جان فدا/ در برنامه «ملک سلیمان» مطرح شد؛

تبدیل آرمان‌ها به اهداف قابل دسترس، کار بزرگ سردار سلیمانی بود

دوست و همکار حاج قاسم با بیان اینکه افق دید ما تا قبل از آمدن حاج قاسم سلیمانی به نیروی قدس سپاه خیلی نزدیک بود، گفت: مسائلی مانند آزادسازی قدس و کوتاه کردن دست آمریکا از منطقه برای ما مثل یک آرمان بود و زمانی که حاج قاسم آمد این دیدگاه را به طور کلی متحول کرد.
کد خبر: ۵۶۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲ - 02January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، قسمت سوم از فصل سوم برنامه تلویزیونی «ملک سلیمان» ویژه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با حضور مسعود اسداللهی، دوست و همکار ایشان روی آنتن شبکه یک رفت.

اسداللهی در پاسخ به این پرسش که در زمان انتخاب حاج قاسم برای فرماندهی نیروی قدس سپاه با چه مسائلی مواجه بودیم، اظهار داشت: بخش عمده و ابتدایی زندگی حاج قاسم در دفاع مقدس بود و بعد از پایان دفاع مقدس ایشان به عنوان فرمانده جنوب شرق انتخاب شد و تجربه جدیدی درباره درگیری با تکفیری‌ها داشت. زمان انتخاب ایشان، ما بیش از چند پرونده بین‌المللی مثل لبنان که هنوز اسرائیل کمربند امنیتی را اشغال کرده بود، نداشتیم. همچنین بحث فلسطین و حمایت از گروه‌های فلسطینی که بعد‌ها خیلی متحول شد و موضوع افغانستان و تحولات منطقه مطرح بود.

وی در پاسخ به اینکه بعد از ورود حاج قاسم به فرماندهی سپاه قدس چه تحولاتی به وجود می‌آید، عنوان کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ماهیت خود انقلاب و قانون اساسی ما بحث حمایت از نهضت‌های آزادی بخش را به عنوان یک اصل مطرح کرده است.

اسداللهی افزود: تا قبل از ورود حاج قاسم، پرونده به دست کسانی بود که سابقه کار اطلاعاتی داشتند و تلقی موجود نیز همین بود، اما افراد اطلاعاتی خیلی بسته عمل می‌کنند و با اینکه شنونده‌های خوبی هستند، معمولا دریافت دارند و چیزی نمی‌گویند و طبیعت کارشان همین است. به همین دلیل این گروه‌ها یا ماهیت پنهان یا نیمه پنهان داشتند؛ با این حال، در این مقطع در افغانستان اتفاقات مهمی افتاد و در لبنان نیز عقب نشینی‌هایی تا جنوب رخ داد، اما در آنجا دیگر کار متوقف یا تثبیت شده بود و نگاه بچه‌های اطلاعاتی نیز همین بود.

بیشتر بخوانید؛

آغاز پخش فصل سوم برنامه «ملک سلیمان»

دوست و همکار حاج قاسم با بیان اینکه افق دید ما تا قبل از آمدن حاج قاسم خیلی نزدیک بود، افزود: مسائلی مانند آزادسازی قدس و کوتاه کردن دست آمریکا از منطقه برای ما مثل یک آرمان بود و زمانی که حاج قاسم آمد این دیدگاه را به طور کلی متحول کرد؛ چون او فردی عملیاتی بود و بسیار متفاوت با افراد اطلاعاتی رفتار می‌کرد و متوجه شد افق دید خیلی نزدیک است و این هدف نهایی ما نیست. بنابراین، کار بزرگ حاج قاسم این بود که آرمان دور را تبدیل به یک هدف قابل دسترس کرد و این نگرش را به گروه‌های مقاومتی مانند حزب‌الله منتقل کرد.

اسداللهی ادامه داد: حزب الله تا آن زمان برنامه‌های بلند مدت نداشت، اما سردار سلیمانی ابتدا برنامه یکساله، بعد سه ساله و بعد پنج ساله ایجاد کرد. قبلا حزب الله به صورت چریکی می‌جنگیدند و شبانه حملات خود را انجام می‌دادند، اما حاج قاسم سازمان رزم را تغییر داد و زمین را مسلح و منطقه جنوب لبنان را تقسیم‌بندی کرد. حاج قاسم فقط سلاح نمی‌داد بلکه اراده استفاده از سلاح را در ذهن‌ها جا انداخت؛ به عبارتی ارکان یک سپاه و لشکر را برای آن‌ها ایجاد کرد تا بدانند، کاری بسیار جدی و بلند مدت انجام می‌دهند.

همکار حاج قاسم افزود: حاج قاسم نقش مهمی در تعیین عماد مغنیه به عنوان معاون جهادی داشت و تا قبل از آن کار شهید مغنیه، اطلاعاتی بود. حاج قاسم خیلی به عماد مغنیه نزدیک بود و شهادت عماد، ضربه بزرگی از لحاظ روحی به حاج قاسم وارد کرد.

تبدیل آرمان‌ها به اهداف قابل دسترس، کار بزرگ سردار سلیمانی بود

وی با تأیید اینکه تأثیر حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه لبنان بسیار چشمگیر بود؛ عنوان کرد: نقش حاج قاسم در لبنان نسبت به سوریه که خودش با بی‌سیم بالای خاکریز جنگ را هدایت می‌کرد، متفاوت بود. در جنگ ۳۳ روزه این حالت وجود نداشت، اما اتفاقات موفقیت آمیز این جنگ نتیجه تلاش حاج قاسم از سال ۷۶ تا ۸۵ بود.

اسداللهی در ادامه گفت: مقطع اول کار حاج قاسم در نیروی قدس هدف مقابله با اشغالگری قدس و آزادسازی لبنان است و خبری از تکفیری‌ها در منطقه نبود، اما با ورود آمریکایی‌ها در عراق در سال ۲۰۰۳ خطر جدیدی ایجاد شد، چون آمریکایی‌ها همسایه ما در شرق و غرب شده بودند. ما از سرنگونی صدام و طالبان خوشحال بودیم، اما آمریکا در عراق بین ما و سوریه قرار گرفته بود و قصد بحران سازی داشت.

وی افزود: هدف ما حفظ وحدت عراق بود تا در طرح خاورمیانه جدیدی که آمریکا تدوین کرده، عراق به مناطق سه‌گانه شیعه نشین، کردنشین و سنی نشین تقسیم نشود. همچنین سردار معتقد بود که نباید اجازه تکرار جنگ ایران و عراق را بدهیم تا به ما حمله شود. در این مقطع سردار سلیمانی مقاومتی در عراق ایجاد کرد که بخشی از آن را ایران و بخشی از آن را سوریه هدایت می‌کرد. نتیجه این شد که در طول شش سال، بلایی به سر ارتش آمریکا آمد که شعار انتخاباتی اوباما خارج کردن ارتش آمریکا از عراق و افغانستان بود.

اسداللهی‌ها درباره شکل‌گیری گروه‌های تکفیری گفت: خطرتکفیری‌ها بعد از سال ۲۰۱۱ به علت شکست آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه خاورمیانه ایجاد شد که به این نتیجه رسیدند فتنه شیعه و سنی بین مسلمانان ایجاد کنند و آمریکایی‌ها می‌دانستند این جنگ‌های مذهبی به راحتی خاموش نمی‌شود. بنابراین، یکی از مأموریت‌های مهم حاج قاسم مقابله با خطر تکفیری‌ها بود.

وی با اشاره به استدلال حاج قاسم از ورود به سوریه برای مقابله با تکفیری‌ها گفت: یکی از مظلومیت‌های حاج قاسم مخالفت‌هایی بود که بعضی از روی خیرخواهی و برخی نیز از روی خباثت نسبت به حضور ایشان در سوریه و مقابله با تکفیری‌ها بود.

اسداللهی با اشاره صحبت رهبر معظم انقلاب درباره مقابله با داعش گفت: حضرت آقا فرمودند «اگر ما با داعش در سوریه و عراق نمی‌جنگیدیم، باید در شهر‌های خودمان می‌جنگیدیم». بنابراین، حاجی اصل اول را بر نجات آن مناطق و اصل دوم را بر حفظ امنیت ملی خودمان برای حضور در سوریه و عراق و مقابله با داعش گذاشت. جنایت‌های داعش برای حاج قاسم که در میدان بود، مثل روز روشن بود، اما ممکن است برای کسی که در این وادی نیست، قابل درک نباشد.

فصل سوم برنامه ملک سلیمان محصول مرکز بسیج صدا و سیما و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت ۲۰ هر شب با اجرای سید محمدعلی صدری نیا روی آنتن شبکه یک می‌رود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها