در نشست دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان مطرح شد؛

رشد ۱۷ درصدی پزشکان زن/ انحصار برخی رشته‌های پزشکی برای زنان به‌منظور حفظ حریم خصوصی زنان

متخصص زنان با اشاره به ارتباط مراجعه زنان به بهداشت و درمان و حفظ کرامت زن در جامعه اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های تحصیلی جمهوری اسلامی ایران، توجه به حضور بانوان در تحصیلات تکمیلی و پزشکی بوده است تا جایی که برخی رشته‌ها مثل تخصص زنان برای حفظ حریم خصوصی زنان، انحصاری شد.
کد خبر: ۵۶۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ - 15January 2023

رشد ۱۷ درصدی پزشکان زن/ انحصار برخی رشته‌های پزشکی برای زنان به‌منظور حفظ حریم خصوصی زنانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان با حضور «مریم کاظم‌پور» معاون توسعه ورزش بانوان و معاون پارالمپیک، «مینا بیابانی» رئیس بسیج جامعه زنان، «مریم پوریامین» نویسنده و منتقد ادبی و «عاطفه سمائی» متخصص زنان امروز (یکشنبه) در بوستان «بهشت مادران» برگزار شد.

«عاطفه سمائی» متخصص زنان با اشاره به ارتباط مراجعه زنان به بهداشت و درمان و حفظ کرامت زن در جامعه اسلامی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های تحصیلی جمهوری اسلامی ایران، توجه به حضور بانوان در تحصیلات تکمیلی و پزشکی بوده است تا جایی که برخی رشته‌ها مثل تخصص زنان برای حفظ حریم خصوصی زنان، انحصاری می‌شود که در ادامه شاهد تأسیس بیمارستان‌های خصوصی زنان خواهیم بود.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با امنیتی که در فضای اجتماع ایجاد شد، فرصت آموزش برای زنان فراهم آمد. قبل از انقلاب تنها سه هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی داشتیم و در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۶۰ هزار پزشک زن رسید که با رشد ۱۷ درصدی مواجه بود. پیش از انقلاب اسلامی، ۵۹۷ پزشک متخصص زن داشتیم که امروز به حدود ۳۰ هزار نفر می‌رسد. قبل انقلاب حتی یک فوق تخصص نداشتیم و امروز پنج هزار فوق تخصص داریم و این به جز متخصصین فلوشیب است. رشد ما در مامایی از هر ۱۰۰ هزار خانوم ۶۰ ماما شد که مطابق با استاندارد‌های جهانی است.

سمائی با بیان این نکته که بیش از ۹۵ درصد متخصصین زنان ما بانوان هستند، افزود: این متخصصین دوره‌های تخصصی خود را بعد از انقلاب طی کردند و نکته حائز اهمیت امروز این است که نه تنها در رشته جراحی زنان بلکه در رشته‌های دیگر به توان تخصصی دست پیدا کرند مثل رشته اورولوژی که گمان می‌شود تخصصی مردانه است.

این متخصص زنان گفت: در عرصه رفاه و امنیت درمان در دورافتاده‌ترین روستا‌ها خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت را داریم و مراقبت‌هایی به شکل آبشاری گسیل می‌کنند که یکی از موضوعاتش مراقبت‌های بهداشت و درمان و غربالگری‌هاست که ویژه زنان ارائه می‌شود.

وی با بیان این نکته که برخی از خدمات ویژه بهداشت و درمان زنان در کشور‌های منطقه و حتی کشور‌های اروپایی دیده نمی‌شود، افزود: هر مادر باردار یک یا چند ویزیت توسط متخصص زنان دارد. بیش از ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط متخصص زنان و ۱۰۰ درصد در مراکز تجهیز شده انجام می‌شود.

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا سرطان دهانه رحم است که ایران کمترین بیماران را دارد.

شرکت ۱۵۰ هزار دختر روستایی در طرح ورزش همگانی/ قوانین استخدامی بانوان مدال آور تغییر خواهد کرد

کاظم پور در خصوص توسعه ورزش بانوان گفت: در عرصه ورزش همگانی در حال حاضر ۲۶ هزار و ۷۰۰ باشگاه داریم که ۷۵۰۰ باشگاه ویژه بانوان است و بیش از ۴ هزار باشگاه خدمات دوگانه آقایان و خانم را ارائه می‌دهد. در اولین گام به دنبال این هستیم همه زنان برای ارتقا سطح سلامت از ورزش استفاده کنند.

وی افزود: برای اختصاص ساعات ورزش به صورت عدالت محورانه اولین ابلاغیه را به ادارات کل استان‌ها نسبت به واگذاری ساعات ورزش از ساعات مفید ارسال کردیم. نرخ ۱۸ و نیم درصد رشد اماکن ورزشی مشترک گزارش شده که این در نتیجه تغییر در رفتار مدیریتی است. در بحث ورزش همگانی که اماکن خصوصی و خصولتی یعنی نیمه دولتی را شامل می‌شود موظف کردیم که در اختیار جامعه مخاطب کشور قرار گیرد و افراد با شرایط ویژه از آن بهره‌مند شود. ما به هم افزایی بین دستگاهی احتیاج داریم، مخاطب ۸۲ میلیون نفری عزم ملی را می‌طلبد تا از همه ظرفیت‌های زیرساختی مثل آموزش پرورش و آموزش عالی استفاده کنیم.

کاظم پور افزود: یکی از مهمترین طرح‌ها در استان هرمزگان به نام دختران آفتاب ایران زمین کلید خورد که ۱۵۰ هزار دختر روستایی و عشایر محصل در مدارس شبانه که ۱۳۰۰ مدرسه است را در کانون‌های ورزشی همگانی و قهرمانی عضو می‌کند. در حیث ورزش همگانی و بومی و تخصصی کارگاه‌های سبک زندگی برگزار می‌شود. در بخش قهرمانی استعداد یابی را در خارج از ساعات موظفی ورزش داریم.

معاون توسعه ورزش بانوان تصریح کرد: امیدواریم طی بازه زمانی ۵ ساله به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم و دختران آماده حضور در ورزش‌های قهرمانی شوند. در تابستان سال بعد این دختران به عنوان سفیران ورزش اعزام می‌شوند و ۲۰ میلیون نفر از زنان عشایر را از طریق آموزش‌هایی که دیده‌اند بهره مند می‌کنند.

پایش و ارتقا تندرستی از منظر فعالیت بدنی با شبکه استانی دانش آموختگان علوم ورزشی و اتاق‌های علمی تخصصی تربیت بدنی محیاست تا در بهبود وضع موجود سلامت زنان گام رو به جلو بردارد.

کاظم پور بیان داشت: در ۵۲ فدراسیون زنان جایگاه خودشان را دارند ما ۱۰ داور در سال ۱۳۵۷ داشتیم که امروز به بیش از هزار نفر رسیده است. در حال حاضر ۹۷ کرسی بین المللی داریم. چندی پیش ۳۷۸ بانوی مدال آور در محضر رئیس جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند. در موضوع قوانین و در بحث استخدام، اشتغال و جوایز تمایزاتی را با آقایان می‌بینیم که به زودی اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

چشمگیر بودن رشد زنان نویسنده/ زنان در سینمای امروز با اندیشه خود حضور یافتند

پوریامین در صحبت‌های دیگری بیان کرد: سه سال کرونا باعث شد جامعه هنری سکوت کند و آفرینش در حوزه‌های هنری نداشتیم. امروز ابزار هنر در دست سیاست بازان باعث شده انسان به سوی فردیت و سیاهی برود. فضای هنری پیش از انقلاب از زن موجودی منفعل ساخته بود و تنها در نقش جنسیتی مورد پذیرش بود. زن متفکر در فیلم‌ها نبود یا فتنه گر و یا کم عقل نقش افرینی می‌کرد. امام فرمود با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم از این رو امنیتی که در محیط‌های هنری برقرار شد صحنه را تغییر داد و زنان در سلامت روانی وارد عرصه‌های هنری شدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زنان هنرمند رشد صعودی پیدا کردند، گفت: پیش از انقلاب زنان ناشر در عرصه مطبوعات صفر بودند و الان ۸۴۰ زن ناشر داریم. در حوزه زنان نویسنده ۱۰ نویسنده داشتیم و امروز به حدود ۲۸ هزار زن رسیده. پیش از انقلاب تنها ۸ زن مولف داشتیم و اکنون ۹۵۰۰ زن مولف داریم. در مقایسه با کشور‌های همسایه حضور زنان ایرانی در صنوف هنری رشد بی نظیری داشته است. زن در سینمای غرب برای جلوه گری و زیبایی به کار گرفته می‌شود امام زنان بازیگر ما از اندیشه خود و با حجاب در فیلم‌ها بازی کردند و صحنه مزین به بازی‌های درخشان شد. البته در برخی رشته‌های دانشگاهی و سیاست ورزی جای کار هست.

۱۵۹ قانون در حوزه زن و خانواده داریم/ ۲۳ هزار امدادگر زن در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند

بیابانی نیز با اشاره به مشارکت‌های زنان در موضوعات سیاسی بیان کرد: مشارکت‌های سیاسی در قبل از انقلاب فرمایشی و نمایشی بود، قبل انقلاب در رای‌گیری که انجام شد ما آمار ۲۰ درصد حضور زنان را داشتیم که این آمار مشارکت پس از انقلاب اسلامی رشد زیادی داشته است و همگان شاهدش بوده‌ایم.

قبل انقلاب ۳۷ زن نماینده در تمامی ادوار داشتیم که در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در ادوار مختلف مجلس این عدد به ۱۱۱ تن رسیده که حدود ۱۵۹ قانون در حوزه زن و خانواده را به تصویب رساندند. ۳ قانون اساسی ما در ارتباط با زنان و خانواده است. ۲۴۰۰ دهیار زن در کشور داریم و بالغ بر ۴ هزار نفر از شورای شهر و روستای ما بانوان هستند. تعداد قضات زن قبل انقلاب ۳۳ قاضی بود و بعد انقلاب اسلامی به تعداد ۱۹۰۰ نفر رسید که ۵۸ برابر شده است.

وی به حضور زنان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عرصه دفاعی در همه جای دنیا یک عرصه مردانه است با این وجود ۲۳ هزار بانوی امدادگر در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند. ۲۷۶ پزشک زن را در عرصه دفاع مقدس داشتیم. آماری بیش از ۷ هزار زن شهید داریم و تعدادی از بانوان به عنوان آزاده در زندان‌های رژیم بعث سال‌هایی از عمر خود را گذراندند، علاوه بر این ۵ هزار بانوی جانباز داریم.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها