یادداشت/ رحیم محمدی

نقش رزمایش در ایجاد بازدارندگی دفاعی

انجام هرگونه رزمایشی پیام‌های متعددی را به دنبال دارد که پیام اصلی آن اعلام آمادگی، توان بالای رزمی و ایجاد بازدارندگی دفاعی است.
کد خبر: ۵۶۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵ - 31December 2022

رزمایشی برای ایجاد بازدارندگی دفاعیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ رزمایش یا تمرین نظامی اقدامی است که نیرو‌های مسلح برای حفظ آمادگی رزمی خود انجام می‌دهند و این تمرین‌ها هم به‌صورت سالیانه در تقویم عملیاتی نیرو‌ها گنجانده می‌شود تا برای انجام آن از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

اما اینکه در سال چه تعداد رزمایش باید انجام شود، موضوعی است که بخشی از آن به شرایط منطقه‌ای بازمی‌گردد؛ بدین‌صورت که چنانچه شرایط منطقه‌ای به دلایل متعددی از حساسیت بالایی برخوردار باشد، بعضاً به همان میزان تعداد رزمایش‌های محدود و بزرگ نیز افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال رزمایشی که نیروی زمینی سپاه آبان امسال در منطقه عمومی ارس برگزار کرد به لحاظ نوع رزمایش و منطقه برگزاری آن، پاسخی به گزافه‌گویی مقامات جمهوری آذربایجان بود.

بنابراین انجام رزمایش‌های متعدد در راستای حفظ آمادگی در برابر تهدیدات است؛ البته برگزاری رزمایش‌های نظامی، تنها به نیرو‌های مسلح کشورمان ختم نمی‌شود؛ چرا که این رویه‌ای مرسوم در میان تمام ارتش‌های دنیاست که بعضاً آن را به‌صورت منطقه‌ای و بین المللی نیز برگزار می‌کنند؛ همچون رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ که در منطقه شمال اقیانوس هند و با حضور نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه از ایران و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه برگزار شد.

البته در برخی از این تمرین‌های نظامی به‌منظور کسب آمادگی بیشتر، از مهمات جنگی هم استفاده می‌شود که در نوع خود از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ همچنین یکی از ویژگی‌های برگزاری رزمایش، تمرین زندگی در شرایط سخت اردوگاهی و نیز استفاده از سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدید به‌منظور آشنایی کاربران با نحوه بکارگیری آن است؛ مانند انجام عملیات هلی‌برن شبانه در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش که شهریور امسال شاهد برگزاری آن بودیم.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که انجام رزمایش در افزایش توان نظامی و شناسایی نقاط ضعف و قوت یگان‌ها نیز کارایی دارد؛ بدین معنی که فرماندهان پس از اتمام رزمایش و بررسی عملکردها، ضمن تقویت عملکرد مثبت یگان‌ها تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف برطرف شود؛ علاوه بر این، شرکت نیرو‌ها در رزمایش‌ها در ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف مانند توپخانه، تدارکات، پدافند، پشتیبانی هوایی و... هم تأثیرگذار است.

ایجاد شبکه امن ارتباطی نیز می‌تواند یکی از اهداف تمرین‌های نظامی باشد؛ چرا که از جمله روش‌های مقابله با اقدامات و حملات دشمن، شنود مکالمات بی‌سیم است؛ لذا چنانچه مکالمات بی‌سیمی در شبکه‌ای امن انجام نشود، قطعاً در زمان بروز جنگ، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری را برجای می‌گذارد.

پس بدین ترتیب باید گفت که انجام هرگونه رزمایشی پیام‌های متعددی را به دنبال دارد که پیام اصلی آن، اعلام آمادگی توان بالای رزمی و ایجاد بازدارندگی دفاعی است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها