نماینده مجلس در دیدار سفیر عراق در تهران مطرح کرد؛

جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت مناسبات و پیوند‌های سرزمینی با عراق

مالکی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای تقویت مناسبات و تعاملات در راستای افزایش پیوند‌های سرزمینی، فرهنگی، دینی و اجتماعی با همسایه غربی خود را دارد.
کد خبر: ۵۶۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ - 11January 2023

جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت مناسبات و پیوند‌های سرزمینی با عراقبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «نصیر عبدالمحسن عبدالله» سفیر جمهوری عراق در تهران با «فداحسین مالکی» رئیس فراکسیون مرزنشینان و دیگر اعضای این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

مالکی در ابتدای این دیدار، با اشاره به دیرینگی روابط و مشترکات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دو کشور همسایه اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران خواستار عراقی قوی، مستقل، پیشرفته و با ثبات در منطقه است و آمادگی لازم برای تقویت مناسبات و تعاملات در راستای افزایش پیوند‌های سرزمینی، فرهنگی، دینی و اجتماعی با همسایه غربی خود را دارد».

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همکاری‌های دوکشور در امور پارلمانی را پر اهمیت دانست و اظهار داشت: «ارتقاء مناسبات مجالس دوکشور در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی، تعاملات و مراودات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی فیمابین را سرعت خواهد بخشید».

مرز چیلات می‌تواند گذرگاه معتبری برای زائرین عراقی و ایرانی باشد

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره، نیز در این دیدار با بیان اینکه ایجاد تعاملات بازرگانی، تجاری و اقتصادی با همسایه غربی می‌تواند پیشبرد اهداف راهبردی دو کشور را در بر داشته باشد، عنوان کرد: «مرز چیلات، به جهت برخورداری از ظرفیت‌های لازم، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای مرزنشینان و گذرگاه معتبری برای زائرین عراقی و ایرانی باشد».

 وی ضمن ابراز خرسندی از علاقمندی مردم در دو سوی مرز برای توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی، تجاری و فرهنگی افزود: «امیدواریم مجموعه تلاش‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات در سطح مقامات بلندپایه دو کشور منجر به بهره برداری از مرز چیلات گردد».

ضرورت توسعه تعاملات استان‌های مرزنشین ایران و عراق

سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز مشترکات فرهنگی، تاریخی و زبانی ایران و عراق را دلیل برجسته همراهی دو کشور در مبازره با جریان تکفیری، ترویستی داعش دانست و عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران و عراق در جنگ با داعش، دوش به دوش هم شکست داعش را در منطقه رقم زدند».

وی تصریح کرد: «در شرایط کنونی و با تلاش دولت‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت منافع دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین ارتقاء خواهد یافت».

نماینده مردم خرمشهر، تعاملات استان‌های مرز نشین را در این موضوع مهم دانست و تأکید کرد: «راه آهن شلمچه ـ بصره مسیری هموار برای افزایش تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی دو کشور است».

مرز باشماق یک فرصت ویژه در استان کردستان

شیوا قاسمی پور نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز حل و فصل مشکلات مرزی را با ارائه امکانات و ایجاد تسهیلات لازم در دو سوی مرز‌ها میسر دانست. وی مرز باشماق را برای تردد زائران در ایام اربعین حسینی مهم ارزیابی نمود و تأکید کرد: «تسهیلات و امکانات کافی و لازم برای خدمت رسانی به زوار اربعین امام حسین (ع) برای عبور از مرز باشماق فراهم است و نگاه ویژه دولتمردان دو کشور می‌تواند تسهیلات لازم را در این مرز به زوار ارائه نماید».

قاسمی پور ظرفیت اقلیم کردستان در موضوع گردشگری و زیبایی‌های طبیعی شهرستان مریوان کم نظیر توصیف کرد و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز برای تردد از مرز باشماق را منحصر به فرد دانست و افزود: «با افزایش تعاملات فرهنگی دو کشور و ارتقاء مناسبات می‌توان از مرز باشماق به عنوان یک فرصت ویژه در استان کردستان در قبال زوار حسینی نام برد».

وی در همین راستا افزود: «ارتباط ریلی از طریق مرز بین‌المللی باشماق به نام تهران- همدان- سنندج- باشماق در مراودات دو جانبه پر اهمیت است و این محور خط اتصال بندر خشکی و نزدیکترین مرز به بندر لاذقیه در سوریه است».

عبدالله: برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی عراق و ایران بسیار حائز اهمیت است

نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر جمهوری عراق در تهران هم در ادامه این دیدار، با تبریک و تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پیوند خونی دو ملت را رمز وحدت و دلیل نزدیکی و علاقمندی مردم دو کشور به یکدیگر است».

سفیر عراق، ضمن ابراز تشکر از حمایت‌های ایران از دولت و ملت عراق در حوزه‌های گوناگون بیان داشت: «جمهوری عراق در جهت حفظ و تقویت هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد».

وی تصریح کرد «در تلاشیم تا همه موافقت نامه‌ها و تفاهم نامه‌های فیمابین دو کشور در زمینه‌های مختلف اجرایی گردد».

سفیر عراق در این راستا، ضمن تأکید بر تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی، برگزاری کمیسیون مشترک در مسیر همکاری‌های اقتصادی عراق و جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت دانست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها