انتشار مجله گفتمان پیشرفت با تأملاتی درباره مفهوم آزادی

هشتمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از شهید آیت الله بهشتی منتشر شد.
کد خبر: ۵۶۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹ - 15January 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هشتمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از شهید آیت‌الله محمد بهشتی بر روی جلد در ۲۲۸ صفحه منتشر شد.

تازه‌ترین شماره این مجله تصویر جلد و تیتر یک خود را به بهانه فضای سیاسی و اجتماعی ماه های اخیر ایران به بررسی مفهوم آزادی اختصاص داده است. از نظر گفتمان پیشرفت، «آزادی به عنوان یکی از آرمان‌های مهم جمهوری اسلامی عمدتا با رویکرد لیبرالیستی آن در رقابت بوده است؛ چنانکه آرمان استقلال با رویکرد ماتریالیستی آن. این روزها یک‌بار دیگر مفهوم و مصداق آزادی لیبرالیستی با جمهوری اسلامی به میدان جنگ آمده است.» گفتمان پیشرفت تلاش دارد در این شماره آزادی را در مبنای جمهوری اسلامی هم زمان با نقد آزادی لیبرالیستی بازخوانی کند. محور این شماره اندیشه‌های شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی یکی از بزرگترین قربانیان ترورهای دهه ۶۰ توسط چپ های دیروز و آزادی خواهان غرب‌گرای امروز است.

همچنین در بخش گفتمان این مجله به بهانه طرح مسئله مجدد درباره مفهوم حجاب، دو مطلب خواندنی با عناوین «تاملاتی روانشناختی پیرامون مسئله حجاب» و «گذری تاریخی بر پوشش و حجاب در ایران» منتشر شده است. گفت‌وگو با علیرضا زاهدی درباره چگونگی تکوین زیست بوم علمی کشور از دیگر مطالب این بخش است.

در فصل «نقد» این شماره بار دیگر نقد مفهوم نئولیبرالیسم و آثار و نتایج آن در ایران و جهان مطمح نظر قرار گرفته است. گفت و گو با حسین راغفر یکی از مطالب خواندنی در این بخش است. دو مطلب دیگر با عناوین «افسانه کارآمدی بازار» و «نئولیبرالیسم به مثابه پروژه‌ای ایدئولوژیک» از دیگر مطالب این بخش از مجله گفتمان پیشرفت است.

بحث دربارۀ «شهر مجازی» نیز محور فصل «آینده» شماره هشتم مجله گفتمان پیشرفت است که طی آن زندگی از راه دور یا واقعیت نرم افزاری با پر رنگ شدن مفهوم شهر مجازی در زندگی روزمره مورد بررسی قرار می گیرد.

این شماره گفتمان پیشرفت دارای سه پرونده موضوعی جذاب نیز هست. نخستین پرونده، فصلی خواندنی پیرامون میراث غرب زدگی احمد فردید در ایران و تاثیر این گفتمان بر شناخت ماهیت غرب و شکل گیری رویکردهایی تازه در نزد روشنفکران ایرانی است. این بخش دربرگیرنده مطالبی از محمد رجبی، بیژن عبدالکریمی و بهروز فرنو بوده که در کنار مقالات و یادداشت هایی دیگر به خواننده عرضه شده است.

پرونده دوم پیرو مسائل امروز اقلیم کردستان و نقش آن در برخی اغتشاشات و ناآرامی های غرب ایران، به بررسی و نقش خاندان بارزانی ها در اقلیم کردستان می پردازد. گفت و گو با سید موسی علیزاده طباطبایی، ناظم دباغ (نماینده اقلیم کردستان در ایران)، علیرضا تقوی نیا و... از جمله مطالب خواندنی این پرونده است.

«نقشۀ شوم نئولیبرالیسم برای آموزش» هم عنوان پرونده سومی است که گفتمان پیشرفت برای خوانندگان خود تدارک دیده است. رویکردی نقادانه علیه نفوذ و سلطه سیاست های نئولیبرالیستی در اداره آموزش و پرورش و به طور کلی علوم انسانی ایران در مطالب این پرونده کاملا به چشم می خورد. گفت و گو با حسن سبحانی، مجید حسینی و هنری ژیرو در این پرونده دربرگیرنده نکات جالبی درباره خطرات سلطه نئولیبرالیسم بر نظام تعلیم و تربیت است.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین به مقاله «برابری و تفاوت» از آلن تورن، و گفت و گویی با غلامرضا ذاکر صالحی درباره فساد علمی و مدرک گرایی در ایران اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

هشتمین شماره این مجله با قیمت ۱۷۵ هزار تومان و در ۲۲۸ صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت ۶۰ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها