به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «میکائیل باقری» مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی درباره مجموع اقدامات در حوزه قرآن، عترت و نماز دانشآموزان، اظهار داشت: با سیاست تحول آفرینی در فعالیتهای قرآن، عترت و نماز کار را آغاز کردیم و با چند رویکرد از جمله استفاده از ظرفیت کتاب درسی، بکارگیری معلمان، اولیا و دانشآموزان و همچنین استفاده از فناوریهای نوین مسیر را پیش بردیم و اکنون در حال تحقق اهداف با این رویکردها هستیم.
وی افزود: مواضع و اهداف مشترک را شناسایی و برای مواضع مشترک محتوا تولید کردیم، به عنوان مثال در درس هدیههای آسمانی دوره ابتدایی وضو گرفتن یا نماز جماعت و مرجعیت تقلید را به دانشآموزان آموزش میدهد.
باقری عنوان کرد: برای دروس مد نظر محتوای مکمل تنظیم و در شبکه اجتماعی شاد رمزینههای کتابهای درسی را بارگذاری کردیم تا معلم بتواند از این محتوا برای غنابخشی به تقویت کتاب درسی استفاده کند و همچنین با این محتوا دانش آموزان بتوانند در مسابقات مختلف شرکت کنند؛ با این موضوع هم بحث استفاده از محتوای کتابهای درسی و هم استفاده از معلمان مورد توجه قرار گرفت.
ثبتنام ۳۴ هزار امام جماعت مدارس
وی یادآورشد: یکی دیگر از موضوعات استفاده از فناوریهای نوین بود که ما با راهاندازی سامانه "نورینو" همه فعالیتهایی سنتی گذشته را به شیوه نوین در سامانه قرار دادیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: بخشی از این سامانه تاکنون رونمایی شده و از سال آینده همه فعالیتها در این بخش انجام میشود، اکنون بخش ائمه جماعت فعال شده که حدود ۳۴ هزار امام جماعت در این سامانه ثبتنام کرده اند و موضوع برگزاری نماز جماعت در مدارس را پیگیری میکنند.
دانشآموزان اجراکننده فعالیتهای هیاتهای مذهبی مدارس
باقری ادامه داد: همچنین طرح هیاتهای مذهبی در سامانه نورینو فعال شده که دانشآموزان میتوانند در این بخش فعالیت کنند؛ البته در این طرح تغییر رویکرد وجود دارد، هیاتهای مذهبی مدارس در گذشته صرفا به عنوان یک اجراکننده فعالیتهای مناسبتی بودند، اما در رویکرد جدید از هیاتهای مذهبی و دانشآموزان عضو انتظار میرود که یار و یاور مربیان و مدیران در مدارس باشند و اجرای فعالیتهای تربیتی و آموزشی را به عهده گیرند.
وی گفت: هیات مذهبی یک کارگروهی دارد که مسوولیت برگزاری مراسم عبادی مدرسه از جمله نماز جماعت را به عهده دارد، دانشآموزان در مجموعه فعالیت میتوانند به کمک مربیان بیایند و مربی نقش تنظیم گری را به عهده دارد.
استفاده از ظرفیت اولیا به عنوان داور مرحله آموزشگاهی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین بخش دارالقرآنها درسامانه نورینو فعال شده است که دانشآموزان علاقمند به فراگیری آموزشهای تخصصی میتوانند در داشبورد شخصی خود در سامانه پادا و نورینو ثبتنام کنند و مدیران دارالقرآن این دانشآموزان را جهت حضور در کلاسهای مراکز داراقرآن دعوت میکنند.
باقری گفت:مسابقات مهمترین بخش فعال شده در سامانه نورینو است که اکنون همه دانشآموزان متقاضی حضور درمسابقات در این سامانه ثبتنام میکنند، آزمون میدهند و در نهایت اعلام نتیجه آنها هم در سامانه مشخص میشود.
وی افزود: در این راستا قرار است در برگزاری مسابقات شفاهی قرآن، عترت و نماز از جمله قرائت و حفظ قرآن، مداحی و اذان از ظرفیت اولیا به عنوان داور مرحله آموزشگاهی استفاده کنیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در هفته قرآن اظهار کرد: یکی از اقدامات شاخص برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در رشتههای مختلف است که بخشی از آن به صورت کتبی برگزار میشود.
باقری با بیان اینکه هر روز از هفته قرآن با یک عنوان اعلام مشخص شده است، گفت: دانش آموزان در مسابقات رشتههای مختلف شرکت کرده اند به صورت سراسری در آزمون متمرکز امتحان دادند.
وی افزود: این آزمون بزرگترین آزمون مجازی برخطی است که در کشور برگزار میشود، در هر روز و هر رشته بیش از ۲۰۰ هزار دانشآموز در این مسابقات به صورت لحظهای و آنلاین شرکت میکنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیتها برگزاری بیش از ۳۰ هزار محفل انس با قرآن در مدارس سراسر کشور با حضور قاریان و حافظان بین المللی، ملی و محلی بود.
باقری یادآوشد: همچنین دوره توانمندسازی مدیران مدارس و روحانیون امام جماعت مدارس برگزار شد و ۲ هزار نفر از مدیران مدارس غیردولتی در ۶ استان به صورت قطبی حضور داشتند تا با شیوه برگزاری نماز جماعت و دعوت از دانشآموزان آشنا شوند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ ۹۱۱