امروز انجام شد؛

مهمترین خبر مجلس شورای اسلامی؛ تقدیم لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور توسط رئیس جمهور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و یکم دی ماه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
کد خبر: ۵۶۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ - 11January 2023

مهمترین خبر مجلس شورای اسلامی؛ تقدیم لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» با استقبال علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، به همراه میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه و حسینی معاون پارلمانی به منظور ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

صبح امروز پیش از آغاز جلسه علنی نیز مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی روند رسیدگی به لایحه بودجه سال آتی و برنامه هفتم جلسه غیر علنی تشکیل داده بود.

رییس‌جمهور قبل از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سخنانی با بیان این‌که «تلاش می‌کنیم که لایحه بودجه با سیاست‌های اعلامی رهبری با برنامه هفتم توسعه تطابق داشته باشد» سه رویکرد بودجه ۱۴۰۲ را رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی برشمرد و یادآور شد که لایحه بودجه بخش اولش که مربوط به شرکت‌هاست اول آبان تقدیم مجلس شد و آنچه از مسائل مربوط به شرکت‌ها بود که قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی داشته باشد، این بخش در زمان مقرر به مجلس ارسال شد.

رئیسی بعد از بیان توضیحاتش درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲، این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی کرد و گفته می‌شود در نامه رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده، درخواست تمدید برنامه ششم توسعه نیز ارائه شده است.

در ادامه رئیس مجلس ضمن تقدیر از رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس گفت: از امروز کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه سال آتی در مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد و در روز دوم بهمن‌ماه بررسی کلیات بودجه در دستور کار صحن مجلس خواهد بود. از همین‌جا از رئیس جمهور دعوت می‌کنم که روز یکشنبه برای دفاع از کلیات لایحه بودجه به صحن مجلس بیایند.

امروز همچنین کمیسیون‌های صنایع و معادن، اقتصادی، آموزش و تحقیقات، فرهنگی، امور داخلی، بهداشت و درمان، امنیت ملی و سیاست خارجی، عمران، اجتماعی، حقوقی، کشاورزی، برنامه در جلسات فوق العاده جداگانه اعضای خود برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تعیین کردند.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان قانون اساسی و رفع ایرادات وارده از سوی این شورا، طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی را اصلاح کردند.

همچنین صدیف بدری نماینده اردبیل در تذکری ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن با ابراز امیدوای برای اینکه دولت از ظرفیت بانوان در مدیریت کلان کشور استفاده کند، گفت: در شعار‌های تبلیغاتی و سخنرانی‌های متعدد، مسئولان از مقام زن حرف می‌زنند، اما باید در عمل هم پایبند به حرف‌شان باشند پس دولت بیش از گذشته از ظرفیت‌های بانوان در پست‌های مدیریتی کشور استفاده کند.

در تذکری دیگر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی از وجود فاصله زیاد بین درآمد‌های پایدار و هزینه‌های کاملاً ضروری در بودجه ۱۴۰۱ انتقاد کرد و توضیح داد: بر اساس اطلاعات ما از بودجه جاری کشور، حدود هزار همت تعهدات اجتناب ناپذیر در هزینه‌ها است در مقابل نزدیک به ۶۰۰ همت امکان ایجاد درآمد پایدار است؛ لذا کاملاً مشخص است مابه‌التفاوت بین آنچه که درآمد‌های پایدار در بودجه جاری است با هزینه‌های کاملاً ضروری برای پرداخت فاصله زیادی وجود دارد.

محمد باقر قالیباف هم با اعلام پایان جلسه اظهار کرد: با توجه به این‌که باید جلسه کمیسیون‌ها برای انتخاب اعضای تلفیق تشکیل شود، جلسه مجلس شورای اسلامی زودتر به پایان می‌رسد.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار