جان فدا/ در برنامه برنامه «یک و بیست» مطرح شد؛

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

عبدی در برنامه «یک و بیست» گفت: اوج ماجرای قدرت تولید توسط حاج قاسم برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، سفر او به مسکو و راضی کردن پوتین برای حضورش در سوریه است.
کد خبر: ۵۶۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵ - 02January 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «یک و بیست» شب گذشته با موضوع «روایتی از تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی برای پیشبرد قدرت ایران در روابط بین‌الملل» روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

در این برنامه، چهار تن از صاحب‌نظران در حوزه بین‌الملل به بررسی این بعد از شخصیت و فعالیت شهید سلیمانی پرداختند.

حمید شهرابی، کیان عبداللهی، علی عبدی و سهیل کثیری‌نژاد مهمان این قسمت از برنامه تلویزیونی «یک و بیست» به تهیه‌کنندگی حمید صابونی بودند.

در ابتدای برنامه عبداللهی با اشاره به اینکه توصیف شهید سلیمانی کار بسیار سختی است، اظهار داشت: عظمت و اسطوره بودن شهید سلیمانی به حدی است که حتی دشمنانش نیز به او احترام می‌گذارند. وقتی رسانه‌های دشمن برای او مستند درست کرده و یا درباره‌اش پرونده خبری تشکیل می‌دهند، نشان از اهمیت او دارد. آنان علیرغم اینکه نمی‌توانند دشمنی خود با او را پنهان کنند، اما مجبوراند که به او احترام بگذارند و همین موضوع کار را برای توصیف ایشان سخت می‌کند.

آشنایی سردار سلیمانی با امام نقطه عطف زندگی حاج قاسم

عبداللهی با اشاره به زندگی‌نامه خودنوشت شهید سلیمانی که در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» منتشر شده است، گفت: وقتی کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، زندگی‌نامه خودنوشت شهید سلیمانی را می‌خواندم تعجب می‌کردم. در آن کتاب دیدم که حاج قاسم تا زمانی که با امام خمینی آشنا نشده بود، انسان خوبی بود، اما زندگی معمولی و آرمان‌های معمولی داشت.

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

شهرابی در ادامه گفت: با خود فکر می‌کردم که کدام جنبه از شهید سلیمانی بارزتر است؟ به نظرم اینکه کسی قهرمان و شجاع باشد، اما در عین حال ساده و متواضع باشد، خیلی ارزشمند است. فکر می‌کنم قدرت نفوذ حاج قاسم، مهارت او در حوزه نظامی، نقوذ او در قلب‌ها و ... جنبه‌های مختلفی از شخصیت سردار سلیمانی را تشکیل داده است. بنده معتقدم تواضع و فروتنی در عین اقتدار شهید سلیمانی، واقعا هر کسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او درباره الگوی فکری شهید سلیمانی بیان داشت: شهید سلیمانی از الگویی پیروی می‌کند که دقیقا منطبق بر گفتمان فکری رهبری است و آنهم جذب حداکثری است. شهید سلیمانی این توانایی و قدرت را داشت که با مردم ارتباط گرفته و در قلب آنان نفوذ کند. او می‌گوید مستضعفین جهان از هر مرام و مسلکی، با یکدیگر متحد شوند. دقت داشته باشید که صحبت از شیعه و سنی یا مسلمان و مسیحی نیست. صحبت از همه آحاد و اقشار است.

شهید سلیمانی را کاملا در ذیل انقلاب اسلامی ببینیم

علی عبدی دیگر مهمان «یک و بیست» درباره شهید سلیمانی بیان داشت: به نظرم برای صحبت کردن درباره شهید سلیمانی باید به چند نکته دقت داشته باشیم. مهم‌ترین نکته این است که باید شهید سلیمانی را کاملا در ذیل انقلاب اسلامی ببینیم. اگر او را جدای از چارچوب انقلاب اسلامی ببینیم، عملا معنای خود را از دست می‌دهد. دقت داشته باشید که حاج قاسم فرزند انقلاب اسلامی است و با وقوع انقلاب است که حاج قاسم‌ها پدید می‌آیند. این افراد پیشتر نیز در این جامعه زندگی می‌کردند، اما با وقوع انقلاب اسلامی، یک چرخش و تحول تاریخی پیدا کرده و روح جدیدی در آنان دمیده می‌شود.

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: بنده معتقدم که شخصیت حقیقی حاج قاسم ترکیبی از حماسه، عقلانیت و حماسه است و اگر می‌خواهیم سراغش برویم، باید به این ۳ ضلع توجه داشته باشیم.

مقامات اسرائیلی درباره شهید سلیمانی چه می‌گویند؟


سهیل کثیری‌نژاد روایتی متفاوت از اظهارنظر‌های مقامات اسرائیلی درباره شهید سلیمانی مطرح کرد و گفت: در صحبت بسیاری از کارشناسان اسرائیلی به عنوان دشمن‌ترین دشمنان حاج قاسم و آرمان او، نکات جالبی دیده می‌شود. برای مثال یکی از کارشناسان اسرائیلی او را به عنوان شهید زنده خطاب کرده و به محبوبیت او در سطح بین‌المللی اشاره کرده بود. همچنین کارشناس دیگری گفته بود که حاج قاسم فرزند انقلاب اسلامی در ایران است. او به خوبی فهمیده بود که ظهور و بروز اصلی انقلاب اسلامی رویش افرادی مثل شهید سلیمانی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه براین، یکی از چهره‌های کلیدی در سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی طی مصاحبه‌ای درباره شهید سلیمانی و راز موفقیت او می‌گوید که نزدیک بودن شهید سلیمانی به رهبری او را ممتاز می‌کند. فرد دیگری از اسرائیلی‌ها نیز می‌گوید که سلیمانی تنها فردی در جمهوری اسلامی بود که می‌توانست استراتژی رهبری را بفهمد و آن را به عمل تبدیل بکند.

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

کثیری‌نژاد مطرح کرد: در روز‌های پایانی عمر داعش، یک کارشناس اسرائیلی می‌گفت: هرجا که تهدیدی علیه ایران شکل گرفت، با ورود حاج قاسم نه تنها جلوی این تهدید را گرفت، بلکه آن را تبدیل به یک ظرفیت قدرت کرد. این موضوع در همه ابعاد دیده می‌شود که به نظرم باید آن را پررنگ کنیم و در رسانه‌ها نشانش بدهیم.

حاج قاسم، تصور آمریکایی‌ها درباره نفوذ در منطقه را نقش برآب کرد

عبدالهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قدرت نفوذی که تحت تاثیر فعالیت‌های شهید سلیمانی برای ایران ایجاد شد، گفت: بنده معتقدم که در طول تاریخ ایران، در زمان فعلی، بیشترین نفوذ معنوی در منطقه را داریم که این اتفاق نیز محصول تلاش‌های میدانی حاج قاسم است. شاید برای اولین بار در طول تاریخ ایران است که به چنین قدرتی در منطقه می‌رسیم. نکته جالب‌تر این است که در برهه‌ای به این تثبیت و تعمیق قدرتی می‌رسیم که شاید به نوعی در بدترین شرایط نیز قرار داشتیم. بدین معنی که بعد از ماجرای برج‌های دوقلو و ۱۱ سپتامبر، آمریکایی‌ها تصمیم گرفته بودند که کل منطقه را تحت سیطره گرفته و مهم‌ترین دشمن خود، یعنی ایران را از بین ببرند. با این حال، آن چیزی که اتفاق می‌افتد، برخلاف پیش‌بینی آنهاست.‌

می‌گفتند مذاکره با ایران، پاداش دادن به شیطان است، اما سراسیمه آمدند

وی تاکید کرد: دقت داشته باشید که در آن برهه زمانی یعنی سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ آن‌ها می‌گفتند که با ایران مذاکره نمی‌کنیم، چرا که مذاکره با ایران پاداش دادن به شیطان است، اما چند سال بعد خودشان سراسیمه درخواست مذاکره می‌دهند و در سال ۱۳۹۰ در پیامی به ایران می‌گویند که ما حاضریم قدرت منطقه‌ای ایران را به رسیمت بشناسیم. اینکه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که فضا عوض می‌شود، جز مسائلی است که فهمش پیچیده است، اما باید درباره‌اش صحبت کرد.

او ضمن تاکید بر اینکه تولید قدرت در میدان، قدرت در دیپلماسی را نیز به همراه دارد، گفت: در سال‌های ابتدایی که ما در منطقه به نوعی محاصره شدیم و آمریکایی‌ها در کشور‌های اطراف ما حضور پیدا کردند، اروپایی‌ها به نمایندگی از آمریکایی‌ها آمده بودند تا پیام آنان را به ما برسانند و بگویند بدون جنگ، آن چیز‌هایی که کشور‌های همسایه ایران دادند را بدهید و تمام. دقت داشته باشید که در آن زمان مذاکره‌ای با ما صورت نمی‌گرفت. این حرف روایت ما نیست و حرف آمریکایی‌هاست. مقامات آمریکایی زمانی می‌گویند سراغ ایران برویم و با آنان مذاکره کنیم که حاج قاسم در عراق، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را زمین‌گیر می‌کند. در حقیقت، زمانی که در میدان تولید قدرت می‌کنیم، طرف مقابل احساس می‌کند که باید با ما صحبت کند.

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

شهرابی در ادامه سخنان مطرح شده گفت: من فکر می‌کنم که حاج قاسم، بیش از هر زمان دیگری به کار امروز ما می‌آید. دشمنان ایران سر هر موضوعی و به صورت ویژه سر موضوع حجاب می‌خواهند بین ملت ایران شکاف بیندازند، اما در نقطه مقابل کسی به نام شهید سلیمانی را داریم که این شکاف را به رسمیت نمی‌شناسد. او می‌گوید این شکافِ با حجاب و بدحجاب را قبول ندارم و همه این‌ها دختران ما هستند. به نظرم این سخن، یک نگرش تاریخی و یک استراتژی است که راه دشمن برای ایجاد شکاف و تفرقه را سد می‌کند. حاج قاسم امروز در بین ما هست و ما باید او را ببینیم. رسانه‌های ما این سخنان حاج قاسم را هر شب باید نشان بدهند تا این شکاف برطرف شده و بین اعضای ملت پیوند شود.

اوج تولید قدرت حاج قاسم، مذاکره‌اش با پوتین بود

عبدی ضمن مروری بر مذاکره شهید سلیمانی با پوتین برای حضور روسیه در میدان مبارزه با داعش گفت: به نظرم اوج ماجرای قدرت تولید توسط حاج قاسم برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، سفر او به مسکو و راضی کردن پوتین برای حضورش در سوریه است که بازتاب‌های بسیار زیادی نیز در رسانه‌های دنیا دارد. من می‌خواهم بین دیپلماسی و امنیت پلی بزنیم، چرا که اگر دیپلماسی منقطع از امنیت باشد، عملا به بیراهه می‌رود. فلذا ایجاد دوگانه بین میدان و دیپلماسی نه تنها بدفهمی است، بلکه نافهمی سیاست خارجی و دیپلماسی است.

غلبه میدان بر دیپلماسی،‌ نفوذ آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد/ سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که این ما بودیم که روس‌ها را مجاب کردیم که اگر در سوریه با داعش نجنگند باید در مسکو با آن وارد جنگ شوند. حاج قاسم به خوبی با دیپلماسی خود این موضوع را پیش برد. به نظرم هیچ کس به جز حاج قاسم از پس این ماموریت برنمی‌آمد. پوتین کسی است که تجربه نظامی و امنیتی دارد و حاج قاسم با زبان خود او وارد دیالوگ شد و به او اهمیت این موضوع را فهماند. فکر می‌کنم این کار حاج قاسم، اوج خدمت میدان به دیپلماسی بود. من فکر می‌کنم سردار سلیمانی معمار امنیت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است و این موضوع در آینده واضح‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

براساس این گزارش، برنامه تلویزیونی «یک و بیست» تهیه شده در مرکز رسانه‌ای نهضت و شبکه افق در ۷ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای آماده شده و هر شب حوالی ساعت ۲۱ روانه آنتن شبکه افق سیما می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها