عملیات احیا با حمایت «صندوق کودک و نوجوان»/ بودجه سینمای کودک افزایش می‌یابد

نشست‌ هم‌اندیشی «سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» برای تبادل‌نظر دبیر این رویداد با اهالی سینما درباره راهکارهای احیای سینمای کودک و تشریح برنامه‌های جشنواره برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ - 07January 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دومین نشست هم‌اندیشی «سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» با حضور سیدمهدی جوادی مدیر عامل فارابی و دبیر جشنواره سی و پنجم و جمعی از اهالی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

سیدمهدی جوادی در ابتدای این نشست، با قدردانی از حضور اهالی سینمای کودک، گفت: پیش از این در تیرماه نخستین نشست هم‌اندیشی جشنواره با سینماگران حوزه کودکان و نوجوانان را با هدف مشخص کردن شیوه برگزاری جشنواره و راهکارهای احیای مجدد سینمای حوزه کودک برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم این جلسات هم‌اندیشی را برای تشریح تصمیمات اتخاذ شده و مشارکت بیشتر دوستان در جمع‌های محدودتری ادامه دهیم.

عملیات احیا با حمایت «صندوق کودک و نوجوان»/ بودجه سینمای کودک افزایش می‌یابد

دبیر جشنواره سی و پنجم توضیح داد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با این نیت است تا نظرات اهالی فعال در حوزه سینما را بشنویم و دوست داریم از نظرات و پیشنهادات شما در این حوزه استفاده کنیم. دوسالانه شدن جشنواره از جمله نکاتی بود که تاکیدات بسیاری بر آن وجود داشت اما پس از جلسات هم‌اندیشی و مطالعاتی که در این حوزه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که دوسالانه شدن جشنواره کودک و نوجوان به احیای این حوزه کمک نخواهد کرد و ممکن است اندک چراغی که در سینمای کودک روشن مانده است، بی‌فروغ‌تر شود و رو به خاموشی برود.

وی ادامه داد: در نهایت پس از مشورت با همکاران به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند قبلی جشنواره نیز کمکی به احیای سینمای کودکان و نوجوان نخواهد کرد و در نتیجه ما به بازبینی سازوکارهای جشنواره پرداختیم و این روند را در خدمت تولید آثار فاخر برای کودکان قرار دادیم. همین مساله موجب شد که در حوزه تولیدات، امسال با یک ملاحظه‌ای در انتخاب آثار حوزه کودک ورود کنیم تا بتوانیم به احیای مجدد سینمای کودک و نوجوان کمک کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان و سازوکارهای حمایتی آن تاکید کرد: کارکرد این صندوق موجب می‌شود که بودجه سینمای کودک و نوجوان افزایش پیدا کند. در واقع صندوق این کمک را خواهد کرد که ما مشارکت‌کنندگان و همیارانی را در این حوزه پیدا کنیم که این افراد در حوزه سینمای کودک و نوجوان به طور مشارکتی در کنار بنیاد سینمایی فارابی به سرمایه‌گذاری پرداخته و مکانیزم صندوق بر مبنای حمایت از سینمای کودک و نوجوان مبدل شود. این مساله می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری در حوزه کودک را سه تا چهار برابر کند که دستاورد قابل قبولی است.

دبیر «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» عنوان کرد: یکی از تاکیدات دیگری که ما بر احیای سینمای کودک و نوجوان داریم این است که صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، تولیدات در این حوزه را از جنس فنی، مضمونی، ساختاری و اقتصادی از یکدیگر متمایز می‌کند تا همه آثار در یک استانداردی با یکدیگر مقایسه شوند که موجب حرفه‌ای‌تر شدن حوزه سینمای کودک می‌شود چراکه همیشه حمایت جدی از سینمای کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر مستقل و جدی اتفاق نمی‌افتاد و امیدواریم که این اقدام بتواند تسهیلگری خوبی را در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: برنامه ما بر این است که ۲۷ دی ماه فراخوان جشنواره و صندوق را اعلام کنیم و در اردیبهشت ماه آثار نهایی برای حمایت صندوق از آنان چه از حیث نگارش فیلمنامه و چه از حیث تولید و اکران اعلام می‌شوند و جشنواره هم طبق برنامه سالانه خود در مهرماه برگزار می‌شود که در اختتامیه جشنواره فراخوان صندوق برای سال آینده را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم جشنواره به صورت سالانه کار خود را به پیش ببرد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح روند انتخاب شهر میزبان جشنواره تاکید کرد: یکی از مواردی که در این دوره به صورت جدی آن را پیگیری کردیم، این بود که شهر میزبان نیز آورده مشخصی برای جشنواره و سینمای کودک داشته باشد و با رایزنی‌های بسیاری که انجام دادیم درنهایت شهردار اصفهان تمامی شروط ما را در این زمینه پذیرفت؛ در عین اینکه خود ما نیز دوست داشتیم، اصفهان به عنوان شهر میزبان جشنواره انتخاب شود. این نکته مهم است که اگر بنا را بر تغییر سازوکارها قرار نمی‌دادیم و این مکانیزم را نمی‌پذیرفتیم، بودجه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گرفت، یک چهارم بودجه فعلی بود.

عملیات احیا با حمایت «صندوق کودک و نوجوان»/ بودجه سینمای کودک افزایش می‌یابد

دبیر «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در پایان تاکید کرد: سینمای کودک تنها راهی است که بدون دردسر می‌توانیم از این راه در حوزه بین الملل حاضر شویم، بنابراین باید از این امکان استفاده خوبی داشته باشیم. در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلفی چون تمایز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دوره‌های گذشته، راه‌اندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، چالش‌های موجود در حوزه سینمای کودک و راهکارهای برای احیای آن بحث و تبادل نظر شد.

مسعود احمدیان قائم مقام جشنواره، احسان هوشیارگر رئیس کمیته ارتباطات، اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره، فاطمه آذری مدیر روابط عمومی جشنواره و سینماگرانی نظیر وحید نیکخواه‌آزاد، مهدی احمدی، رهبر قنبری، مهین جواهریان، عباس مرادیان، هادی انباردار، میثم معراجی، بهروز نشان، صالح دلدم، بابک نبی زاده، بیژن شیرمرز و ابراهیم ایرج زاد از جمله حاضران در این نشست بودند. نشست‌های هم‌اندیشی «سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به منظور تبادل‌نظر دبیر این رویداد با اهالی سینما در زمینه راهکارهای احیای سینمای کودک و تشریح برنامه‌های جشنواره تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار