کوی جهاد و مقاومت/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، روایت‌گر تلاش‌هایی است که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۶۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ - 11January 2023

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: کوچه پس کوچه‌های شهرها به برکت نام شهدا، بوی حماسه و ایثار دارد؛ اما تنها نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدا کافی نیست؛ بلکه افراد زیادی هستند که روزها و شب‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند؛ از چاپ کتاب گرفته تا فعالیت در فضای مجازی و تولید کلیپ، پویانمایی و غیره.

قرار است به یک کوچه بروم؛ اما نه کوچه پس کوچه شهر؛ بلکه یک نمایشگاهی که به کوچه تعبیر شده است، به دلیل این‌که در این کوچه که دوطرف آن غرفه‌ها قرار گرفتند و دستاوردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش گذاشته‌اند، آن را «کوی جهاد و مقاومت» نام‌گذاری کرده‌اند.

ساعت نزدیک ظهر است. از میان مردمی که در هوای زمستانی، در یکی از مناطق سرسبز تهران حضور دارند، گذر می‌کنم و می‌روم تا به محل قرار برسم؛ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همان‌جایی که از چندروز گذشته، میزبان نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت است.

وارد نمایشگاه که می‌شوم، ابتدا به غرفه خودمان می‌رسم؛ یعنی غرفه خبرگزاری دفاع مقدس. پس از توقف کوتاهی در غرفه و مشاهده اطلاعات و آمارهای عملکرد خبرگزاری که به نمایش گذاشته شده است، راهی دیگر غرفه‌ها می‌شوم.

اغلب غرفه‌ها هم همین کار را کرده‌اند؛ یعنی گزارش عملکرد ارائه داده‌ و محصولات تولیدی خود را به نمایش گذاشته‌اند تا بازدیدکنندگان از جمله مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح، در جریان کارهای ادارات‌کل و سازمان‌های وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار گیرند.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه «ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور» در کنار غرفه خبرگزاری دفاع مقدس قرار دارد؛ بنابراین بعد از غرفه خودمان، به این غرفه می‌روم؛ در غرفه ستاد مرکزی راهیان نور کشور کتاب‌ها، کتاب‌چه‌ها و دیگر محصولاتی که این ستاد تولید کرده است قرار دارد. همچنین تصاویری از بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از یادمان‌های راهیان‌نور، دیدار دست‌اندرکاران راهیان‌نور با ایشان، جلسه اعضای شورای سیاست‌گذاری راهیان‌نور با رئیس‌جمهور را می‌بینم که بیان‌گر فعالیت‌های این ستاد هستند.

غرفه‌های بعدی به ترتیب غرفه‌های «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس»، «سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس»، «سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس» و «سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس» هستند. این غرفه‌ها هم هرکدام به‌نحوی دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند. برای نمونه؛ در غرفه سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس که کار آن، جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس و حفظ و نگه‌داری آن‌هاست، نمونه‌ای از دانشنامه‌های دفاع مقدس استان‌ها قرار دارد که در آن اطلاعات جامعی از نقش استان‌ها در دفاع مقدس نظیر یگان‌ها، اقشار مختلف مردم، آمار شهدا و... وجود دارد و همچنین در غرفه‌های دیگر نیز همین‌طور یعنی از آمار و گزارش عملکرد گرفته تا تولیدات صوتی تصویری، نشریات، کتاب‌ها و... قرار دارند.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه «سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای»، از لحاظ محتوایی، غرفه متفاوتی است؛ چراکه در آن اقدامات نوینی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به‌نمایش گذاشته است؛ نمونه یکی از این اقدامات، «متاورس» است؛ در این فناوری، یک محیط مجازی سه‌بعدی همانند دنیای واقعی وجود دارد که مخاطب می‌تواند به‌صورت مجازی در آن راه بروند، کتاب بخواند، فیلم ببیند و... علت این‌که این فناوری را در نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت به نمایش گذاشته‌اند، این است که یکی از یادمان‌های شهدای گمنام به‌صورت مجازی ایجاد شده بود و مخاطب می‌توانست با راه رفتن در آن، با این یادمان شهدا آشنا شده و همچنین فیلم‌هایی را درباره شهدا مشاهده کند.

یکی دیگر از فناوری‌هایی که در غرفه «سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای»، دوربین واقعیت مجازی بود که می‌توان این ظرفیت را از طریق این فناوری ایجاد کرد تا کاربران یادمان‌های شهدا و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را به‌صورت مجازی مشاهده کنند. همچنین از دیگر فناوری‌های ارائه شده در این غرفه، این بود که افراد می‌توانند تلفن همراه خود را به‌سمت یک شیء بگیرند و درباره آن شیء اطلاعات دریافت کنند.

بازدید از نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت را ادامه می‌دهم. غرفه بعدی، غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سیستان و بلوچستان است که از آن بازدید می‌کنم؛ در این غرفه ماکتی از یک اتوبوس قرار دارد؛ اتوبوسی که انگار مثلاً مورد حمله قرار گرفته باشد! بیشتر که دقت می‌کنم، توضیحاتی درباره این ماکت را می‌بینم که در آن نوشته شده است: «شرح وقوع حادثه تروریستی کوه ثارالله» در این حادثه، تروریست‌ها یک خودروی بمب‌گذاری شده را در مسیر اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زاهدان قرار داده بودند که با رسیدن اتوبوس و انفجار این بمب 10 نفر شهید و 17 نفر مجروح می‌شوند.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر، بعد از غرفه استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است؛ نکته قابل توجهی که در این غرفه وجود دارد، پویانمایی‌های معروف این اداره‌کل درباره دفاع مقدس نظیر عملیات‌ها و همچنین معرفی شهداست که به نمایش گذاشته شده است.

غرفه بعدی که وارد آن می‌شوم؛ غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی است. در این غرفه، حال و هوایی دیگر حاکم بوده و دلیل آن هم وجود پرچم متبرک حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است که بازدیدکنندگان یک‌به‌یک صورت خود را بر آن متبرک می‌کنند. همچنین در بالای این پرچم، پرچم چند کشور قرار دارد که نظر من را به خود جلب می‌کند. وقتی از افراد حاضر در غرفه درباره این پرچم‌ها سوال می‌کنم، می‌گویند که این پرچم‌های کشورهای حامی جبهه مقاومت است.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

می‌خواهم از غرفه استان خراسان رضوی خارج شوم که نگاهم به تصویری از پنجره فولاد در داخل غرفه می‌افتد، وقتی هم که از غرفه خارج می‌شوم هم می‌بینم که ماکتی از گنبد و گلدسته طلایی حرم امام رضا (ع) را در ورودی غرفه گذاشته‌اند.

غرفه استان خراسان رضوی را که بازدید می‌کنم، وارد قسمتی از نمایشگاه می‌شوم که شبیه کوچه است، به تعبیری همان «کوی جهاد و مقاومت». در کوی جهاد و مقاومت از غرفه‌های برخی استان‌ها گذری رد می‌شوم؛ در اغلب غرفه‌ها اسناد نقش استان‌ها در دفاع مقدس، تصاویر شهدای شاخص استان‌ها، آمار شهدا، جانبازان، آزادگان و همچنین وسایل یادگاری از شهدا، نظیر لباس، مفاتیح و... به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین هر استانی سعی می‌کند تا با شیرینی‌ها و تنقلات مختص به استان خود، از بازدیدکنندگان پذیرایی کند.

آقا سید مرتضی را از دور می‌بینم؛ شهید سید مرتضی آوینی! ماکت او را در ورودی غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گذاشته‌اند که بسیار طبیعی ساخته شده است. در این غرفه «رادیو سرو» فعالیت می‌کند و صدای آن در همه فضاهای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پخش می‌شود.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان را هم بازدید می‌کنم؛ همان‌طور که انتظار داشتم، در این غرفه تصاویر و پوسترهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش از جمله شهید حسین پورجعفری گذاشته شده است.

همان‌طور که در نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» قدم می‌زنم، غرفه‌ای متفاوت نظر من را به خود جلب می‌کنم، وقتی عنوان آن را می‌خوانم، می‌فهمم که غرفه مربوط به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان است که با ذوق و شوق خاصی طراحی شده است؛ ماکت نمای بیرونی خانه‌ای به سبک خانه‌های مردم استان گیلان که روی آن عکس میرزاکوچک‌خان جنگلی نصب شده، هر بازدیدکننده‌ای ناخوداگاه به این غرفه می‌کشاند. از غرفه‌دار درباره این ماکت سوال می‌کنم؛ او می‌گوید که این ماکت خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی است.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان نیز یکی از زیباترین غرفه‌های کوی جهاد و مقاومت را از لحاظ بصری داشت؛ در غرفه استان لرستان نیز تصاویر شهدا و دفاع مقدس جلوه‌ای زیبا را پدید آورده بودند و همچنین کتاب «بمباران لرستان از نگاه تصاویر» برای بازدید مخاطبان در غرفه قرار داده شده بود که تصاویر دلخراشی از جنایات ارتش بعث عراق را به تصویر می‌کشید.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه بعدی که از آن بازدید کردم، غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین است. در غرفه استان قزوین نیز لباس، کلاه خلبانی و پوتین شهید عباس بابایی و همچنین مفاتیح شهید محمدعلی رجایی قرار داده شده و اولین کتاب بریل حوزه دفاع مقدس در کشور به‌نام استاندار بصره به نمایش گذاشته شده بود.

همان‌طور که در کوی جهاد و مقاومت قدم می‌زنم، تابلویی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌بینم همچون نگینی می‌درخشید. تابلو را مقابل ورودی غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی گذاشته‌اند. وقتی از غرفه‌دار درباره آن سوال می‌کنم، می‌گوید که این تابلو را سنگ‌ریزه‌هایی با رنگ‌های مختلف ساخته‌اند و تصویر سردار دل‌ها را خلق کرده‌اند. او همچنین می‌گوید که نمونه‌های دیگر این تابلو هم با تصاویر شهدای دیگر، در پایان نمایشگاه قرار داده شده است؛ بنابراین برای دیدن این تابلو‌ها از چند غرفه باقی‌مانده عبور می‌کنم؛ اما در میان راه، غرفه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان من را میخ‌کوب می‌کند!

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

تابوت‌هایی را در غرفه پایتخت دفاع مقدس می‌بینم؛ تابوت‌های انتقال پیکرهای مطهر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، از عراق به ایران؛ بنابراین وارد غرفه می‌شوم و از این تابوت‌ها تبرکی می‌گیرم. در غرفه موضوع دیگری نیز نظر من را به خود جلب می‌کند؛ تیربار دوران دفاع مقدس که در منطقه طلائیه تفحص شده است.

صدای ما را از «کوی جهاد و مقاومت» می‌شنوید!

غرفه استان خوزستان آخرین غرفه نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» است؛ البته در پایان نمایشگاه، هنوز دیدنی‌هایی وجود دارد، همان تابلوهای تصاویر شهدا که با سنگریزه خلق شده‌اند را در پایان نمایشگاه قرار داده‌اند؛ تصاویر شهیدان آیت‌الله قاضی طباطبایی، آیت‌الله مدنی، مهدی باکری، جواد فکوری و... که از استان آذربایجان شرقی هستند.

روایت از نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» اگرچه به پایان رسید؛ اما این روایت همه آن‌چه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، نیست؛ بلکه نکات زیادی در غرفه‌های استان‌های مختلف وجود دارد؛ اما در این روایت سعی شد تا به برخی از آن‌ها به‌صورت خلاصه اشاره شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار