در اختتامیه رویداد ملی هنری «جان‌فدا» مطرح شد؛

آبفروش: به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم هستیم/ معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر

دبیر جامعه ایمانی مشعر تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی سراسر کشورمان برای خلق اثر درباره شهید سلیمانی به‌عنوان یک اسطوره‌ی بی‌نظیر را یکی از معجزات انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: در رویداد ملی جان فدا به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم بودیم.
کد خبر: ۵۶۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ - 24December 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه رویداد ملی «جان فدا» روایتِ بخشی از ابعادِ شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از زبان هنر با حضور ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشورمان در مشهد برگزار شد.

آبفروش: هیئات کارکرد فراعزاداری دارد

در ابتدا، «رحیم آبفروش» دبیر جامعه ایمانی مشعر حضور هنرمندان در این رویداد را نمونه‌ی یک مجاهدت شبانه‌روزی برای عرض‌ادب نسبت‌به یک اسطوره بی‌نظیر و بی‌بدیل در جهت ادای دین دانست و افزود: هنرمند مجهز به توانمندی هنری و استعداد خداوندی است لذا با هنرش حرف می‌زند و قرار نیست درعکس‌العمل نسبت به رخداد‌ها بیانیه منتشر کند بلکه همه در برابر اثر او تعظیم می‌کنند.

وی از همکاری‌های صورت گرفته در جهت برگزاری رویداد جان فدا از مجموعه‌های همکار قدردانی کرد و بابیان‌اینکه طی چند ماه گذشته برای دومین‌بار است که هنرمندان به‌واسطه تلاش هنرهیئات و جامعه ایمانی مشعر جمع می‌شوند، ادامه داد: ابتدا قرار بود این اتفاق در کرمان برگزار شود و الگوی هیئاتی برای آن طرح‌ریزی شد، اما مشکلاتی به‌وجود آمد و در نهایت ستاد پاسداشت شهید سلیمانی پای کار آمد تا این جمع برای خلق اثر در جوار حرم امام رئوف معتکف هنری شوند.

آبفروش: معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر است/ به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم

دبیر جامعه ایمانی مشعر همکاری اساتید دانشگاه فرشچیان در رویداد را مورد اشاره قرار داد و باتاکید براینکه این اساتید مردانه پای کار آمدند تا این فعالیت رونق بگیرد، گفت: اساتید باعث شدند جنبه‌ی تعلیمی و آموزشی رویداد هم محفوظ باشد علیرغم اینکه می‌دانیم تحت فشار قرار خواهند گرفت.

آبفروش هم‌افزایی را برکت رویداد جان‌فدا دانست و به تشریح فعالیت‌های جامعه ایمانی مشعر در حوزه هنر پرداخت و اظهار داشت: ما در مشعر به‌دنبال تحقق یک اجتماع مومنانه و ایمانی هستیم که تکفیر کردن و کینه، تحریم و اذیت‌و‌آزار در آن ملاک نباشد بلکه «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» حاکم باشد و ملاکش برای مجاهدت و اجر و قرب پیدا کردن باشد.

وی با تاکید براینکه نگاه ما در مشعر ایجاد شعور و درک و فهم و بصیرت در کنار شور و عواطف و احساسات، عنوان کرد: اجزا و ارکان هیئات در واژه مشعر خلاصه شده و ما با عده‌ای از بچه‌های هیئاتیِ غیرتی جمع شده‌ایم و امروز سابقه کارمان به بیش از ۱۰ سال می‌رسد لذا ما هیئات را صرفا یک مراسم و آیین نمی‌دانیم بلکه هیئات فوق‌آیین، مراسم و مناسک است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر هیئات را یک نهاد اجتماعی و اجتماعی مومنانه برای احیای امر اهل بیت علیهم‌السلام دانست و گفت: هئیات را یک نهاد اجتماعی می‌دانیم که کارکرد‌های فراعزاداری، فرامناسکی و فراآیینی متعدد دارد.

آبفروش تکالیف و وظایف هیئات را متنوع و متکثر خواند و خاطرنشان کرد: ما هیئات را کهن الگوی تشکیلاتی اجتماع ایرانی می‌بینیم. اگر ان‌جی‌او، سمن، موسسه و کانون عناوین و واژگان وارداتی است ما یک کهن الگوی قدیمی و اصیل داریم که متعلق به فرهنگ شیعی خودمان است.

وی روضه، عزاداری، کمک به مستمندان، رشد و تعلیم و در جهت برقراری قسط و عدل در حکومت الله را همگی در جهت احیای امر اهل بیت علیهم‌السلام دانست و تاکید کرد: قرار است در مشعر دور چنین مفهومی باشیم لذا هیئات با این نگاه و از این منظرگاه برای ما مهم است. با این تعریف نسبت هیئات با سیاست، حکمرانی، اقتصاد، هنر و رسانه مهم می‌شود، چون ما با هیئات زیست می‌کنیم و با این نگاه واحدها، بخش‌ها و گروه‌های مختلفی ذیل جامعه ایمانی مشعر شکل گرفته است.

تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی حول یک اسطوره‌ی بی‌نظیر اعجاز انقلاب اسلامی است

این فعال فرهنگی با تاکید براینکه از منظر ما جامعه ایمانی مشعر صرفا یک موسسه در قم نیست، افزود: این مجموعه اجتماع مومنانه هیئاتی‌هاست و هرکجا این بچه‌ها دور هم باشند جمع آن‌ها تجلی گوشه‌ای از جامعه ایمانی مشعر خواهد بود.

دبیر جامعه ایمانی مشعر به‌تشریح فعالیت‌های ماهانه و فصلی این نهاد مردمی پرداخت و با بیان اینکه در بخش و واحدی به نسبت هیئات و هنر می‌پردازیم که عنوان آن «هنر هیئات» است، گفت: جریان هنر هیئات از سال اول شکل‌گیری مشعر با سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئات رقم خورد که امسال یازدهمین دوره آن برگزار می‌شود.

آبفروش: معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر است/ به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم

آبفروش با بیان اینکه در دهه‌ی دوم فعالیت‌ها اقدامات هنری ما با اوج رسیده است، گفت: به‌زودی اختتامیه هشت فراخوانی که صورت گرفته بود برگزار خواهد شد که در نوع خودش بی‌نظیر است چراکه در رشته‌های مختلف بود و کارگاه‌های آموزشی و تولید اثر داشت.

وی واکنش هنری ۴۰۰ هنرمند نسبت به بی‌حرمتی به‌ساحت امام رضا (ع) را یک رکورد بی‌سابقه دانست و با تاکید براینکه گنجینه‌ی از آثار به سرمایه‌ی هنری شیعی افزوده شد، گفت: اثار این رویداد به مناسبت‌های مختلف منتشر شد که ظرفیت بی‌نظیری است و این تجربه شیرین امروز در قالب رویداد جان‌فدا تکرار شد که امیدواریم به فاصله مناسبی این رویداد ادامه‌دار باشد.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با تاکید براینکه آماده هستیم هر هفته رویداد هنری برگزار کنیم، افزود: امیدواریم در فاصله‌ی منطقی و در فضا‌ها متعدد این فعالیت‌ها تکرار شود. برنامه بعدی ما با موضوع و محوریت خلیج فارس، جزایر سه‌گانه‌ی همیشه ایرانی و رشادت‌های نیروی دریایی و مجاهدان منطقه خلیج فارس در هرمزگان خواهد بود؛ حضور هنرمندان و تولید هنری در این زمینه تودهنی به کسانی است که چشم طمع به این خاک و سرزمین دارند.

آبفروش با تاکید براینکه در رویداد جان‌فدا فقط به‌دنبال تولید اثر نبودیم، گفت: نفس این اجتماع معجزه انقلاب اسلامی است که باید کمربند‌ها را برای آن محکم کنیم و مردانه پای چیزی که اعتقاد داریم بیاستیم. تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی حول یک اسطوره‌ی بی‌نظیر به نام شهید سلیمانی اعجاز انقلاب اسلامی است لذا جمع شده‌ایم تا داشته‌های هنری را به قامت این اسطوره برسانیم.

آبفروش: معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر است/ به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم

وی هیئات را یک الگوی متفاوت برای جهانیان دانست و با تاکید بر لزوم بازتعریف نگاه به هیئات‌ها، گفت: بچه‌های هنرمند هیئاتی در رویداد جان‌فدا تکثیر کننده روح حاج قاسم در فضا و سلول‌های جامعه جهانی خواهند بود.

محمدی‌یارزاده: یاد اسطوره‌های ملی با هنر جاودانه می‌شود

سپس، سجاد محمدی یارزاده رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، رسالت این دانشگاه را تربیت هنرمند متعهد دانست و خطاب به هنرمندان حاضر در رویداد جان فدا گفت: شما عزیزان با حضور در این رویداد تعهد در کارتان را نشان دادید.

وی تعهد را اصل و رسالت هنرمند معرفی کرد و درباره تعهد به باور‌ها در آثار استاد فرشچییان عنوان کرد: اگر نگاه تحلیلی به آثار استاد فرشچیان داشته باشیم این نگاه و تعهد در اثار از ضامن آهو تا یتیم‌نوازی و ولایت‌مداری وجود دارد.

آبفروش: معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر است/ به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم

رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان الهام‌گرفتن از اسطوره‌های تاریخی را رمز موفقیت هنرمندان دانست و تاکید کرد: رمز ماندگاری هنرمند همین موضوع است؛ شما هنرمندان رویداد جان‌فدا این تعهد را نشان دادید و به اسطوره‌ای پرداختید که مام وطن و برای وطن بود و یاد این اسطوره ملی را با هنر جاودانه کردید.

محمدی‌یارزاده عشق به هنر را مولفه‌ی برای ماندگاری آن معرفی کرد و درباره شهید آوینی گفت: او همواره در بحث هنرمند متعهد به کمال و فضلیت هنر اشاره داشت چیزی که در اثار هنرمندان این رویداد وجود داشت لذا تربیت هنرمند در یک میدان باید نشان داده شود که در جان فدا جلوه کرد.

جعفرپیشه: در جان‌فدا اقتصاد هنر مدنظر بود

در ادامه، علی جعفرپیشه «دبیر محتوایی رویداد جان فدا» از حذف بخش نقد آثار این رویداد خبرداد و از زحمات مجموعه هنر هیئات قدردانی کرد و گفت: بخش غیررقابتی جان فدا با حضور نزدیک به ۲۰۰ هنرمند برگزار شد، اما بخش رقابتی ما تا ۱۳ دی‌ماه زمان خواهد داشت.

وی نگاه راهبردی و نقطه زنی را ویژگی این رویداد دانست و تاکید کرد: بنا نداشتیم در راهنمایی‌ها سخت‌گیری کنیم و صرفا هدف‌مان از راهنمایی‌ها ایجاد بذر ایده در ذهن عزیزان هنرمند بود.

آبفروش: معجزه انقلاب تجمع ۲۰۰ هنرمند هیئاتی برای اسطوره‌ی بی‌نظیر است/ به‌دنبال طرح نویی برای حاج قاسم

دبیر محتوایی رویداد جان فدا درخصوص کیفیت اثار تولید شده با بیان اینکه کار‌ها دارای تنوع زیادی بودند، گفت: برای‌اولین بار به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به بحث اقتصاد هنر ورود کردیم لذا قالب‌های مختلفی تعریف کردیم تا وارد رویداد‌های آینده شویم.

در پایان، کلیپی از فعالیت‌های ستاد اجرایی رویداد ملی جان فدا و فعالیت‌های صورت گرفته پخش شد و سپس اثار تولید شده ۲۰۰ هنرمند حاضر به‌نمایش درآمد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها