همایش ملی اربعین ۲۰ آبان برگزار می‌شود

معینی‌پور، دبیر علمی این همایش، با بیان اینکه اربعین بستر حرکت اجتماعی آگاهانه همراه با عقلانیت به سوی مقصد الهی است، گفت: از ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی مناسک دینی خصوصا اربعین غفلت شده است.
کد خبر: ۵۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ - 02November 2015

همایش ملی اربعین ۲۰ آبان برگزار می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،مسعود معینی پور دبیر علمی همایش ملی اربعین و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در گفتگو با نسیم ضمن بیان اهمیت و جایگاه مناسک دینی گفت: مناسک دینی جمعی از ظرفیتهای منحصر به فرد اسلام در تربیت فردی و اجتماعی نفوس، زمینه ساز تحقق بسیاری از عناصر ایجاد تمدن نوین اسلامی و از طرق بیبدیل عملیات فرهنگی مردم نهاد با محوریت معارف توحیدی و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

دبیر علمی همایش ملی اربعین مزیتهای رقابتی این مناسک با بدیلهای غیر اصیل خود، را وجود همزمان عناصر بینشی، گرایشی و انگیزشی و رفتاری، همچنین عناصر عاطفی و حماسی دانست و گفت: همه اینها در حالی است که در بستر و متن و بطن آنها ظرفیتهای تربیت معرفتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

رهبر عظیم الشان انقلاب حکیمانه فرصت کنگره اربعین حسینی را قدر دانستند
وی با بیان اینکه به طور طبیعی و برای دست یابی به این ظرفیتها در فرآیندهای تربیتی بایستی زمان و توان زیادی را صرف کرد؛ حال آنکه در بستر این مناسک بسیار زود یاب و عمیق و موثر است، گفت: چه حکیمانه رهبر عظیم الشان انقلاب فرصت کنگره اربعین حسینی را قدر دانستند و برای احیا عظمت اسلام ناب و امت واحده اسلامی، مردم مومن و دلداده سیدالشهدا و مکتب اهل بیت علیهم السلام را به آن فراخواندند.

معینی پور با تاکید بر اینکه متنعم شدن از برکات مناسک دینی به ویژه اربعین حسینی به اینجا ختم نمیشود، گفت: عوامل متعددی باعث رشد بینشی، انگیزشی و گرایشی و شکل گیری کنشهای مناسب نسبت به این معجزه عاشورایی تاثیر گذار است.

"همایش ملی اربعین" آغازی برای بازشناسی ظرفیتهای تمدنی اربعین حسینی و بیان گوشه ای از آسیبهای در کمین
وی یکی از این عوامل را تلاش در جهت تولید محتوای علمی و معرفتی و ایجاد گفتمان نخبگانی در بدنه فضلای باورمند به آرمانهای قیام حسینی و انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از مهمترین کارویژه های این همایش یکروزه علمی، آغازی برای بازشناسی ظرفیتهای تمدنی اربعین حسینی و بیان گوشه ای از آسیبهای در کمین آن است.

دبیر علمی همایش اربعین در ادامه با تشریح برنامههای همایش گفت: این همایش بیستم آبان ماه (1394) و به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در سالن سوره برگزار می شود و اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی در آن به ایراد نظرات خود خواهند پرداخت.

معینی پور گفت: بخش اول همایش از ساعت 8:30 صبح با سخنرانی آیت الله حائری شیرازی و آیین رونمایی از کتاب "مدنیت معنویت عقلانیت در بستر اربعین" که مجموعه مقالاتی در چهار بخش است که تلاش کرده به بازشناسی ابعاد فرهنگی و تمدنی اربعین حسینی بپردازد، آغاز میشود.

وی ادامه داد: بخش دوم همایش از ساعت 14 و با سخنرانی حضرت آیت الله اراکی و آیین روضه خوانی و توزیع کتاب و پک اربعین برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش اربعین با اشاره به اینکه در هر نیمروز یک پنل تخصصی برگزار می شود، سخنرانان پنل صبح را حجت الاسلام رهدار، رئیس موسسه فتوح اندیشه، حجت الاسلام بابایی، رئیس مطالعات تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی و دکتر امامی استاد دانشگاه امام صادق و سخنرانان پنل عصر را  حسین کچوییان، شجاعی زند ، فیاض و حجت الاسلام پیروزمند معرفی کرد.

معینی پور در پایان با اشاره به برخی ظرفیت های ویژه کنگره عظیم اربعین حسینی اظهار امیدواری کرد زیارت عتبات عالیات عراق و به ویژه کربلای حضرت سید الشهدا علیه السلام نصیب ما شود و از زائران ویژه اربعین محسوب شویم چراکه زیارت اباعبدالله در همه اوقات دارای فضیلت بسیار است.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به دلیل فرمایش امام حسن عسگری علیه السلام یکی از علائم خمسه مومن معرفی شده ، از اهمیت ویژه برخوردار است، گفت: سنت حسنه پیاده روی برای رسیدن به کربلا در روز اربعین که از سال های دور اجرا می شده و در سال های نزدیک نیز با شور و شکوهی استثنایی برگزار می شود خود اهمیت خاصی یافته است.

هرگونه مواجهه و مداخله غیر آگاهانه، آمرانه و منفعت طلبانه درباره پیاده روی اربعین فرصت سوز
دبیر علمی همایش اربعین با اشاره به اینکه بزرگترین اجتماع انسانی، بزرگترین مراسم مذهبی جهان در یک روز از عناوینی است که این مراسم با عظمت به خود اختصاص داده است. گفت: با توجه به گسترش رسانه های جمعی و افزایش سرعت انتقال پیام، موقعیت حساس تشیع، اوضاع سیاسی اجتماعی کشور عراق و ده ها دلیل دیگر باید این رویداد بزرگ هم ظرفیت شناسی و هم آسیب شناسی شود تا در ضمن استفاده حداکثری از ظرفیت های این تجمع عظیم، از بروز آسیب های احتمالی این حرکت نیز جلوگیری شود.

معینی پور در پایان با بیان اینکه پیاده روی اربعین آیینی است که مدیریت آن کاملا مردمی، خودجوش و بر پایه عشق است، گفت: هرگونه مواجهه و مداخله غیر آگاهانه، آمرانه و منفعت طلبانه درباره پیاده روی اربعین فرصت سوز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها