بحران بهداشتی و درمانی در غزه/ استفاده از کمک‌های پزشکی به عنوان سلاح جنگی

رژیم صهیونیستی که نوار غزه را محاصره کرده و هر از گاهی به جنگ نابرابر با آن می‌رود تا به ادعای خود سایه تهدیدات امنیتی را از سر سرزمین‌های اشغالی دور کند در جنایتی خاموش از ورود تجهیزات پزشکی و بهداشتی به این منطقه به عنوان سلاح جنگی برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها استفاده می‌کند.
کد خبر: ۵۶۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۵ - 13January 2023

بحران بهداشتی و درمانی در غزه/ استفاده از کمک‌های پزشکی به عنوان سلاح جنگیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رژیم صهیونیستی که در سال‌های اخیر بار‌ها در برابر گروه‌های مقاومت غزه شکست خورده است و توان لازم برای جلوگیری از قدرت‌یابی آن‌ها را ندارد، به گزینه‌های دیگری متوسل شده تا فلسطینی‌های ساکن این منطقه را تحت فشار قرار دهد. رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۶، با محاصره غزه ارتباط آن با جهان خارج را قطع کرده، اما به این هم راضی نشده و دامنه فشار‌ها علیه این منطقه را به طور مداوم گسترش می‌دهد.

در این رابطه، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در تازه‌ترین گزارشی که از جنایات صهیونیست‌ها منتشر کرده گفت، اکنون ۳۹۴ روز است که رژیم صهیونیستی همچنان بر منع ورود تجهیزات پزشکی و تشخیصی به نوار غزه و ممانعت از دسترسی بیمارستان‌های منطقه به این امکانات اصرار می‌کند؛ امری که باعث به خطر افتادن جان بیماران، افزایش رنج آن‌ها و تضییع ابتدایی‌ترین حقوق تضمین شده آن‌ها برای درمان بر اساس مبانی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو شده است.

اشرف القدره با بیان اینکه صهیونیست‌ها در طول سال‌ها محاصره غزه، با محروم کردن بیماران از دسترسی به دارو و جلوگیری از سفر آن‌ها برای درمان به خارج از این منطقه حقوق طبیعی آن‌ها را سلب کرده، تاکید کرد: جنایات اشغالگران علیه بشریت همچنان ادامه دارد و آن‌ها امروز نیز به شیوه‌ای جدید، از ورود دستگاه‌های مهم و موردنیاز پزشکی و تشخیصی برای مردم غزه جلوگیری می‌کنند.

اسرائیلی‌ها ضمن جلوگیری از ورود دستگاه کاتر مورد نیاز برای درمان بیماران سکته مغزی و جلوگیری از فلج شدن آنها، از ورود چهار دستگاه سیار اشعه ایکس هم ممانعت کرده‌اند. این دستگاه برای تشخیص شکستگی‌ها در داخل اتاق عمل کاربرد دارد. این رویکرد خصمانه جان بیماران مبتلا به تومور، مبتلایان به ناراحتی‌های قلبی، سکته‌های مغزی، شکستگی‌های پیچیده و بیماران مراقبت‌های ویژه را در معرض خطر قرار می‌دهد، آن‌ها به دلیل نبود دستگاه‌های تشخیصی از درمان لازم محروم می‌شوند.

این مقام بهداشتی غزه گفت: «رژیم اسرائیل به عمد این بیماران را در نوار غزه از حقوق درمانی تضمین شده طبق موازین حقوقی بین‌المللی محروم می‌کند، از اینرو، مسئولیت کامل جان بیماران و تأمین نیاز‌های درمانی آن‌ها برعهده صهیونیست‌ها است».

جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی به غزه پس از آن انجام شد که پروند تبادل اسرا بین تل‌آویو و حماس به نتیجه نرسید و صهیونیست‌ها برای اینکه حماس را تحت فشار قرار دهند به این گزینه ضد انسانی روی آوردند. رژیم صهیونیستی سعی دارد با اینگونه اقدامات، مردم غزه را بر علیه حماس بشوراند تا در برابر اشغالگران امتیاز دهد، اما این حربه‎‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است و اتحاد بین مردم و گروه‌های مقاومت روز به روز مستحکم می‌شود.

رژیم صهیونیستی در اوج همه‌گیری ویروس کرونا هم از کمک‌رسانی به مردم غزه ممانعت می‌کرد. دو سال پیش مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در غزه آمار شیوع کرونا در این منطقه را نگران کننده توصیف کرده بود و نسبت به کمبود تجهیزات بهداشتی برای درمان بیماران هشدار داد، اما صهیونیست‌ها با این حال هیچ کمکی به فلسطینی‌ها نکردند.

رژیم صهیونیستی حتی صد‌ها هزار دوز از واکسن‌های مازاد کرونا را که از «شرکت فایز» آمریکا خریداری کرده بود، در دریا ریخت، ولی به فلسطینی‌های غزه تحویل نداد. وضعیت نابسامان بهداشتی و درمانی در غزه تا جایی پیش رفت که سازمان ملل مجبور به واکنش شد و در می ۲۰۲۱، پس از پایان نبرد «سیف القدس» پیش نویس قطعنامه شرایط بهداشتی فلسطین در مجمع جهانی بهداشت را تصویب کرد تا شرایط برای ارسال کمک‌های جهانی به این منطقه هموار شود، اما این تلاش‌ها هم راه به جایی نبرد.

* نابودی بیمارستانها، جنایت همیشگی صهیونیست‌ها

غزه با ۳۶۰ کیلومترمربع و با جمعیت حدود دو میلیون نفری، به عنوان پرتراکم‌ترین نقطه کره زمین شناخته می‌شود و این جمعیت زیاد علاوه بر محاصره اقتصادی که وضعیت معیشتی اسفباری را برای مردم رقم زده است، از همه امکانات بهداشتی و پزشکی هم محروم هستند و این جنایت‌ها در زمره نسل کشی است که صهیونیست‌ها برای فلسطینی‌ها به ارمغان آورده‌اند.

رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته چندین جنگ نابرابر را با گروه‌های مقاومت غزه به راه انداخته است و در همه آن‌ها نیز بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی را مورد هدف قرار داده است.

در جنگ ۵۱ روزه غزه در جولای ۲۰۱۴، جنگنده‌های اسرائیلی بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه را هدف قرار دادند که طی آن تعدادی از کودکان به شهادت رسیدند و گزارش‌هایی منتشر شده بود که به دلیل نبود مراکز درمانی کافی تعدادی از زخمی‌های جنگ در بیمارستان‌های سیار و صحرایی مداوا می‌شدند.

در این جنگ که طولانی‌ترین آن بین دو طرف بود، بر اساس گزارش سازمان ملل تعداد ۱۷ بیمارستان و ۵۶ مرکز بهداشت نابود شدند. همچنین ۴۵ آمبولانس آسیب دیدند و ۵۱۱ نفر از ۲۲۱۷ فلسطینی جان باخته در این حملات هیچ دسترسی به امکانات بهداشت و درمان نداشتند.

در دی‌ماه ۱۳۹۹ هم جنگنده‌های صهیونیستی بیمارستان کودکان غزه را مورد هدف قرار دادند که موجی از واکنش‌های جهانی را به همراه داشت. این جنایت‌ها درحالی است که مقامات تل‌آویو همواره مدعی هستند که فقط زیرساخت‌های نظامی متعلق به حماس و جهاد اسلامی را نابود می‌کنند، ولی بیشتر حملات به مراکزی انجام می‌شود که غیرنظامی هستند. اسرائیل در نبرد سیف‌القدس در می ۲۰۲۱، هم بار‌ها تعدادی از مراکز درمانی غزه را مورد هدف قرار داد که طی آن تعدادی از پزشکان و پرستاران جان خود را از دست دادند.

حمله به بیمارستان‌ها و مدارس بر اساس کنوانسیون وین و حقوق‌بشر ژنو، جنایت جنگی است، اما رژیم صهیونیستی به این توافقات جهانی هیچ اعتقادی ندارد و در هفت دهه گذشته همه نوع جنایت را در حق فلسطینی‌ها مرتکب شده است و قطعنامه‌های سازمان ملل هم نتوانسته این رژیم را به عقب نشینی وادار کند.

بر اساس گزارش آماری که خبرگزاری وفا فلسطینی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده بود، ۳۴ بیمارستان در غزه فعالیت دارند که ۱۴ بیمارستان دولتی، ۱۷ بیمارستان و درمانگاه محلی و ۳ بیمارستان نیز خصوصی محسوب می‌شوند. این تعداد بیمارستان برای مداوای بیماران فلسطینی کافی است، اما در صورتی که جنگی از خارج به آن‌ها تحمیل نشود و تجهیزات بهداشتی و پزشکی هم به موقع و به اندازه نیاز در دسترس آن‌ها قرار گیرد، اما با اقداماتی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و از ورود هر گونه کمکی به این منطقه پرتنش خودداری می‌کند، آمار بیماران روز به روز افزایش می‌یابد.

دو هفته پیش ابراهیم عباس، مدیر اداره رادیولوژی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که روزانه دست کم ۳۵۰ بیمار در غزه به دلیل کارشکنی رژیم صهیونیستی در مقابل ورود وسایل رادیولوژی، دچار مشکل تشخیصی شده و حتی جان آن‌ها را به خطر انداخته است.

غزه برخلاف کرانه باختری که بودجه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی دریافت می‌کرد هیچ گونه کمک مالی از خارج دریافت نمی‌کند و حتی کمک‌های بشردوستانه‌ای که از سوی جامعه جهانی در سال‌های اخیر انجام شده است با کارشکنی تل‌آویو بسیاری از آن‌ها به دست فلسطینی‌ها نرسیده است.

سخنگوی سازمان ملل در مردادماه امسال در گزارشی اعلام کرد که برای تامین آب، غذا و خدمات بهداشتی در غزه به ۵۱۰ میلیون دلار نیاز است، اما تنها ۲۵ درصد این منابع به این منطقه ارسال شده است که رقم ناچیزی به شمار می‌رود.

* صهیونیست‌ها از آب هم دریغ می‌کنند

علاوه بر کمبود امکانات پزشکی، وضعیت بهداشتی در دیگر حوزه‌ها هم چندان تعریفی ندارد و بحران در همه سطوح غزه را فراگرفته است. مردم غزه حتی از آب شرب کافی هم برخوردار نیستند و رژیم صهیونیستی حتی از آب فلسطین‌ها هم دریغ می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۱ سایت میدل ایست آی، گزارشی از وضیت نامناسب آب شرب در غزه ارائه داد که نشان می‌داد یک چهارم بیماری‌های شایع در غزه ناشی از آلودگی آب هستند و ساکنان و کشاورزان برای حفظ سلامت خود از مصرف آب لوله‌کشی یا چاه اجتناب می‌ورزند. بر این اساس، محاصره طولانی مدت باعث آلودگی ۹۷ درصد منابع آبی غزه شده و به خاطر استفاده از این آب تعداد بیماران فلسطینی نیز افزایش یافته است. نهاد پایش حقوق بشر اروپا هم سال گذشته گزارش داد که ۱۲ درصد مرگ‌ومیر کودکان و اطفال غزه در اثر بیماری‌های روده‌ای مرتبط با آب آلوده اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۲۰، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) تخمین زد که تنها ۱۰ درصد جمعیت در این سرزمین تحت محاصره به آب آشامیدنی تمیز و سالم دسترسی مستقیم دارد و ۹۰ درصد فلسطینی‌ها آب ندارند و به آن‌ها آبرسانی نمی‌شود و مردم برای خرید آب حمام و آب آشامیدنی مجبور هستند هزینه زیادی را پرداخت کنند. آکسفام هم گزارش داده که ۴۰۰ هزار نفر در غزه به خاطر ویرانی شدید زیرساخت‌ها به آب دسترسی ندارند. در نبود آب سالم تعداد بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هر ساله در غزه ۱۴ درصد افزایش پیدا می‌کند و این جنایت‌ها در سایه سکوت مدعیا دروغین حقوق بشری انجام می‌شود.

رژیم صهیونیستی سعی دارد با تحریم‌های پزشکی و بهداشتی در کنار محاصره، مردم غزه و گروه‌های مقاومت را تحت فشار قرار دهد تا مجبور شوند به اشغالگران امتیاز دهند، اما هر چه این فشار‌ها بیشتر می‌شود، اراده پولادین فلسطینی‌ها برای مبارزه با دشمن صهیونیستی هم به همان اندازه تقویت می‌شود و این اقدامات ضد بشری هم نمی‌تواند مردم فلسطین را از مسیر مبارزه به عقب براند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها