افشاگری رویترز درباره قربانیان فاجعه منا

وزارت بهداشت عربستان سعودی در پاسخ به رویترز گفته است که یک کمیته عالی در حال بررسی شمار کشته‌شدگان حادثه منا است و "جزئیات مرتبط، پس از پایان تحقیقات این کمیته منتشر می‌شود.” در صورتی که رویترز آمار دیگری را ارائه کرده است.
کد خبر: ۵۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ - 31October 2015

افشاگری رویترز درباره قربانیان فاجعه منا

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، خبرگزاری رویترز در سرشماری کشته شدگان حادثه حج امسال، به رقم ۲۰۷۰ نفر رسیده است و این تعداد، حدودا سه برابر رقمی است که مقام های عربستان سعودی اعلام کرده اند و بر آن اصرار دارند.

عربستان میگوید شمار کشتهشدگان این حادثه ۷۶۹ نفر بوده است و ۹۳۴ نفر هم در آن زخمی شدهاند اما این آمار از دو روز پس از حادثه، دیگر به روز نشده است.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که دست کم ۲۱۱۰ نفر در حادثه منا کشته شدهاند.
 
رویترز و آسوشیتدپرس، بر مبنای گزارشهای رسانهای و بیانیههای ۳۰ کشوری که شهروندانشان در حادثه منا کشته شده بودند، جداگانهبه این رقمها رسیدهاند.
 
وزارت بهداشت عربستان میگوید اختلافها درباره شمار کشتهشدگان میتواند ناشی از افزودن شمار حجگزارانی باشد که بر اثر عوامل طبیعی در جریان حج جان باختهاند!
 
 در هفتههای اخیر، عربستان سعودی بابت نحوه مدیریت این حادثه، هدف انتقاد شدید بوده است.
ازدحام جمعیت در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در روز عید قربان امسال به کشتهشدن چند صد زائر منجر شد که به گزارش منابع ایرانی، بیش از ۴۶۰ تن از آنان شهروندان ایرانی بودند.
 
دولت عربستان درباره شمار دقیق کشتهشدگان توضیح تازهای نداده و آن را به پایان نتیجه تحقیقات دولتی در این باره موکول کرده است.
 
اگرچه برگزاری مراسم حج گاه با حوادثی همراه بوده اما حادثه سال جاری بر اساس آمار دولت عربستان پرتلفاتترین واقعه از سال ۱۹۹۰ میلادی بوده است. در آن سال بیش از ۱۴۰۰ تن از زائران در یک حادثه در مکه جان خود را از دست دادند.
 
اکنون اما بر اساس آماری که دو خبرگزاری عمده غربی ارائه دادهاند، حادثه منا در حج امسال پرتلفاتترین حادثه در طول تاریخ مراسم حج بوده است.
 
وزارت بهداشت عربستان سعودی در پاسخ به رویترز گفته است که یک کمیته عالی در حال بررسی شمار کشتهشدگان حادثه منا است و "جزئیات مرتبط، پس از پایان تحقیقات این کمیته منتشر میشود.”
 
ملک سلمان، پادشاه عربستان، در پی این حادثه دستور داده بود درباره علل آن تحقیق و تفحص شود هرچند تاریخی برای اعلام نتایج این تحقیقات اعلام نشده است.
منتقدان حکومت سعودی میگویند درباره استقلال و صداقت چنین تحقیقاتی، تردید دارند.
 
منبع: ابنا
 
نظر شما
پربیننده ها