کوی جهاد و مقاومت/ در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد؛

دارابی: لزوم راه‌اندازی نهضت روایتگری برای جهاد تبیین/ قهرمانان دفاع مقدس را نباید ماورایی نشان داد

قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه نهضت روایتگری باید راه‌اندازی شود، گفت: ما باید افرادی را در حوزه روایت‌گری تربیت کنیم تا بتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کرده و به جهاد تبیین بپردازد.
کد خبر: ۵۶۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱ - 11January 2023

دارابی: لزوم راه‌اندازی نهضت روایتگری برای جهاد تبیین/ قهرمانان دفاع مقدس را نباید ماورایی نشان دادبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی دارابی» قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (چهارشنبه) در پنجمین روز همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره اینکه «جهاد تبیین» رابطه مستقیمی با جنگ نرم دارد، اظهار داشت: جنگ نرم در برابر جنگ سخت است و مراد از آن هرگونه عملیات روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعه هدف را مورد هدف قرار می‌دهد و بدون درگیری نظامی رقیب را به انفعال و عقب‌نشینی یا شکست وا می‌دارد.

ویژگی مهم و برجسته جنگ نرم

دارابی در ادامه به ویژگی مهم و برجسته جنگ نرم اشاره کرد و افزود: این جنگ هنجارشکنانه است و نافرمانی مدنی را ترویج می‌کند و گروه‌های مرجع را تغییر و تضادهای جدید اجتماعی ایجاد می‌کند. 

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه جنگ نرم، جنگ مغزهاست نه جنگ مرزها، گفت: جنگ نرم اعتماد افکار عمومی به ارگان‌ها و مسئولان حکومت را تخریب می‌کند. این جنگ از ارزش‌ها تقدس‌زدایی می‌کند و در اذهان و افکار عمومی شبهه‌افکنی می‌کند.

اهمیت الگو‌سازی و معرفی قهرمانان دفاع مقدس

وی در ادامه به سایر ویژگی جنگ نرم اشاره کرد و افزود: این جنگ آرام، خزنده، نامحسوس، مسالمت‌آمیز و فاقد خشونت است.

دارابی ابزار جنگ نرم را فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای دانست و خطاب به مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس بیان داشت: شما باید روایت‌ها را قبل از اینکه دشمن روایت کند، روایت کنید و در این زمینه پیشتاز باشید. شما باید گفتمان‌سازی کنید؛ گفتمانی که پاسخگوی سوالات و شبهاتی باشد که دشمنان طرح می‌کنند.

وی در ادامه به الگو‌سازی و معرفی قهرمانان دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در قهرمان سازی‌ها نباید اغراق کنیم؛ چون اولین آسیب این اغراق‌ها یا ماورایی نشان دادن آن‌ها جامعه را از تداوم این قهرمانان محروم می‌سازد.

شبکه‌های مجازی امروزه به ابررسانه تبدیل شده‌اند

دارابی تولید محتوا در فضای مجازی را در شرایط فعلی کشور مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: شبکه‌های مجازی امروزه به ابررسانه تبدیل شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی را باید خوب بشناسیم و برای هر شبکه تولید محتوا کنیم. ما باید سایت راه‌اندازی کنیم، فیلم بسازیم، کلیپ تهیه کنیم و در این شبکه‌ها حضور موثر داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی در ادامه به استفاده از امکانات موجود اشاره کرد و افزود: ما باید امکانات و داشته‌های خود را مدیریت کنیم؛ موزه‌ها امکانات مهمی هستند که باید از این داشته خود به‎‌نحو احسن بهره‌برداری کنیم.

وی در پایان به نسل جدید و نیازهای جدید این نسل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نسل جوان در جهانی متفاوت زندگی می‌کند که مختصات آن فرق می‌کند. ما باید برای هدایت این نسل نهضت روایت‌گری راه‌اندازی کنیم و افرادی را در این حوزه تربیت کنیم تا بتواند با این نسل ارتباط برقرار کرده و به جهاد تبیین بپردازد.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از هفدهم دی تا امروز (بیست و یکم دی) با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها