یک هنرمند نقاش در رویداد ملی هنری «جان فدا» مطرح کرد؛

نگاه‌ متفاوت «جان فدا» در تولید آثار هنری/ انتقال مفهوم شهادت از طریق نمادشناسی

زارعی با اشاره به نگاه‌ متفاوت «جان فدا» در تولید آثار هنری، در تشریح اثر هنری خود گفت: با استفاده از نقوش و نشانه‌شناسی ایرانی به سراغ مفهوم شهادت رفته‌ام تا بتوانیم آرمان و خصوصیات شهدا را از طریق نمادشناسی و نمادگرایی منتقل کنیم.
کد خبر: ۵۶۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷ - 22December 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دومین روز رویداد ملی هنری «جان فدا» به‌پاسداشت مقام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و روایت بخشی از ابعاد شخصیتی این شهید والامقام از زبان هنر در استان مقدس رضوی برگزار شد.

در این رویداد که از چهارشنبه ۳۰ آذر به‌مدت سه‌روز برقرار است، ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشورمان در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن‌گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کاریکاتور خلق اثر هنری خواهند کرد. 

کریم زارعی که متولد سال ۱۳۵۴ از استان کردستان است حالا خودش را به این رویداد مردمی رسانده تا به خلق اثر هنری با موضوع شهدا و سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی بپردازد.

نگاه‌ متفاوت «جان فدا» در تولید آثار هنری/ انتقال مفهوم شهادت از طریق نمادشناسی

این هنرمند فضای حاکم بر رویداد ملی جان فدا را دوستانه و فرهنگی دانست و با تاکید براینکه نوع نگاه و آرمان شهدا قابل احترام دانست، تاکید کرد: پاسداشت شهدا که قهرمانان ملی‌مان هستند مهم و ضرروی است.

این هنرمند نقاش تلاش هنرمندان در جهت پاسداشت یاد و خاطره شهدا را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: نوع نگاه شهدا به زندگی و مسیر تعالی‌بخش انسانی باعث شده است تا به امروز یاد و خاطره آن‌ها در دل و جان مردم ایران جاوید باقی بماند.

زارعی تلاش برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره قهرمانان ملی را مورد تاکید قرار داد و با ییان‌اینکه شهید سلیمانی در این مسیر اولویت است، ادامه داد: رویداد جان فدا یک تلاش ارزشمند و هدف‌دار است که با این رویکرد مهم باید ادامه داشته باشد تا تولید محتوای فرهنگی مناسب صورت گیرد.

وی درخصوص تابلویی که در این رویداد خلق خواهد کرد، گفت: کاری که من طی این سه روز تلاش می‌کنم به‌پایان برسانم یک گلدان با گل‌های سفید است که نماد پاکی و صداقت تلقی می‌شود و با سربند قرمز همراه شده است.

این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: بنده شخصا در کارگاه‌های هنری متعدد پرتره‌های زیادی از شهدا را نقاشی کرده‌ام اما امسال در رویداد جان فدا نگاه معنادار و مفهومی به نقاشی داشتم و از نقوش و نشانه‌شناسی ایرانی کمک گرفتم تا نگاه ارزشمند شهدا را به تصویر بکشم.

زارعی در پاسخ به اینکه چرا به طور مستقیم در نقاشی خود به شهدا نپرداخته است، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد باید از ریکرد ظاهری و سطحی به مفهوم شهادت عبور کنیم و به لایه‌های درونی و شناخت برسیم چراکه اساسأ وظیفه هنرمند عبور از لایه ظاهری و رسیدن به معناهای باطنی است تا بتوانند آرمان و خصوصیات شهدا را از طریق نمادشناسی و نمادگرایی تعریف شود لذا این مفاهیم ظرفیت دارند تا نوع نگاه‌های متفاوتی را در تولید آثار هنری اعمال کنیم.

گفتنی است، تمام هنرمندان کشورمان می‌توانند آثارشان را از امروز سه‌شنبه تا ۱۳دی‌ماه از طریق سایت Honareheiat.com به دبیرخانه رویداد ملی جانفدا ارسال کنند و منتخبین آثار برگزیده در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار