به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری اجلاس بینالمللی نخبگان منابر شیعه با عنوان «پیراهن معظم سیدالشهدا پرچم قیام قائم» با حضور «داوود منافیپور» دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (ع) برگزار شد.
منافی در ابتدا به تشریح پیشینهی مجمع جهانی حضرت علیاصغر (ع) پرداخت و با بیان اینکه ۲۰ سال از اولین دوره این اتفاق در ماه محرم سال ۱۳۸۲ میگذرد، اظهار داشت: در آن سال ما پذیرای حدود هزار نفر از بانوانی بودیم که نوزادشان را به مهدیه تهران آورده بودند.
وی تصریح کرد: بهواسطه نیروی عجیب و مظلومیت حضرت علیاصغر (ع) این جریان به سرعت در ایران و کشورهای جهان منتشر شد و آن سوال بزرگ ما کم کم در ذهن و زبان شیعیان و مسلمانان و ادیان دیگر شکل گرفت و آن سوال این بود که «به کدامین گناه کشته شد»؛ بعد از حدود پنج سال تقریبا این همایش نوپا خودش را در جهان مطرح کرد. قبل از دوران کرونا ما این مناسبت را در بیش از هفت هزار نقطه در ایران و بیش از ۴۰ کشور برگزار میکردیم و نیروی مظلومیت حضرت بهسرعت در اروپا، آفریقا، آمریکا و شرق آسیا خودش را نشان داد.
کشورهای جهان میزبان ۲۱ هزار جلسه شیرخوارگان حسینی (ع)
منافیپور رویداد جهانی شیرخوارگان حسینی (ع) را یک حرکت بیبدیل دانست و تاکید کرد: موفقیت این رویداد تاجایی بوده است که دوستان در کشورهای عربی از آن بهعنوان اولین هیئت بینالمللی شیعه یاد کردند و دشمنان نیز گفتند «یک روز به تاریخ شیعه اضافه شد». این رویداد در سراسر جهان مراسی یک رنگ، یک شکل، صدا و یکدل بود. این مجمع جای خودش را در میان ادیان و مکاتب پیدا کرده است و سوال اینکه «چرا باید یک شیرخوار در کربلا به شهادت برسد» حداقل به گوش برخی از جهانیان رسید البته از این تعداد جلسات راضی نیستیم و بایستی این جلسات با مهندسی توسعه به ۲۱ هزار جلسه برسد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (ع) با طرح این پرسش که چرا سرعت ما در معرفی مظلومیت اهل بیت (ع) بهخصوص حضرت علیاصغر (ع) کُند بوده است، افزود: به عنوان یک کاوشگر همواره بهدنبال پاسخ این مسئله بودم که میتوانیم چکار کنیم تا پیام حادثه عظیم عاشورا را به دنیا منتقل کنیم لذا نمادهای ملل و مذاهب مختلف که شامل سه هزار نماد بود را بررسی کردم و دیدم نمادی که از مسیحیت مطرح است در دنیا بیمثال است.
مکتب اسلام و شیعه چه نمادی دارد؟
وی در ادامه با تاکید براینکه هدفم تبیین ریشه اجلاس بینالمللی نخبگان منابر شیعه است که چه نیازی به این اجلاس داریم، ادامه داد: مسیحیت با یک صلیب مفهوم و مذهب و مسلک و دین خودشان را معرفی میکند و سوال بزرگی که اینجا از همه علما، محققین و خصوصا هنرمندان مطرح خواهد بود این است که ما در مکتب حقه خودمان اسلام و شیعه با قلب تپنده کربلا چه نمادی داریم که ما را بشناسند چراکه مکتبی که نمادی نداشته باشد منفعل است.
منافیپور خلا نماد را یک بحث چالشی دانست و با بیان اینکه ما در شیعه که قلب تپنده و حیات آن در کربلاست نمادی که بتواند پیام عاشورا را به دنیا منتقل کند را نداریم، تصریح کرد: با منابر کنونی و روضهخوانی نمیتوان پیام عاشورا را به جهان عرضه کرد بلکه این ظرفیتها تنها قدری ما را به این مقصد نزدیک میکنند لذا ظرفیتهای کنونی خیلی کم میتواند مرزها را دربنوردد درحالی که اگر یک نماد در دنیا مطرح شود موفقترین نماد، نمادی است که مرزها را بنوردد و داخل منازل شود و این میتواند فریادگر باشد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (ع) با تاکید براینکه تحقیق نباید همراه با قضاوت باشد، افزود: پیراهن سیدالشهدا (ع) بهقدری مشهون در ادلهی مظلومیت است که بنده اعتقاد دارم این پیراهن میتواند جای خالی معرفی کربلا را در جهان را پُر کند. ما درخصوص عاشورا فقر نماد داریم لذا در این خصوص نیازمند اجلاسی بودیم تا همفکری نخبگانی صورت گیرد تا از یک قدرت عجیب و بزرگ و پنهان شده در جهت بصیرتزایی شیعه و بیداری مسلمانان و تمام ملل داشته باشیم که به نظر یک فرصتسازی و غنیسازی برای بروز قدرت اسلام اهل بیت (ع) خواهد بود.
اجلاس منابر شیعه به مشهد میرود
وی با بیان اینکه این اجلاس پنجم بهمنماه سالجاری در مشهد برگزار خواهد شد، گفت: حضرت امام (ره) در جملهای میفرمایند: «مسئولین جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت مهدی نباشند خائن و خطر سازند اگرچه به مردم خدمت کنند»؛ و حیات مهدویت به کربلاست که متاسفانه این مطلب مهجور است. امام صادق علیه السلام میفرمایند: «شیعه ما باید در قبل از ظهور حیات خود را از کربلا بگیرند»؛ پس باید از کربلا نیروهای حیات بخش را خارج کنیم و به دست نخبگان منابر شیعه و آزادگان جهان دهیم. امام حسین علیه السلام فرمودند: «هدیه خون جگرم برای بیداری مردم است». ما برای اینکه زندگی حیوانی و یزیدی نداشته باشیم باید راه ایشان را رویم و از ایشان اسوه بگیرم؛ و ایشان احیاگر و اسوه است.
منافیپور خاطرنشان کرد: ما باید فریاد زنیم که شما به چه حق شیرخوار کربلا را به شهادت رساندید و برای همین آنها بیانیه دادند که ایاکم و العالمیه الطفل الرضیع. بترسید از اینکه علی اصغر جهانی شود؛ و برای همین از جواب دادن به سوال به کدامین گناه کشته شد فرار میکنند. ما با حضرت علی اصغر علیه السلام توانستیم قدری از مظلومیت حضرت علی اصغر را معرفی کنیم.
دبیر مجمع جهانی حضرت علیاصغر (ع) ادامه داد: منظور امام صادق علیه السلام از احیا به وسیله نیروهای مظلومیت در کربلا، تنها منحصر به حضرت علی اصغر (ع) است؟ خیر. حضرت زهرا (س) در صحرای محشر پیراهن سیدالشهدا (ع) را به دست میگیرد و بزرگترین دادگاه الهی شکل میگیرد و میفرماید: «خداوندا حکم کن که فرزندم را در کربلا کشتند»؛ و این سند است؛ تواتر در تعزیز این پیراهن در روایات نشان از اهمیت این پیراهن دارد؛ که در اجلاس مشهد به طور مفصل بررسی خواهد شد.
پردهبرداری از یک تحقیق در اجلاس منابر شیعی
وی از هنرمندان تقاضا کرد که در این خصوص تفکر و فعالیت داشته باشند و بتوانند در انتقال پیام سیدالشهدا (ع) به دنیا ما را یاری کند، ادامه داد: شایعات منتشر شده در رسانهها مبنی بر پیدا شدن پیراهن امام حسین علیه السلام در ترکیه یا افغانستان دروغ است.
منافیپور با اشاره به اینکه این اجلاس بینالمللی یک اجلاس توجیهی و پردهبرداری از یک تحقیق است که هیئات علمی در دستور کار قرار خواهد داد، افزود: بیش از ۸۰۰ نفر نخبگان، اهالی فرهنگ و هنر، علما و اهالی دانش و رسانه در این رویداد بینالمللی حضور خواهند داشت.
انتهای پیام/ 121