واتیکان بابت اظهارات نژادپرستانه پاپ رسما از روسیه عذرخواهی کرد

کلیسای واتیکان در بیانیه‌ای رسمی، بابت اظهارات نژادپرستانه رهبر کاتولیک‌های جهان علیه چچن‌ها و بوریات‌ها از روسیه عذرخواهی کرد.
کد خبر: ۵۶۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲ - 15December 2022

واتیکان بابت اظهارات نژادپرستانه پاپ رسما از روسیه عذرخواهی کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به عذرخواهی رسمی کلیسای واتیکان بابت اظهارات نژادپرستانه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان علیه چچن‌ها و بوریات‌ها گفت که این اقدام یعنی واتیکان توانایی برگزاری مذاکره و شنیدن حرف‌های طرفین را دارد.

زاخارووا دراین‌باره گفت: در کمال تعجب ظرف چند ساعت اخیر، از طریق مجاری دیپلماتیک واتیکان، به نیابت از پیترو پارولین، دبیرکل واتیکان، نامه‌ای دریافت کردیم که در آن راجع‌به اظهارات قبلی پاپ، بیانیه‌ای گنجانده شده است.

وی افزود: در این بیانیه به طور مشخص می‌خوانیم «دبیرکل واتیکان از طرف روسی عذرخواهی می‌کند. واتیکان برای تمام مردم روسیه، منزلت، کیش و فرهنگ‌شان نهایت احترام را قائل است و این موضوع درباره سایر کشور‌ها و مردم جهان نیز صدق می‌کند.»

زاخارووا تاکید کرد: در روابط معاصر بین‌الملل، توانایی پذیرش اشتباه بسیار نادر است. این شرایط نشان می‌دهد که پشت درخواست‌های واتیکان برای مذاکره، توانایی برگزاری این گفتمان و گوش فرا دادن به طرفین، وجود دارد. همین‌جا می‌توانم بگویم که این رویکرد، شایسه احترام خالصانه است. از نظر ما این اتفاق تمام شده و امیدواریم که به همکاری سازنده با واتیکان ادامه دهیم.

پاپ فرانسیس پیش‌تر کشته‌شدگان در اوکراین را «شهید» خواند و مدعی شده بود که «بیرحم‌ترین‌ها، احتمالا کسانی همچون چچن‌ها و بوریات‌ها هستند که از تبار روس، اما بیگانه با فرهنگ روسیه بوده و مشخصا، طرف متجاوز روسیه است.

زاخاراووا در آن برهه اظهارات پاپ فرانسیس را غیرقابل قبول خوانده و گفته بود «این دیگر روس‌هراسی نیست، انحرافی است که حتی نمی‌توانم اسمی برای آن پیدا کنم!»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار