یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

هواپیمای اوکراینی در باند اغتشاشات

بسیاری از کسانی که به جان باختن مسافران ایرانیِ هواپیمای اوکراینی معترض بودند، در اغتشاشات اخیر زمینه‌ساز شهادت ده‌ها تن از نیرو‌های مدافع امنیت و جان باختن تعدادی از شهروندان شدند.
کد خبر: ۵۶۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸ - 08January 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ و در بحبوحه تهاجم موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عین‌الاسد (بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کشور عراق)، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی کشور اوکراین دقایق کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد که بر اثر این حادثه تلخ، تمامی مسافران این هواپیما که اکثر آن‌ها ایرانی بودند، جان باختند.

در پی این اتفاق، شایعاتی مبنی بر شلیک سامانه‌های پدافندی ایران به سوی هواپیمای یادشده منتشر شد و نهایتاً با گذشت سه روز از حادثه، انتشار اطلاعیه‌ای از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح، به شایعات رنگ واقعیت بخشید. در این اطلاعیه عنوان شد که بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته است.

اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی موجب شد که عده‌ای به بهانه اعتراض نسبت به این واقعه، دست به آشوب بزنند و حتی به تصاویر سیدالشهدای جبهه مقاومت، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اهانت کنند!

این در حالی است که انهدام هواپیما‌های مسافربری بر اثر اشتباه، فقط به حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران محمدود نمی‌شود، بلکه طی سال‌های گذشته چهار مورد مشابه در کشور‌های مختلف جهان نیز رخ داده است؛ همچنین علاوه بر این موارد، یک فروند هواپیمای مسافربری در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در صحرای سینا و نیز یک فروند ایرباس ایرانی در سال ۱۹۸۸ میلادی توسط آمریکا در آسمان خلیج فارس به عمد هدف گرفته و منهدم شدند.

در این میان، نحوه عملکرد حکومت‌های مذکور پس از وقوع این حوادث نیز جای تأمل دارد. مثلاً برخی از این کشورها یا اصلاً دخالت خود در چنین حادثه‌ای را نپذیرفتند و سقوط هواپیما را ناشی از نقص فنی و یا عوامل دیگر عنوان کردند و یا پس مدتی طولانی به دخیل بودن خود در حادثه اعتراف کردند؛ برخی دیگر نیز مانند ایالات متحده آمریکا نه‌تنها با عوامل شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی برخورد و آن‌ها را دادگاهی نکردند، بلکه به فرمانده ناو هواپیمابر «وینسنس» که چنین اقدامی را مرتکب شد، مدال هم اعطا کردند! این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین مدت پس از حصول گزارش‌های مربوطه و جمع‌بندی آن‌ها، ضمن عذرخواهی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی، دلیل وقوع این رخداد را اعلام و عوامل دخیل در آن را دادگاهی و محاکمه کرد.

بیشتر بخوانید؛
سردار حاجی‌زاده: کاش می‌مُردم و شاهد حادثه سرنگونی هواپیما نبودم
رابطه انهدام هواپیمای ایرانی و سقوط هواپیمای اوکراینی

علی‌ایحال، از سال ۱۳۹۸ که آن حادثه اسفناک رخ داد تا به امروز، مزدوران رسانه‌ای دشمن مأموریت یافته‌اند که با این دستاویز، نظام اسلامی و توان دفاعی نیرو‌های مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران را زیر سوال ببرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص این رخداد تلخ فرموده‌اند: «... همان اندازه‌ای که ما از این حادثه‌ی سقوط هواپیما غصّه خوردیم و غم بر دل ما فرود آمد، دشمن ما از این حادثه به همان اندازه خوشحال شد؛ دشمن ما خوشحال شد؛ به خیال اینکه یک مستمسکی به دست آورده است که بتواند سپاه را زیر سؤال ببرد، نیرو‌های مسلّح را زیر سؤال ببرد، نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد.»

در کنار مأموریت روزانه‌ی تعریف شده برای معاندان آلبانی‌نشین و متحدان عبری-عربی آن‌ها در خصوص موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی، ابهامات موجود در زمینه چرایی بروز این واقعه نیز به دستاویزی برای مقابله عناصر ضد انقلاب و دشمنان خارجی با نظام اسلامی تبدیل شده است.

به‌عنوان مثال، حامد اسماعیلیون که در حادثه سقوط این هواپیما دو تن از عزیزان خود را از دست داده است، در پی این رخداد تلخ به همراهی با عناصر ضد انقلاب پرداخت و حتی در اغتشاشات اخیر با گروهک تروریستی منافقین همراه شد تا بتواند به زعم خود از نظام انتقام بگیرد. او و بسیاری از کسانی که به وقوع این اتفاق و جان باختن مسافران ایرانی هواپیمای اوکراینی معترض بودند، در اغتشاشات اخیر زمینه‌ساز شهادت ده‌ها تن از نیرو‌های مدافع امنیت و جان باختن تعدادی از شهروندان شدند؛ این در حالی است که این طیف، نسبت به پرونده‌های قضایی متعددی در کشور که منجر به صدور حکم اعدام برای قاتلان، متعرضان به نوامیس، محاربان و تروریست‌ها شده است، همواره در نقش مدافع چنین افرادی ظاهر شده و شعار «نه به اعدام» سر داده‌اند و از لزوم «بخشش و گذشت» سخن گفته‌اند!

درخصوص چرایی وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی، در فضای رسانه‌ای از نفوذ امنیتی، جنگ الکترونیک و هک سایبری به‌عنوان دلایل احتمالی شلیک اشتباه پدافند هوایی سپاه به هواپیمای اوکراینی یاد می‌شود؛ اما در توضیحات مندرج در اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و مسئولان ذی‌ربط تاکنون هیچ‌یک از این موارد به‌عنوان عامل اصلی حادثه، ذکر نشده‌اند.

با توجه به مواردی که بیان شد، روشن شدن زوایای مختلف این اتفاق و شفاف‌سازی درباره آن می‌تواند هرگونه راه سوءاستفاده دشمن را سد کند؛ لذا ضروری است که مسئولان امر در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار