یادداشت/ اکبر صفرزاده

کم‌کاری رسانه ملی در تحقق مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی

مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی محقق می‌شود که صدا و سیما برنامه‌هایی را به نقد و بررسی بودجه اختصاص دهد و با اتکاء به نظر کارشناسان و اساتید دانشگاه از مجلس و دولت بخواهد تمامی هزینه‌های اضافه را از ساختار بودجه حذف کنند.
کد خبر: ۵۶۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱ - 17January 2023

کم‌کاری رسانه ملی در تحقق مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ حدودا بیست و هشت سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از کارگران و معلمان برای اولین بار مساله مهم و اساسی اقتصاد بدون نفت را مطرح کرده و فرمودند: «آرزوی واقعی من- که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقّق نباشد - این است که ما درِ چاه‌های نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالا‌ها و محصولات غیر نفتی بنیاد نهیم. یعنی فرض کنیم این کشور، کالایی به نام نفت ندارد. البته این کار ممکن است در این سال‌ها و به این زودی‌ها عملی نباشد. زیرا دشمنان ایران در دوران رژیم وابسته و فاسد پهلوی، بیش از حدّ تصور خراب‏کاری کرده‏‌اند و چنان ملت و کشور ما را به نفت وابسته نموده‌‏اند که نشود به این آسانی چنین کاری را کرد؛ اما روزی باید این کار بشود و آن روز، روزی است که ملت ایران بدون اینکه سرمایه‏‌های خود را مفت و مجّانی به دست کسانی بدهد که با کمال خباثت از ثروت ملی کشور‌ها استفاده می‏‌کنند، با تکیه بر امکانات ذاتی، روی پای خودش بایستد.»

طبق اسناد موجود از آن تاریخ تا امروز ایشان بیش از یکصد بار در این باره صحبت و به همه دولت‌ها تاکید کردند که این امر محقق شود، ولی تقریبا هیچ کدام از دولت‌ها تمایلی برای انجام این موضوع از خود نشان نداده‌اند و این طور که از صحبت‌های مسئولین مشخص است این اتفاق به این زودی‌ها نخواهد افتاد و اقتصاد بدون نفت به این زودی‌ها در ایران اسلامی محقق نخواهد شد.

پس از تاکید‌های پیاپی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تحقق اقتصاد بدون نفت توقع این بود که هر سال لااقل در ماه‌های دی و بهمن که مجلس مشغول بررسی بودجه است تمامی رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما که یک رسانه ملی است تمامی بند بند مفاد بودجه را زیر سوال و نقد ببرد و در این باره از تمامی نمایندگان و اعضای دولت توضیح بخواهد، اما اینگونه نشد و بسیاری از رسانه‌ها مخصوصا آن‌ها که دولتی بودند سکوت کردند و در این باره حرفی به میان نیاوردند.

پس از تاکید‌های معظم‌له درباره اقتصاد بدون نفت شایسته بود که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی در این مسیر پیش قدم شود و وابستگی خود را به بودجه دولت تا جایی که می‌تواند کم کند و خودکفا شود، اما متاسفانه اینگونه نشد و صدا و سیما هر سال بودجه بیشتری از دولت خواست و حجم بیشتری از هزینه‌های اقتصادی را روی دوش دولت و مردم آوار کرد.

همین الان که بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است صدا و سیما کمترین حرف را دراین باره می‌زند و تقریبا هیچ نمی‌گوید.

مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی محقق می‌شود که صدا و سیما در این ایام، اوقات ویژه‌ای را به نقد و بررسی بودجه اختصاص دهد و با اتکا به نظر کارشناسان و اساتید دانشگاه از مجلس و دولت بخواهد تمامی هزینه‌های اضافه را از ساختار بودجه حذف کنند نه اینکه در مقابل اضافه شدن بودجه برخی نهاد‌ها سکوت اختیار کنند و یا خودشان طالب دریافت بودجه بیشتری باشند و یا اضافه شدن بودجه برخی نهاد‌ها را به شوخی برگزار کنند.

طبق آمار‌هایی که برخی رسانه‌ها منتشر کرده اند در طول سال‌های گذشته نرخ تورم در ایران چندین برابر نرخ تورم در عراق و افغانستان بوده است. در طول سال‌های گذشته در حالی‌که ایران تورم چهل و پنجاه درصدی را تجربه کرده نرخ تورم در عراق و افغانستان زیر یک درصد بوده است. بودن شک یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن این تورم عدم نقد و بررسی جدی بودجه توسط رسانه‌های مختلف مخصوصا رسانه ملی بوده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار