معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

کاهش آمار زندانیان زن/ کنگره «بانوان تاثیرگذار» در روزهای آینده برگزار می‌شود

خزعلی گفت: طی یک سال گذشته سه بار از زندان‌های کشور بازدید و موارد را منتقل کردم، طبق اخبار سطح آمار زندانیان زن کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۶۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ - 11January 2023

کاهش آمار زندانیان زن/ کنگره «بانوان تاثیرگذار» در روزهای آینده برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با بانوان اظهار داشت: ایشان تاکید بسیاری بر دفاع از حقوق زنان داشتند و خواستار مشارکت گسترده بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و ... شدند.

خزعلی افزود: معاونت امور زنان ریاست جمهوری همواره حامی حضور زنان جامعه ایرانی در عرصه‌های مختلف کشور است که نمونه آن حضور بانوان در جایگاه های مدیریتی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: هیچ منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد و دولت سیزدهم هم در تلاش است در تمام شوراها زنانی را منصوب کند تا از نظرات و راهکارهای آنان بهره بگیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: امروزه با استناد به آمار رسمی از پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف، رشد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است، به طوری که وضعیت سواد قبل از انقلاب 35 درصد بوده که این رقم اکنون به بیش از 95 درصد رسیده است. جذب اعضای هیات علمی از 2 درصد به 30 تا 35 درصد رسیده و همچنین سازمان‌های مردم نهاد نیز رشد چشمگیری داشتند.

وی با اشاره به موضوع جهاد تبیین که اخیرا هم مورد تاکید رهبر انقلاب بود گفت: جهاد تبیین در اولویت زنان است و باید از فرهنگ، حریم و هویت آنان در مقابل هجمه دشمنان حمایت و محافظت کرد.

خزعلی ادامه داد: باتوجه به تبلیغات منفی رسانه‌های معاند، فشار دشمنان با کشته سازی و بازی‌های بین‌ المللی که علیه دختران و زنان ایرانی اجرا شد بهترین راه برای مقابله با آنان هوشیاری، آگاهی و حضور موثر این قشر از جامعه در این عرصه است.

وی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت هفته زن گفت: در این هفته خدمات‌رسانی از جمله بررسی وضعیت کلی سلامت بانوان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم انجام می‌شود.برگزاری مسابقات مختلف در حوزه شهدا، مسابقات ورزشی، کارآفرینی، برگزاری نمایشگاه‌هایی از دستگاه‌های زنان و تاثیرگذاری در این حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

خزعلی افزود: همچنین در این هفته اکران فیلم‌هایی مرتبط با نقش زنان، ارائه تخفیفات در زمینه موزه‌ها و اهدای بسته معیشتی به زنان در مناطق محروم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در همه استان‌ها برای زنان جشن‌های بزرگی برپا می‌شود، افزود: همچنین از زنان کارآفرین و با ایده‌های برتر و فعال در همه استان‌ها از جمله تهران تقدیر و تجلیل می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

وی درخصوص سهم زنان خانه دار در بودجه ۱۴۰۲ گفت: در بحث جمعیت و توانمندی زنان این موضوع مورد توجه قرار گرفته. بیمه زنان خانه دار یکی از مواردی است که سال‌ها است مطرح است اما آن چیزی که مطرح بوده هنوز امکان آن فراهم نشده است، اما امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم این موضوع را محقق کنیم.

خزعلی  تصریح کرد: برای زنان خانه دار روستایی بحث بیمه محقق شده و امیدواریم بتوانیم گسترش دهیم و شامل همه زنان خانه دار شود.طرحی به عنوان خانه مولد داریم که توانمندی‌هایی که یک خانم خانه دار می‌تواند داشته باشد در آنجا دیده شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی درباره موضوع اشتغال بانوان افزود: نرخ اشتغال و فارغ‌التحصیلی و سوادآموزی فاصله زیادی دارد. یکی از مسائلی که در کشور مطرح است، مسئله نفقه است که در کشور بر عهده مرد است؛ در بسیاری از کشورها شاهد هستیم بسیاری از هزینه‌های زندگی بر دوش زنان است و این یکی از عوامل اشتغال زنان محسوب می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: انتظار داریم خانمی که تحصیل کرده و مهارتی را کسب کرده بتواند از مهارت خود استفاده کند و ارتباطی ایجاد شود که هم از مهارت خود استفاده کنند و هم به مسئولیت‌های چندگانه خود بپردازد که در این راستا شناور بودن ساعات شغلی برای بانوان در برنامه هفتم دیده شده است. بسیاری از زنان در روستاها و شهرهای کوچک همراه و شریک در نان آوری هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به برگزاری کنگره زنان تأثیرگذار گفت: این کنگره هفته آینده روز سه‌شنبه ۲۷ دی برگزار خواهد شد.

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره عدالت جنسیتی، اظهار کرد: عدالت جنسیتی یکی از مواردی است که زیرمجموعه عدالت قرار می‌گیرد و معتقدیم عدالت بین اعضای خانواده و کودکان نیز باید فارغ از جنسیت مورد توجه قرار کیرد و در حال تکمیل شاخص‌ها هستیم تا عدالت با توجه به مسئولیت‌های چندگانه بانوان مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اذعان کرد: اصلاح نگاه به بانوان کاری فرهنگی و مردمی است و در فقه، انسانیت، عمل و کارکرد فرقی میان زن و مرد دیده نشده و صرفاً تقسیم وظایف صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد در این مسئله فرهنگی، مردم و مسئولان باید پای کار آیند تا این فرهنگ اسلامی را رواج دهند.

خزعلی بیان کرد: طی یک سال گذشته ۳ بار از زندان‌های کشور بازدید و موارد را منتقل کردم، طبق اخباری که به من رسیده سطح آمار زندانیان زن کاهش یافته است.

وی با اشاره به مسئله مهاجرت گفت: دولت سیزدهم تلاش می‌کند آمار مهاجرت را کاهش دهد. در مسائلی مثل رتبه‌بندی معلمان و توجه به حقوق و مطالبات پرستاران دولت اهتمام جدی دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار