روزنامه الوطن ادعا کرد؛

موافقت ترکیه با خروج نیروهایش از سوریه

یک روزنامه سوری مدعی شد که ترکیه در نشست سه‌جانبه مقامات سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو نسبت به خروج تمامی نیرو‌های خود از خاک سوریه متعهد شده است.
کد خبر: ۵۶۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ - 31December 2022

موافقت ترکیه با خروج نیروهایش از سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه الوطن سوریه روز جمعه مهمترین نتایج نشست سه جانبه مسکو بین وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه و رؤسای اطلاعات سوریه و ترکیه را منتشر کرد.

منابع دنبال کننده این موضوع در دمشق به روزنامه الوطن گفتند: جو نشست سه جانبه‌ای که در مسکو و با نظارت روسیه برگزار شد، نتیجه دیدار‌هایی بود که از قبل بین دستگاه اطلاعات ترکیه و سوریه برگزار شده بود.

این منابع افزودند: این نشست در صورت عدم وجود نقاطی که بین دو طرف پیرامون آن‌ها توافق شده بود و پاسخگوی منافع دمشق و شروط آن از جمله عقب نشینی نیرو‌های ترکیه از کل خاک سوریه بود، برگزار نمی‌شد.

در همین راستا، یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که رسانه‌های ترکیه و بویژه نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به صورت گسترده‌ای درباره نزدیک سازی سوریه و ترکیه زمینه سازی کرده بودند.

وی همچنین افزود که طی ماه‌های گذشته اخبار، مقالات و تحلیل‌هایی پیرامون این مطلب منتشر شده بود که منفعت ترکیه با توجه به تغییرات سیاسی و تحولات جهانی، در مصالحه و نزدیک شدن به دمشق است و باید اختلافات را متوقف کرد و به راهکار‌هایی در جهت منافع منطقه دست یافت.

این منبع در عین حال مدعی شد که نتیجه نشست سه جانبه مسکو بین خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، سرتیپ علی محمود عباس و حضور سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه موافقت ترکیه با عقب نشینی کامل از مناطقی است که در شمال سوریه تحت اشغال قرار داده است.

وی در عین حال ادعا کرد که آنکارا همچنین نسبت به احترام گذاشتن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه متعهد شده و اجرای توافق سال ۲۰۲۰ پیرامون افتتاح جاده ام -۴ نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفته است.

این منبع افزود: طرف‌های شرکت کننده در این نشست همچنین تاکید کردند که شبه نظامیان پ ک ک مزدور آمریکا و اسرائیل هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه محسوب می‌شوند.

وی در پایان گفت تمام موارد مورد توافق در این نشست از سوی کمیته‌های تخصصی که به منظور تضمین حسن اجرا و پیگیری توافقات تشکیل شده اند دنبال خواهد شد و به منظور هماهنگی بیشتر بین طرفین در آینده نیز نشست‌هایی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد: انجام دیدار میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد همتای سوری او اگر شرایط مناسب باشد، امکان پذیر است.

وی افزود: روند مثبت تحولات در این مرحله شامل گفت‌وگو وزیران و رؤسای اطلاعات ترکیه و سوریه، امکان دیدار میان رهبران دو کشور را ممکن می‌سازد.

وزیر دفاع ترکیه بر ضرورت حل بحران سوریه با مشارکت همه طرف‌ها طبق قطعنامه ۲۲۵۴ هم تاکید کرد.

وی افزود: با تلاش‌هایی که در روز‌های آینده انجام خواهد شد، می‌توان کمک‌های جدی برای برقراری صلح و ثبات در سوریه و منطقه کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار