با امضای تفاهم نامه میان هلال احمر و کتابخانه ملی؛

اسناد خدمات هلال احمر در جنگ به کتابخانه ملی سپرده شد

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با امضای تفاهم نامه میان هلال احمر و کتابخانه ملی، اسناد خدمات هلال احمر در جنگ به کتابخانه ملی سپرده شد.
کد خبر: ۵۶۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ - 14December 2022

اسناد خدمات هلال احمر در جنگ به کتابخانه ملی سپرده شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر در آئین امضای تفاهم نامه بین هلال احمر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به منظور «حفاظت و نگهداشت اسناد خدمات رسانی این جمعیت در جنگ تحمیلی» اظهار داشت: ما نیاز به هماهنگی و هم افزایی جدی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی داریم. این کار دوجانبه است و می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای ما داشته باشد.

کولیوند در ادامه بیان کرد: هلال احمر در دفاع مقدس نقش آفرینی خیلی خوبی برای شناسایی اسرای جنگ داشته و در زمان آزادی آزادگان هم نقش مؤثری داشته و هم اکنون هم پرونده مفقودین جنگ را پیگیری می‌کند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه بیان کرد: خیلی از مجروحان جنگ تحمیلی امدادگر، نجات‌گر، ناجی و غریق نجات بوده اند. هلال احمر هم اکنون نیز با کمک کمیته بین المللی صلیب سرخ برای بازپیوند خیلی از خانواده‌ها در حال فعالیت است.

وی افزود: هلال احمر کمک زیادی برای رسیدگی به وضعیت گم‌شدگان و مفقودین جنگ داشته که کار خیلی ارزشمندی است. اسناد این اقدامات اگر در جمعیت هلال احمر باقی می‌ماند امکان از بین رفتن آن وجود داشت و با امضای این تفاهم نامه کتابخانه ملی تقبل کرد که این استاد را نگه داری، حفظ و حراست کند.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با نگهداشت این اسناد؛ می‌توان فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد را در بین جوانان ترویج کرد. علاوه بر این کتابخانه ملی می‌تواند اصول نگهداشت اسناد را به هلال احمر آموزش دهد. باید واقعیت‌هایی که در چهار دهه گذشته انقلاب داشته ایم را در قالب اسناد تدوین کنیم تا در راستای بیانیه گام دوم انقلاب گام برداریم. باید مستندات خوبی از این آثار تهیه شود تا به نسل امروز منتقل شود.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: شناخت مخاطرات، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، نحوه خود امدادی و دگر امدادی از جمله خدماتی است که هلال احمر می‌تواند به کتابخانه ملی ارائه دهد.

کولیوند با بیان اینکه امیدواریم زمینه عضو شدن دانشجو داوطلبان هلال احمر در این کتابخانه فراهم شود افزود: بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب در سازمان جوانان داریم که از این تعداد ۱۴۰ هزار داوطلب، نخبه هستند.

کتابخانه ملی در تدوین تاریخ شفاهی هلال احمر کمک می‌کند

مختارپور قهرودی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این مراسم گفت: هلال احمر جزو نهادی‌هایی است که گستردگی بین المللی دارد و محور فعالیتش اقدامات بشردوستانه و داوطلبانه است و به انسان‌ها بدون توجه به ملیت و … امدادرسانی می‌کند. حوادث مختلفی بر کشور گذاشته و خاطرات متراکم زیادی از آن‌ها در هلال احمر بر جای مانده است و بسیاری از این خدمات در سینه امدادگران باقی مانده، ولی منعکس نشده است.

وی افزود: ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا این همکاری ایجاد شود و راه قانونی باز می‌شود تا در این زمینه همکاری کنیم. کتابخانه ملی در تهیه تاریخ شفاهی هلال احمر کمک خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول مکان مناسبی در کتابخانه ملی فراهم شده تا اسناد هلال احمر در این محل نگه داری شود.

در پایان تفاهم نامه همکاری بین جمعیت هلال احمر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار