معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد؛

ضرورت تقویت دیپلماسی علمی کشور/ اثربخشی قدرت نرم دیپلماسی علمی بر افکار عمومی

سردار «مهدی‌نژاد نوری» با اشاره به اثربخشی قدرت نرم دیپلماسی علمی بر افکار عمومی، بر لزوم تقویت دیپلماسی علمی کشور تأکید کرد.
کد خبر: ۵۶۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ - 11January 2023

سردار مهدی‌نژاد نوریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «محمد مهدی‌نژاد نوری» معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در نشست نقش و جایگاه دیپلماسی علم و فناوری در هندسه قدرت جهانی، اظهار داشت: امروز جبهه دشمن در راستای دستیابی به اهدافش در حوزه دیپلماسی علمی برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی عملیاتی می‌کند.

سردار مهدی‌نژاد نوری افزود: بخش دفاعی کشور در حوزه دیپلماسی علمی به دنبال اهدافی چون بازدارندگی، ارتقای امنیت، همگرایی سیاسی، الگوسازی و ایجاد بازار‌های جدید است.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه نسبت به آسیب‌های احتمالی دیپلماسی علمی هشدار داده و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دیپلماسی در حوزه‌های مختلف مهم است؛ اما در دیپلماسی علمی مراقب باشید که فریب نخورید.

وی با تأکید بر اینکه توان علمی ضرورت و مبنای هرگونه تحول و پیشرفت، در کشور است، گفت: کارکرد دیپلماسی علمی این است که برخی از گره‌های علمی ما را باز می‌کند.

سردار مهدی‌نژاد نوری با بیان اینکه دیپلماسی علمی در قالب قدرت نرم افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب ارتقای اعتماد به‌ نفس در میان ملل در حال توسعه می‌شود، افزود: در اخباری که از سوی برخی کشور‌ها مبنی بر درخواست خرید سلاح از ایران می‌شود، پیامی روشن نهفته است که بیانگر پیشرفت نیرو‌های مسلح کشور در ابعاد گوناگون است که این موضوع بر ذهن جامعه مخاطب، اثرگذار است.

وی تصریح کرد: علم دارای ارزش ذاتی است و زیربنای هرگونه پیشرفت و کسب قدرت محسوب می‌شود. از جمله روش‌های مهم دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته با هزینه کمتر و سرعت بیشتر، استفاده از امکانات و قابلیت‌های سایر کشور‌هاست.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: جهان در تب و تاب و مستعد تغییرات عمده به دلایل مختلف سیاسی اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، بی‌عدالتی و توسعه فناوری‌های نوظهور و شالوده‌شکن است.

وی عنوان کرد: با تکیه بر دیپلماسی علمی می‌توان در کسب بازار‌های جدید در کشور‌های هدف، دریافت دانش و فناوری پیشرفته از کشور‌های مشخص با هدف تحکیم روابط سیاسی و تعامل دو جانبه، ارتقای بهره‌وری توسعه و بهره‌برداری از علوم و فناوری‌های پیشرفته اقدام کرد. با توجه به نقش و اهمیت دیپلماسی علمی، اسناد راهبردی این موضوع در سطح کشور و نیرو‌های مسلح تدوین شده و به تصویب رسیده است.

سردار مهدی‌نژاد نوری در پایان گفت: با تقویت دیپلماسی علمی، سرعت پیشرفت علمی کشور و نیرو‌های مسلح افزایش می‌یابد. پیشرفت علمی باعث ارتقای قدرت ملی می‌شود؛ همچنین قدرت ملی فزاینده باعث ایفای نقش بیشتر و مؤثرتر در تعریف و استقرار نظم نوین جهانی می‌شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار