برگزاری مراسم سالگرد شهادت «نواب صفوی» در مشهد

مراسم سالگرد شهادت «سید مجتبی نواب صفوی» رهبر جمعیت فدائیان اسلام؛ در مشهد برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱ - 15January 2023

برگزاری مراسم سالگرد شهادت «نواب صفوی» در مشهدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، مراسم شصت و هفتمین سالگرد شهادت حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «سید مجتبی نواب صفوی» رهبر جمعیت فدائیان اسلام؛ روز پنج‌شنبه، 29 دی ساعت 9 در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

در این مراسم؛ «مهدی عبدخدایی» همرزم شهید «نواب صفوی» به روایتگری از مجاهدت‌های این شهید نستوه می‌پردازد و در ادامه، «حسن رحیم پورازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سخنرانی خواهد داشت.

همچنین در این برنامه؛ «حسن روح‌الامینی» هنرمند و نقاش آثار دینی از اثر جدید خود با محوریت شهید «سید مجتبی نواب صفوی» رونمایی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «سید مجتبی میرلوحی» معروف به «نواب صفوی»، در سال 1303 در خانواده‌ای روحانی و اصیل، در محله خانی‌آباد تهران متولد شد. او در سن هفت سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد و سپس در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها به تحصیل ادامه داد. شهید نواب صفوی هم‌زمان در یکی از مساجد خانی‌آباد نو به فراگیری دروس دینی نیز اشتغال داشت.

نواب صفوی در سال 1322 به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد. در آنجا برخورد شدیدی از سوی یکی از متخصصین انگلیسی شرکت نفت با یکی از کارگران صورت گرفت که به دنبال آن اتفاق؛ این شهید مجاهد، کارگران را به اعتراض و اجرای قصاص دعوت کرد. با دخالت پلیس و نیروهای نظامی، اعتراضات سرکوب شد و شهید نواب صفوی نیز شبانه به وسیله قایق از آبادان به سوی بصره و سپس به سمت شهر نجف حرکت کرد.

پس از ورود به نجف اشرف، بدون کوچکترین درنگی به فراگیری دروس مقدمات دینی پرداخت و در مدرسه «قوام» اقامت گزید. از همان روزهای نخست حضورش؛ دوستی و رابطه نزدیکی با «علامه امینی»، صاحب اثر مشهور «الغدیر» برقرار کرد.

وی پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت ‏الله «سید ابوالحسن اصفهانی» برای مبارزه با کج‌روی‏‌ها و کج‌اندیشی‌ها به ایران آمد و «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد. ترور وابستگان استعماری مانند «احمد کسروی»، «عبدالحسین هژیر»، «علی رزم‏‌آرا» و «حسین علاء» از جمله فعالیت‏‌های مهم سیاسی این جمعیت است.

شهید نواب صفوی همچنین با حکومت «محمد مصدق» به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود.

نواب صفوی پس از سال‌ها مبارزات دینی و سیاسی؛ به همراه سه تن از هم‌رزمانش به نام‌های «خلیل طهماسبی»، «مظفرعلی ذوالقدر» و «سید محمد واحدی» توسط رژیم پهلوی محاکمه و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شد. آرامگاه این شهید مجاهد و نستوه در وادی‌السلام قم قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار