روایتی از اجرای عملیات کربلای ۶ در پشتیبانی از کربلای ۵

در عملیات کربلای ۶ یگان‌های ارتش، به‌صورت تک جبهه‌ای (حمله از مقابل) وارد عمل شدند تا با تصرف ارتفاعات مهم منطقه عمومی سومار و آزادسازی نفت شهر، به‌سوی نفت خانه عراق پیش روند.
کد خبر: ۵۶۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳ - 15January 2023

اجرای عملیات کربلای ۶ در پشتیبانی از کربلای ۵به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به‌منظور پشتیبانی از عملیات کربلای ۵ سپاه پاسداران در منطقه شلمچه و گشودن جبهه‌ای جدید در مقابل ارتش عراق، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در آخرین ساعات امروز (۲۳ دی ۱۳۶۵) عملیات کربلای ۶ را در منطقه عمومی سومار آغاز کرد.

از مدت‌ها قبل و به‌خصوص پس از عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ بنا به مشکلاتی که در عملیات مشترک سپاه و ارتش بروز می‌یافت، ادامه فعالیت این دو سازمان نظامی به این شکل تنظیم شد که هرکدام از ـآن‌ها منطقه موردنظر خود برای اجرای عملیات را انتخاب و پس از طراحی و برآورد نیرو و امکانات به فرماندهی عالی جنگ (آقای هاشمی رفسنجانی) ارائه نمایند و در صورت تصویب، هریک به‌طور مستقل وارد عمل شوند.

بر همین اساس و طبق توافق به‌عمل‌آمده، قرار بود سه روز پس از شروع عملیات کربلای ۴ سپاه در منطقه اروندرود، نیروی زمینی ارتش نیز در منطقه سومار وارد عمل شود و جبهه‌ای جدید را در مقابل عراق بگشاید. اما با توقف عملیات کربلای ۴، شروع عملیات ارتش به تعویق افتاد.

هنگام طراحی و سپس شروع عملیات کربلای ۵ هم این قرار به قوت خود باقی بود و ازآنجاکه پیش‌بینی می‌شد؛ پیشروی رزمندگان بسیج و سپاه به‌سوی بصره، واکنش شدید ارتش عراق را در پی داشته باشد، فرمانده کل سپاه از هنگام شروع این عملیات در تماس‌های تلفنی خود با آقای هاشمی رفسنجانی که در اهواز مستقر بود، بار‌ها تعجیل در عملیات ارتش در منطقه سومار را خواستار می‌شد.

با وجود این و درحالی‌که سنگین‌ترین درگیری‌ها در منطقه شلمچه در جریان بود و نیرو‌های سپاه و بسیج با مقاومت بسیار شدید نظامیان عراقی مواجه بودند، عملیات ارتش با دو روز تأخیر آغاز شد

در این عملیات که کربلای ۶ نام گرفت و آقای هاشمی رفسنجانی نیز در قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در ارتفاعات مشرف بر منطقه عملیاتی حضور یافته بود، لشکر‌های پیاده ۲۱ حمزه، ۷۷ خراسان، ۸۴ خرم‌آباد و لشکر زرهی ۸۸ زاهدان در منطقه حدفاصل رودخانه کنکاکوش تا ارتفاع ۴۰۲ که در حوزه استحفاظی سپاه دوم عراق بود، به‌صورت تک جبهه‌ای (حمله از مقابل) وارد عمل شدند تا با تصرف ارتفاعات مهم منطقه عمومی سومار و آزادسازی نفت شهر، به‌سوی نفت خانه عراق پیش روند.

معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی ارتش با اعلام آغاز این عملیات در ساعت ۲۲:۵۰ امروز (۲۳/۱۰/۱۳۶۵) گزارش داد که در ساعت ۲۳:۳۵ تپه ۲۴۵ واقع در مختصات ۵۰-۴۷ نقشه سومار و در ساعت ۲۳:۵۰ تپه ۳۰۳ در مختصات ۵۷-۴۱ نقشه سومار به تصرف نیرو‌های خودی درآمد.

منبع:

ابوالقاسم حبیبی، ایرج همتی، کربلای ۵؛ تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ: روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب چهل و ششم-جلد ۱، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۸، صفحات ۶۴۷، ۶۴۸

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها