معرفی کتاب؛

«غربزدگی»؛ کتابی ایدئولوژیک که حکومت پهلوی آن را برنتافت

«غربزدگی» بخاطر اینکه حکومت پهلوی آن را برتابید از کتب ایدئولوژیک انقلابیون گشت و حساسیت‌ها برای آن بالاتر رفت.
کد خبر: ۵۶۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸ - 17January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس؛ کتاب غربزدگی مشهورترین و چالش‌برانگیزترین اثر جلال آل احمد به شمار می‌آید و معمولاً او را با همین کتاب می‌شناسند. آل احمد در این کتاب، نشانه‌ها و آثار ورود مدرنیزاسیون به ایران را بر سبک زندگی ایرانیان بررسی کرده است.

غربزدگی آفتی است که از غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد، نه شرقی مانده، نه غربی شده و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند.

جلال در این باره می‌گوید: «غربزدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی». ‌و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.»

«غربزدگی»؛ کتابی ایدئولوژیک که حکومت پهلوی آن را برنتافت

به گونه‌ای این قضیه با فراموشی هویت خودش منجر می‌شود، و به تعبیر آن شعر زاغ و کبک، که مفتون زیبایی حرکات و وجنات کبک گشته و خواست از پی تقلید او برود، ولیکن زاغ بیچاره عاقبت راه رفتن خویش نیز از یاد برد!

جلال آل احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند.

غرب‌زدگی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اثر جلال آل احمد است. نگارش این کتاب در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید و در مهر ماه سال ۱۳۴۱ انتشار یافت. نسخه کامل‌تری از کتاب در سال ۱۳۴۲ آماده چاپ بود اما در زیر چاپ توقیف شد و حکومت وقت کتاب را برنتابید. از آن زمان از کتب ایدئولوژیک انقلابیون گشت و حساسیت‌ها برای آن بالاتر رفت. غربزدگی چه پیش و چه پس از انقلاب نقدها و نظرات متنوع و متکاثری را در برداشت که همین نشان از اهمیت این کتاب جلال و موضوع خاص آن است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها