخیرا شاهد هستیم که آمریکا و اروپا با هدف حمایت از اغتشاشات در ایران و به بهانه سرکوب اعتراضات در کشور تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کردند. در جریان این تحریم‌ها شاهد بوده و هستیم که ابتدا آمریکا و سپس اتحادیه اروپا و در گام‌های بعدی، کانادا و چند کشور اروپایی به‌صورت مستقل و خودسرانه تحریم‌های غیرموجه و ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کردند.

اما به راستی چرا شاهد دخالت آمریکا و اروپا در مسائل داخلی ایران، آن هم بعد از فروکش‌کردن اغتشاشات در کشور هستیم؟ اگر بخواهیم با تحقیق و پژوهش پاسخ این سوال را بدهیم باید ابتدا سود و منافعی که آمریکا و اتحادیه اروپا از راه تحریم ایران به دست می‌آوردند را بررسی و محاسبه کنیم. زیرا بر اساس منافع آنها، باید وضع این تحریم‌ها آنقدر برای آن‌ها سود و آورده داشته باشد که ریسک خطرات و حاشیه‌های مرتبط با وضع این تحریم‌ها علیه کشور قوی و قدرتمند ایران را به جان خود بخرند.

البته در این میان بهانه دیگری که آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ذکر کردند طرح ادعایی مضحک و نامعتبر، چون حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال کمک‌های نظامی ازجمله پهپاد و موشک است. امری که مقامات دیپلماتیک نظامی ایران آن را رد کرده و ارسال این پهپاد‌ها را قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرده بودند.

اما همین ادعا‌های واهی کمک ایران به روسیه در جنگ با اوکراین در کنار و سرکوب اعتراضات بهانه‌ای را به دستان آمریکا و اروپا داده تا با وضع تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه سعی در حمایت از اغتشاشات اخیر کشور و پشتیبانی از آشوب‌گران داشته باشند تا به زعم خود اغتشاشات و درگیری‌های فرونشسته در سطح کشور را مجددا شعله‌ور کنند.

حال تمامی این شیطنت‌ها و دشمنی‌های آمریکا و اروپا در حالی علیه کشورمان انجام می‌شود که سران و مقامات دیپلماتیک و سیاسی کشور بار‌ها و بار‌ها بر خارج از کشور بودن سرمنشاء آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر کشور تاکید کرده و از دستگیری عوامل و لیدر‌هایی خبر دادند که در اواخر شهریورماه و ابتدای مهرماه به منظور آغاز آشوب‌ها و اغتشاشات در سطح کشور وارد ایران شده بودند.

البته نکته مضحک و تلخ ماجرا اینجاست که کشور‌های اروپایی که از سال‌های قبل تا امروز میزبان منافقین، سلطنت طلب‌ها و گروه‌های تروریستی که علیه ایران فعالیت می‌کنند هستند و در این سال‌ها هم از فعالیت‌های آن‌ها علیه ایران حمایت کردند، از زمان آغاز آشوب‌های خیابانی و اغتشاشات سطح کشور هیچگاه نقش پررنگ و اساسی خود را در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشگران انکار و مخفی نکردند.

در این میان عناد و دشمنی آن‌ها با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تا اندازه‌ای است که در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد بودیم که این کشور‌های اروپا و مشخصا آلمان، فرانسه و اخیرا هم ایتالیا با عناصر خودفروخته و چهره‌های به ظاهر سیاسی فراری از کشور دیدار و گفت‌وگو داشته و از این ملاقات‌ها به عنوان اهرم فشاری علیه ایران برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های پلید و استعماری خود استفاده می‌کنند.

اما در این میان یکی از زشت‌ترین و ظالمانه‌ترین برنامه‌ای که در یک کشور اروپایی روی داد دعوت سرکرده گروه تروریستی منافقین به ایتالیا و سخنرانی رئیس آن‌ها در مجلس این کشور بود. امری که بهت و حیرت کارشناسان داخلی و منطقه‌ای را با توجه به ماهیت ضد مردمی و تروریستی بودن آن‌ها را به دنبال خود داشت.

البته میزبانی خونین اروپایی‌ها از تروریست‌های ضد ایرانی فقط محدود به ایتالیا نبوده و نیست و آغاز کننده این دیدار‌ها و ملاقات‌ها کشور آلمان بود که با تعدادی از سیاسیون ایرانی فراری از کشور ملاقات و گفت‌وگو داشت. سپس شاهد بودیم که چنین برنامه‌ای با فشار‌های سیاسی و لابی‌های ضد ایرانی در کشور سوئد برگزار شد. ضمن اینکه فرانسه هم بعد از آلمان میزبان تعدادی از این خودفروخته‌های ایرانی فراری از کشور بود.

موضوع دیگر که بااهمیت و قابل توجه است برگزاری راهپیمایی‌های متعدد در کشور‌های آمریکا، کانادا و کشور‌های اروپایی بود که با بررسی پشت صحنه این ماجرا‌ها زمینه چینی افراد معاند و منافق فراری از ایران که به آمریکا و اروپا پناهنده شدند به چشم می‌خورد.

خلاصه تحریم‌هایی که در روز‌های اخیر شاهد وضع آن علیه ایران هستیم بیش از آنکه به کشور ما آسیب وارد کند و یا سود و منفعتی را برای آمریکا و اروپا به همراه داشته باشد بیشتر از جنبه‌های سیاسی و روانی برخوردار است. زیرا دشمنان ایران در روز‌های حساس کنونی تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا به خیال واهی خود با استفاده از ابزار تحریم و با بهره گیری از تکنیک‌های جنگ روانی بیش از پیش آتش آشوب‌های اخیر را شعله‌ور کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار