یادداشت/

آمیختن سرود با مداحی گامی بلند برای افزایش ظرفیت جهانی شدن فرهنگ تشیع

نشانه‌گذاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه دادن ایشان به آمیختن سرود با مداحی و ماموریت جهاد تبیین ظرفیت جدیدی را پیش‌روی هنر اصیل شیعی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۹ - 13January 2023

آمیختن سرود با مداحی گامی بلند برای افزایش ظرفیت جهانی شدن فرهنگ تشیعگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - ولی منصوریان؛ دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) روز گذشته مثل همیشه نکات مختلفی به‌همراه داشت.

معظم‌له مداحی را میراث شیعه و یک هنر مرکّب دانستند و به ترکیب صدای خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب در ایجاد محتوای فاخر مداحی اشاره کردند و با تحسینِ آمیختن سرود با مداحی برای انتقال مفاهیم مهم، گفتند: «رشحات انقلاب در خارج از مرزهای کشور هم روز به روز بیشتر بروز پیدا می‌کند که نمونه آن گسترش سرود سلام فرمانده در کشورهای دیگر و اجرای آن به زبان‌های مختلف حتی به زبان فارسی بود که این عوامل می‌تواند به اقتدار کشور کمک کند.»

توجه دادن رهبر معظم انقلاب اسلامی به تاثیرگذاری مداحی‌های خاطره‌انگیز دوران هشت سال دفاع مقدس توسط حاج صادق آهنگران در این دیدار قابل تامل بود. توجه ویژه ایشان به موضوع شعر، محتوا و بهره‌گیری از تلفیق سرود برای بهره گیری از بهترین نوع ارتباط با مخاطب و تاکید بر نقش‌آفرینی مداحان در دوران جدید جهاد تبیین همگی از نکات مهم و قابل تامل این دیدار بود.

بی‌تردید حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نادر شخصیتی بین عالمان شیعی هستند که ظرفیت هنرهای مختلف در تعمیق‌بخشی مفاهیم دینی را مورد تاکید قرار داده‌اند و در این مسیر از ظرفیت موسیقی و شعر غافل نبوده‌اند بلکه در این زمینه دارای نظرات کارشناسی دقیق و رهبردی هستند.

به‌نظر می‌رسد آمیختن سرود با مداحی و ماموریت جهاد تبیین برای توسعه ظرفیت شیعه را باید بعُد مهمی از بیانات ایشان در شرایط کنونی دانست که باید مورد توجه واقعی و عملی مجموعه‌های متولی فرهنگ قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار