دیلی بیست:

ارائه اینترنت به ایران از سوی شرکت امنیتی آمریکا/ دسترسی پنتاگون به شبکه ایران

روزنامه آمریکایی دیلی بیست می‌نویسد: یک شرکت که برای جاسوسان و ژنرال‌های آمریکایی کار می‌کند، بی‌سروصدا ارائه سرویس اینترنتی به جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.
کد خبر: ۵۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ - 01November 2015

ارائه اینترنت به ایران از سوی شرکت امنیتی آمریکا/ دسترسی پنتاگون به شبکه ایران

 
به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، روزنامه آمریکایی دیلی بیست (thedailybeast) در مقالهای به معرفی شرکت مخابراتی و ارایه کننده خدمات اینترنتی جیتیتی (GTT Communications Inc) پرداخت که قرار است به زودی فعالیت خود را در ایران شروع کند. نکته مهم اینجاست که به گفته این روزنامه، جیتیتی توسط مامورانی از سازمان جاسوسی مرکزی و وزارت جنگ آمریکا استخدام شده است.

 عقاب پرچم آمریکا و ایران ارایه اینترنت به ایران از سوی شرکت امنیتی آمریکا/ دسترسی پنتاگون به شبکه ایران

در ابتدای این مقاله آمده است: "یک شرکت که برای جاسوسان و ژنرالهای آمریکایی کار میکند، بیسروصدا ارایه سرویس اینترنتی به جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. این کمپانی فناوری محور که پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) بزرگترین مشتری آن است، خط مقدم جدیدی را ترسیم خواهد کرد: ارایه خدمات اینترنتی به ایران."

دیلی بیست با اشاره به فاصله 15 دقیقهای ساختمان مرکزی شرکت جیتیتی از مقر اصلی سازمان سیا نوشت که هنوز این شرکت سرمایهگذاری جدید خود را (در ایران) اعلام نکرده است. همچنین هنوز هیچ کنفرانس خبری در رابطه با قرارداد جیتیتی با شبکه کابلی زیرآبی که به کشورهای خلیج فارس و ایران اینترنت میدهد، برگزار نکرده است.

در حالی که هنوز هیچ خبر رسمی از تنظیم قرارداد و شروع عملی این کار وجود ندارد، این روزنامه با لحنی عجولانه که البته سعی داشت کمی چاشنی تهدید نیز به آن اضافه کند نوشت: "یکی از این کابلها از داخل شهر بندری بوشهر میگذرد، جایی که تاسیسات هستهای این شهر وجود دارد. این شرکت توسط تعداد زیادی از ماموران بینام اطلاعاتی آمریکا و اپراتورهای ماهوارهای این کشور استخدام شده است."

دیلی بیست با اشاره به فقط یک توییت در ماه مه (اردیبهشت) توسط شرکت گالف بریج اینترنشنال (Gulf Bridge International) واقع در دوحه قطر که شبکه کابلی خلیج فارس را تامین میکند، درباره همکاری با جیتیتی جهت خرید مسیرهای اینترنتی بیشتر (از جمله برای ایران) نوشت: "زمانی که با شرکت قطری تماس گرفتیم تا جزییات بیشتری در اینباره ارایه کند، سخنگوی آنها گفت توافقنامه تا چند ماه دیگر نیز نهایی نخواهد شد."

این روزنامه آمریکایی که بنظر از موفق نبودن تحریمها در ممانعت از ورود فناوریهای جدید به ایران ناراضی است، نوشت: "ولی از نمودار تبادل دادهها پیداست که شرکت آمریکایی اطلاعاتی جیتیتی برای ماههاست که به ایران اینترنت ارایه کرده میکند. جمهوری اسلامی برای سالهاست که با وجود رژیم پیچیده تحریمها، به بیشتر کمپانیهای آمریکایی دسترسی دارد."

رئیس یک کمپانی نظارت بر ارتباطات آنلاین مدعی شد که شرکت ملی مخابرات ایران از تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) از کمپانی جیتیتی پهنای باند دریافت کرده است و این در حالی است که این شرکت برای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا فعالیت میکند. این قرارداد زمانی اتفاق افتاد که هنوز توافق هستهای نیز میان ایران و قدرتهای جهانی امضا نشده بود.

دوگ مارودی با بیان اینکه نت ایران از تقریبا 5000 مسیر شبکه تشکیل شده است، خبر داد که جیتیتی با در اختیار گرفتن 1800 عدد از این مسیرها بیش از 16 درصد از اینترنت ایران را تحت کنترل خود داشته و به تبادلات اطلاعاتی بینالمللی جمهوری اسلامی دسترسی دارد.

در حالی که اکثر فناوریهای آمریکایی برای وارد شدن به ایران با مانع تحریم روبهرو هستند، ولی وزارت خزانهداری این کشور سال گذشته قانونی را وضع کرد که طی آن خدمات اینترنتی به جمهوری اسلامی و در جهت حمایت از بازار مصرف و مشتریان ایرانی ارایه شود؛ آن روت، سخنگوی شرکت جیتیتی نیز در این زمینه میگوید که هیچ نقض تحریمی انجام ندادهاند و آمریکا قصد دارد جریان اطلاعات به و از ایران را تسهیل کند.

دیلی بیست در ادامه با تغییر دادن مسیر نوشتار خود از همکاری این شرکت با پنتاگون به سوی تحریمها و نقض آنها از سوی کمپانیهای آمریکایی افزود: " روت معقتد است که چون جیتیتی با دولت ایران بطور مستقیم معامله ندارد و از یک شرکت واسطه برای این کار استفاده شده است، پس هیچ تحریمی شکسته نشده است." گریزگاه قانونی که بسیاری از کمپانیهای آمریکایی از آن استفاده کرده و البته محصولات خود را با قیمت چندبرابر به ایران وارد کردند.

به گفته مادوری، جیتیتی همچنین در ماه جاری 521 مسیر اینترنتی دیگر به ایران انتقال داد. ارایه خدمات از سوی این شرکت به ایران باعث بهوجود آمدن سوال برای نویسنده این مقاله شد که چرا کمپانیهای اینترنتی آمریکایی که با سازمانهای اطلاعاتی و دولتی این کشور همکاری دارند، پهنای باند نامحدود به کشوری که دشمنی خود را با ایالات متحده اعلام کرده، ارایه میکنند. سوالی که باید مسئولان فضای تبادل اطلاعات ما نیز به آن بپردازند.

منبع: جام

نظر شما
پربیننده ها