سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های به مجلس بازگشت

طحان‌نظیف گفت: لایحه الحاق ایران به سازمان شانگهای ایرادات و ابهاماتی داشت که برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
کد خبر: ۵۶۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ - 07January 2023

شورای نگهبانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه ۱۷ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه، گزارشی از ۱۱ طرح و لایحه ارسال شده از مجلس شورای اسلامی و هفت اساسنامه ارسال شده از دولت، به شورای نگهبان را ارائه داد.

طحان نظیف با اشاره به بررسی لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی از پرداخت مالیات اظهار داشت: این لایحه در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع مقدس اسلام و قانون اساسی شناخته نشد و تأیید شد.

وی بیان کرد: مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های بسیار مفصل بود که در شورای نگهبان بررسی شد. این لایحه ایرادات و ابهاماتی داشت که به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح، ارسال شد. البته اغلب این موارد ایرادات شکلی است و گویا در یکی از کمیسیون‌های مجلس در حال اصلاح است.

طحان نظیف در ادامه به بیان ایرادات و ابهامات طرح بانک مرکزی پرداخت و گفت: طرح بانک مرکزی که اخیرا در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، به دلیل حجم بالای آن، حدود ۱۷ جلسه از شورای نگهبان را به خود اختصاص داد و به دلیل محدودیت ده روزه‌ای که شورای نگهبان برای بررسی طرح‌ها دارد، به ناچار در سه نوبت صبح و ظهر و شب به بررسی این طرح پرداختیم و سعی کردیم نظرات کارشناسان مختلف را در این حوزه بشنویم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به بیان عمده ابهامات و مغایرت‌های شرعی و قانونی که در این طرح وجود دارد پرداخته و اظهار کرد: اختیارات موسعی در این طرح به ارکان بانک مرکزی برای قاعده گذاری در حوزه پولی و بانکی داده شده بود که برخی از آن‌ها مغایر با اصل ۸۵ و ۱۳۸ بود.

طحان نظیف در ادامه گفت: مرجع حل اختلافی که در این طرح پیش بینی شده بود به دلیل تداخل با وظایف قوه قضاییه، مغایر قانون اساسی شناخته شد.

وی افزود: در بعضی از موارد، مجازات‌های نامتناسبی برای تخلفات پیش‌بینی شده بود که می‌توانست حقوق مردم را تضییع کند. همچنین در برخی از موارد نیز بدون تامین بار مالی، هزینه‌هایی را بر دولت تحمیل کرده بود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: در نهایت، ابهامات گسترده‌ای در متن طرح مذکور وجود داشت و بسیاری از اصطلاحات وارده در این طرح، تخصصی بود که باید برای مجریان آن، تعریف و تبیین قانونی شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: هنوز چیزی در این باره در مجلس تصویب نشده بنابراین اگر چیزی تصویب و برای ما ارسال شد اعلام نظر خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه طرح شفافیت قوا به کجا رسید؟ گفت: این طرح الان در اختیار مجلس شورای اسلامی است و باید منتظر نظر مجلس شورای اسلامی باشیم.

طحان نظیف گفت: در مصوباتی که مفصل است، ممکن است ایرادات و ابهامات شورای نگهبان هم بیشتر باشد، اما قطعاً همین موارد قابلیت اصلاح شدن دارد. قانون باید خالی از ابهام و ایراد باشد.

وی درباره ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و عدم اعلام وصول آن در صحن علنی، بیان کرد: لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه مهم است و ما هم اهتمام ویژه‌ای باید در بررسی این دو لایحه داشته باشیم و شورای نگهبان هر کدام از لوایح را زودتر دریافت کند، بررسی می‌کند. قانون اساسی پیش‌بینی نکرده است که کدام یک زودتر در مجلس بررسی شود.

وی از وجود ابهام در طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی خبر داد که برای رفع آن به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل نیز گفت: این طرح دو ایراد و چند ابهام دارد که برای رفع آن به مجلس بازگشت.

طحان نظیف درباره الزامات بودجه سال آینده نیز گفت: بودجه باید چارچوب خود را داشته باشد و ریزدرآمد‌ها و هزینه‌های دولت را دربرداشته باشد تا شفاف و نظارت پذیر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه گانه و پیشنهاد مجلس برای اجرای داوطلبانه آن گفت: ظاهرا کاری که مجلس درصدد انجام آن است، داوطلبانه است؛ شورای نگهبان سال‌هاست که داوطلبانه مشروح مذاکرات خود را منتشر می‌کند و حتی همه طرح‌ها و لوایح مصوب از ابتدای انقلاب و مشروح مذاکرات خود را در سامانه جامع خود منتشر می‌کند و حتی به تازگی استدلال‌های شورای نگهبان نیز در این سامانه به اطلاع مردم می‌رسد. اگر جایی از قانون تکلیفی برای ما ایجاد کند، تابع قانون هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص را به عنوان شورای نگهبان دوم تعبیر کردند و جایگاه این هیات کجاست؟ گفت: بار‌ها صحبت کردم و ممکن در کیفیت رسیدگی این هیات نکاتی باشد، ولی جایگاه این هیات، قانونی است و باید توجه کنیم براساس قانون اساسی وقتی سیاست کلی از طرف رهبری ابلاغ می‌شود باید مبنای عمل قرار گیرد. هر نهادی صلاحیت خود را دارد و شورای نگهبان مصوبات را از نظر قانون اساسی و شرع بررسی می‌کند و این هیات مصوبات را براساس سیاست‌های کلی بررسی می‌کند.

طحان نظیف افزود: شنبده ام که برخی این هیات را شورای نگهبان دوم می‌دانند، ولی هر کدام از نهاد‌ها صلاحیت‌های خود را دارند.

طحان نظیف درباره اقدامات انجام شده برای آشنایی مردم با قانون اساسی گفت: قانون اساسی میثاق ملی است و باید همه مسئولین آن را مطالعه و در ترویج آن تلاش کنند. در ترویج قانون اساسی زحماتی کشیده شده، ولی کافی نیست و شورای نگهبان هم کار‌هایی در این خصوص انجام داده و کارگاه‌هایی برگزار کرده است.

وی درباره اینکه اعضای شورای نگهبان برای گرانی‌های افسارگسیخته چه اقداماتی می‌کنند، گفت: اعضای شورا جزو مردم هستند و دغدغه‌های مردم را مورد توجه قرار می‌دهیم و در چارچوب وظایف قانونی خود با سایر قوا در حل مشکلات کشور همکاری می‌کنیم. من معتقدم حل مشکلات کشور جز از طریق همراهی همه مسئولان حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار