جان فدا/ یادداشت

سردار «سلیمانی» قهرمان و الگوی عملی «جهاد تبیین» بود

ترسیم سیره شهید سلیمانی از آن جهت که نمونه تمام عیار عمل به «جهاد تبیین» مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود کمک زیادی به تبیین و تفسیر این اصلاح یعنی «جهاد تبیین» می‌کند.
کد خبر: ۵۶۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ - 07January 2023

سردار «سلیمانی» قهرمان و الگوی عملی «جهاد تبیین» بودگروه استان‌های دفاع‌پرس - سردار «سعید کوشکی جهرمی» مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس ‌فارس؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون در منویات و رهنمودهای خود مکرراً به مصادیق و مفاهیم مرتبط با جهاد تبیین نه تنها اشاره فرموده‌اند بلکه در تریبون‌هایی چون نماز جمعه یا در دیدارهای خود به ویژه با مسئولان کشوری و لشکری به شرح مفهوم این اصطلاح پرداخته‌اند.

‌راهکارهایی که ایشان از ابتدا در خصوص مواجهه با تهاجم فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی دشمن ارائه می‌کردند همان مصادیقی است که بعدتر تحت عنوان جهاد تبیین در برابر جنگ نرم، جنگ ترکیبی، جنگ روایتها، جنگ شناختی و جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن به خصوص در سه جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی بیان شد.

به عقیده وی دشمن مستکبر با حسابگری خاص خود وقتی در پایان دفاع مقدس متوجه شد که با حمله نظامی نمی‌تواند بر ما غلبه کند نبرد نرم با نرم‌افزارهای ذهنی را جایگزین جنگ سخت‌افزاری با جنگ‌افزارهای نظامی کرد و گوشی موبایل و موس کامپیوتر، جانشین موشک و فشنگ شد.

جبهه، میدان و ابزارهای این جهاد نیز در سخنرانیهای مختلف توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین شد و جدال همیشگی حق با باطل، جبهه مقاومت در برابر استکبار، اسلام مقابل کفر و روایت راست در برابر دروغ به عنوان دو سوی جبهه این نبرد قلمداد شد.

اصلا جهاد تبیین به چه معنا است؟

تبیین به معنای بیان حقیقت و روشن کردن و تاباندن نور حقیقت بر تاریکی و در یک کلام به معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است و اولین ویژگی تبیین‌گران نیز این است که عاری از بی‌دانشی و کج‌فهمی بوده و نسبت به شایعات، ابهامات و شبهات اثرپذیر نباشند.

در یک کلام جهاد تبیین مترادف با پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست حقایق و وقایع است و از این روی تبیین با توجیه متفاوت بوده و توجیه و مصادره به مطلوب یک مساله و پوشاندن ضعفهای آن و سفیدنمایی مفرط، خلاف تبیین است اما سیاه‌نمایی افراطی و اغراق بیش از اندازه در مورد ایرادات نیز فرد را از تبیین دور می‌کند.

جهاد تبیین همانگونه که از لفظ جهاد مشخص است جهادی یعنی همراه با جهد و تلاش و مشقت بوده و حرکتی انقلابی و فارغ از سیاست‌زدگی و محافظه‌کاری است و همچون دیگر مفاهیم، آفاتی نیز دارد که عافیت‌طلبی، ملاحظه کاری، محافظه کاری، مسامحه و چشم‌پوشی از حقایق، سکوت و تعارف و رودربایسی در هنگام بروز فتنه‌ها از جمله آفات این فریضه مهم است و بنا بر این در جهاد تبیین باید ملاحظات، ترس و رودربایستی را کنار گذاشت.

آنچه در جهاد تبیین مدنظر است روشنگری و زدودن زنگار فراموشی و غبار تحریف، انحراف، بدفهمی و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و اسلام است و یکی از مواضع جهاد تبیین نیز موقعی است که با تحلیل‌های نادرست و آمیخته با غرض و غلط از  وقایع و رویدادهایی چون انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و حوادث تاریخی مواجه هستیم.

یکی دیگر از مواضعی که به سبب اهمیتش به شدت به جهاد تبیین نیاز دارد تاریخ جنگ تحمیلی است و روایت صحیح از حماسه قهرمانان دینی میهنی ما در هشت سال دفاع مقدس یکی از مصادیق مهم جهاد تبیین است که علاوه بر اینکه می‌تواند باعث انتقال ارزشهای دفاع مقدس از جمله ایثار، مدیریت و فرماندهی جهادی، ساده‌زیستی، اخلاص در عمل، پیشتازی در عمل، پاسداشت نماز و احترام به والدین در میان رزمندگان و بسیاری دیگر از خصائل نیک به نسل جدید شود، مانع از انحراف و تحریف در این برش مهم از تاریخ معاصر نیز می‌گردد.

امیدآفرینی، نشان دادن راه پیشرفت و تعالی ملت و بیان دستاوردهای نظام و انقلاب به ویژه در حوزه فناوری، علم و دانش، نانو تکنولوژی، پزشکی و صنعتی و نظامی نمود دیگری از جهاد تبیین است که دقیقا باعث خنثی‌سازی ترکشهای سهمگین و کشنده دشمن مانند رواج نومیدی، القا ناکارآمدی و مایوس کردن مردم از آینده می‌شود.

عمل به بیانیه گام دوم انقلاب که در سال 97 و در چهلمین سالگرد انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب در قالب بیانیه‌ای مفصل بیان شد دیگر مصداق عملی جهاد تبیین است که باید سرلوحه کار جوانان، مدیران و آحاد ملت قرار بگیرد و به عبارتی جهاد تبیین رمز عملیات جوانان نسل پنجم در گام دوم انقلاب است.

آشنا کردن نسل جدید با معارف اسلامی و انقلابی و تاریخ حماسه دفاع مقدس با هدف زدودن غبار فراموشی و غفلت از آن نیز دیگر اقدام جهادی است که با هدف تبیین این مفاهیم به نسل‌های مختلف صورت می‌گیرد و از این حیث موزه‌های دفاع مقدس، آموزه‌های دینی، سیره شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس و دیگر از راویان حقیقت و هنرمندان و افراد اثرگذار هرکدام مامن و منبعی برای این امر است.

بزک کردن طاغوت، عوض کردن جای شهید و جلاد، تلاش برای تقدس زدایی از دفاع مقدس ما و جنگی که به ناحق به ما تحمیل شد و تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایق جنگ تحمیلی و انقلاب و وقایع این چند سده از جمله تحریفات دشمن است که حضور موثر جهادگران تببین گر را می طلبد.

آشنا کردن مردم به ویژه جوانان با مفهوم مقاومت و نفوذ در عمق استراتژیک دشمن و تلاش جهت تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای در تمام ابعاد آن و ساختن جبهه‌ای فراگیر جهت حفاظت از اسلام نیز یکی دیگر از ضروریات جهاد تبیین است که در این وادی سردار سلیمانی نمونه‌ای عملی و عینی از بصیرت، اقتدار و مقاومت در برابر جبهه استکبار و ارتجاع بود و توانست در برابر پیوند شوم دشمن تکفیری با مستکبرین جهانی علیه ایران و اسلام بایستد و با گسترش نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، از امنیت جامعه، مردم و مرزهای ایران اسلامی و سرحدات جبهه مقاومت دفاع کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار