کوی جهاد و مقاومت/ در همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد؛

حجت‌الاسلام غلامی: لزوم راه‌اندازی دیپلماسی فضای مجازی در وزارت امور خارجه/ فضای مجازی در آینده معادلات را تغییر خواهد داد

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صدرا با تاکید بر موضوع دیپلماسی در فضای مجازی گفت: امروز باید دیپلماسی فضای مجازی در وزارت امور خارجه ره‌اندازی، مدیریت و تقویت شود.
کد خبر: ۵۶۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ - 08January 2023

حجت‌الاسلام غلامی: لزوم راه‌اندازی دیپلماسی فضای مجازی در وزارت امور خارجه/ فضای مجازی در آینده معادلات را تغییر خواهد دادبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‎‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا غلامی» رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صدرا صبح امروز (یکشنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در سخنانی به موضوع حکمرانی در فضای مجازی از منظر حضرت امام خامنه‌ای پرداخت و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه واقع‌بینانه و آینده‌نگرانه به فضای دارند. نباید فضای مجازی را در امتداد رسانه دانست؛ رسانه فضایی است که یک سویه دارد، این در حالی است که فضای مجازی دوگانه است. فضای مجازی در قامت یک تمدن جدید بشری است که مناسبات و معادلات فردی را در هم‌ می‌ریزند و معادلات جدیدی را حاکم‌ می‌کند. 

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صدرا گفت: امروز فضای مجازی زندگی مردم، حکمرانی و کنشگری دولت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و در آینده نقش دولت‌ها به حداقل می‌رسد و فضای مجازی معادلات را تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به فضای مجازی تهدید آمیز نیست، گفت: در حکمرانی نظام اسلامی فرصت‌ها را باید بر تهدیدها غلبه دهیم و اگر بتوانیم شرکت‌های تولید محتوا فضای مجازی را‌ گسترش دهیم قطعا بر تهدیدات فائق خواهیم آمد.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات که به‌عنوان یک اولویت است در جهت رویکرد جزیره‌ای به فضای مجازی نبوده و به‌دنبال اینترنت سالم کم هزینه‌تر و با سرعت بیشتر به مردم ارائه دهیم؛ همچنین دروازه روی اینترنت جهانی بسته نخواهد شد، بلکه شبکه ملی اطلاعات مزیت‌های مختلفی در اختیار ما قرار خواهد داد.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صدرا با بیان اینکه با یک فضای آلوده در فضای مجازی روبرو هستیم، گفت: دشمن تلاش دارد در حوزه‌های مختلف نتوانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی را در فضای مجازی ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه شبکه‌ ملی اطلاعات می‌تواند ما را در برابر حوادث و رخدادهای مصون بدارد، افزود: تا زمانی‌که دشمن از طریق فضای مجازی بتواند به ما ضربه بزند و نفوذ انجام دهد هیچ‌گاه اینترنت را بر روی ما نخواهند بست، اما اگر از طریق اینترنت و فضای مجازی دشمن را مورد هدف قرار دهیم قطعا ما را تحریم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات فرصتی در جهت مقابله با تهدیدات دشمن در حوزه اینترنت است، اظهار داشت: رسیدن به دولت الکترونیک بسیار مهم است و این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در این حوزه اقداماتی انجام شده است، اما به اهدافی که ترسیم شده است، نرسیده‌ایم.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صدرا با بیان اینکه امروز بخش اعظمی از شبکه‌ ملی اطلاعات توسط جوانان ایرانی راه‌اندازی شده است و این باعث جلوگیری از نفوذ دشمن‌ می‌شود، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات در فضای مجازی را اختیار دارند باعث سلطه بر این فضا شدند و این موضوع را رسانه‌های معاند عنوان کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز استکبار جهانی با سلطه بر فضای مجازی حقوق ملت‌ها و عدالت را نادیده می‌گیرد، تاکید کرد: برای شکست این سلطه نیازمند سرمایه‌گذاری و کارهای مبتکرانه و خلاقه هستیم.

وی با تاکید بر موضوع دیپلماسی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه وزارت امور خارجه بخشی برای دیپلماسی در فضای مجازی برای دفاع از حقوق ملت‌های نداریم و در این زمینه کم‌کاری زیادی داریم و باید دیپلماسی فضای مجازی را ره‌اندازی، مدیریت و تقویت شود.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: اگر بتوانیم در این بخش به‌خوبی عمل کنیم می‌توانیم با اقداماتی با سرورها که حقوق ما را نادیده می‌گیرند مقابله کنیم؛ همچنین باید در فضای مجازی از ظرفیت‌های مردمی بهره‌گیری کرد و این مورد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای انقلاب فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از روز شنبه ۱۷ دی با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرده که تا بیست و یکم دی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار