مشاور وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه «نورهدی، نور حسین (ع) است و بس»؛

نقاشی‌های قدیریان رفرنس‌ نقاشی معاصر و انقلاب اسلامی اسلامی است

نیرومند به احیای نگارگری ایرانی در آثار قدیریان اشاره کرد و گفت: آثار حمیدرضا قدیریان ازجمله‌ی رفرنس‌های نقاشی معاصر و انقلاب اسلامی اسلامی است.
کد خبر: ۵۶۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸ - 06January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدحسین نیرومند» گرافیست و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش نمایشگاه نقاشی و شش مجسمه‌برنزی عبدالحمید قدیریان «نورهدی، نور حسین (ع) است و بس» که عصر امروز جمعه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد به ذکر خاطره‌ای پرداخت و اظهار داشت: مرحوم کیومرث صابری (گل‌آقا) سالانه در دفتر نشریه جلساتی را با حضور اهالی طنز و کاریکاتور برگزار می‌کرد و آدم‌های زیادی صحبت می‌کردند و در جلسه‌یی یکی از حضار برخلاف رویه‌ی معمول وقتی پُشت میکروفن رفت، گفت «قصد تصدیع ندارم» که بسیار مورد تشویق قرار گرفت، لذا من امروز تصدیع نمی‌کنم. 

نقاشی‌های قدیریان رفرنس‌ نقاشی معاصر و انقلاب اسلامی اسلامی استوی در تشریح آشنایی خود با عبدالحمید قدیریان به سال ۱۳۶۲ رجوع کرد و با بیان اینکه من در آن سال‌ها در دانشگاه هنرهای زیبا درس می‌خواندم، افزود: در طبقه سوم دانشگاه یک پیرمردی که مدل امروز آقای استاد قدیریان بود مشغول طراحی بود؛ یک روز شخصی تابلوی زیبایی از این پیرمرد نقاشی کرده بود که با آنکه نمی‌دانستم کیست، من شیفته آن هنرمند شدم. مدتی زمان گذشت و متوجه شدم نقاش آن تابلو  عبدالحمید قدیران بوده است. 

بیشتر بخوانید؛

نمایشگاه «نورهدی، نور حسین (ع) است و بس» گشایش یافت

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه پیشنه آشنایی بنده با قدیریان به قبل از سال ۶۳ مربوط می‌شود، گفت: بنده بخاطر فعالیت‌های هنری در جبهه که تصاویری را که از حوزه هنری و هنرمندان جریان انقلاب دریافت می‌کردیم را در تابلوهایی برای جبهه تکثیر می‌کردیم با آثار قدیریان آشنا بودم و مدتی بعد که به حوزه هنری آمدم و مجموعه آثار آقای قدیانی را دیدیم که خیلی لذت بردیم و متوجه شدم آثار ایشان متفاوت است.

نقاشی‌های قدیریان رفرنس‌ نقاشی معاصر و انقلاب اسلامی اسلامی است

نیرومند با بیان اینکه سال‌ها موضوع گفت‌وگوهای ما با محوریت نگارگری ایران بود و اینکه اگر نگارگری ایران قرار بود تداوم منطقی داشته باشد چه اتفاقی را رقم خواهد زد، گفت: نگارگری ایرانی موضوع مهمی است که تا قرن ۱۰ و ۱۱ تکامل می‌یابد و پس از این ایام نزول پیدا می‌کند و بخشی از آثار قدیریان که همراه با نگارگری است در جهت احیای نگارگری است.

این گرافیست پیشکسوت به نقش مرحوم حبیب‌الله صادقی و استاد کاظم چلیپا در هنر انقلاب پرداخت و با بیان اینکه هنرمندان بسیاری در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به نقاشی انقلاب و مفاهیم برگرفته از آن پرداختن و تلاش کردند نقاشی به‌عنوان یکی از هنرهای انقلاب اسلامی تلقی شود اما مداومت نداشتند، افزود: فکر می‌کنم قدیریان از آن دسته هنرمندانی است که بیش از دیگران در این عرصه تلاش کرد درحالی که بسیاری از هنرمندانی که در این جریان هنری فعالیت کردند مسیرشان را تغییر دادند لذا اگر روزگاری قرار باشد هنر انقلاب تحلیل شود حتما باید به آثار عبدالحمید قدیریان رجوع کرد چراکه آثار ایشان ازجمله‌ی رفرنس‌های نقاشی معاصر و انقلاب اسلامی اسلامی است.

براساس این خبر؛ آثار ارائه شده قدیریان در این نمایشگاه از شنبه ۱۷ دی‌ماه تا ۷ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران به نشانی تهران، انتهای پاسداران‌شمالی، فرهنگسرای نیاوران در معرض نمایش خواهند بود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها